25 Julai 2015

PUASA 2015

Puasa tahun nie, aku sangat bersemangat memasak sendiri juadah berbuka. Rasanya 4 kali je kot aku pegi pasar ramadhan..satu pencapaian yang baik..kekekekeke...so kerja aku tiap hari lepas buka upload juadah buka kat FB...bukan nak suruh orang tengok, tapi untuk rekod pencapaian sendiri..eehheheheh...

Ada yang tanya aku sempat ko masak ye, orang cakap nak seribu daya taknak seribu dalih. Rupanya makcik aku pun suka tengok, dia cakap "cik suka tengok, eh hari nie riza masak apa nie"..hahahhha.kantoi skodeng FB i tau...hahahhahah...

Selalunya aku memang dah plan nak masak apa untuk esoknya jadi masa sahur aku dah siap2kan bahannya. Masak tue sekejap je nak buat persediaan bahan tu makan masa, contoh nak kopek bawang, potong ayam, potong sayur bagaikan. Tu sebab dalam masa kurang satu jam selalunya aku boleh masak 3 masakkan yang simple2...hokeyla tue kan. Anak-anak dengan laki jenis tak kisah masak apa pun lagila senang haku nak masak. Aku sampai rumah paling cepat pukul 6 petang jadi rutin aku, balik rumah solat asar, pakai apron terus masak, memang non stop la sampai dekat nak buka nanti baru aku dapat duduk. Kalau azam keje malam, sebelum pergi kerja dia masak nasi dulu. Lauk2 yang aku nak masak aku dah siap keluarkan dari freezer masa sahur, takdelah lama nak tunggu dia cair. 

Sebahagian menu yang aku masak....yang lain ada dalam fb, malas nak download balik. 

Kupang tu ahli keluarga tak berapa suka ..ehehhehehe...

ketam butter milk...yang nie kegemaran ahli kelurga...masak masa ateh buka kat rumah..
Selalunya kitaorang makan masa buka je, lepas tu dah macam ular sawa kekenyangan jarang repeat balik. Tu sebab aku tak beli kuih muih pun, kalau sempat aku buat la cekodok je sebagai kuih2, kadang goreng naget...itu yang laju. Kalau banyak makanan tue sampai kesahurla boleh makan tapi selalunya memang habis, sahur goreng telo je...ahhahahha...

Tapi kalau lepas buka, dah solat, mandi semua, memang aku melepek kepenatan la...lepas tue sambung pulak basuh kain, baju sekolah semua, clearkan singki sebelum tido....ingat boleh duduk2 diam... memang takla. Tapi bestla dapat masak, tengok anak-anak dengan laki makan bertambah2 jadi suka...Azam tue patutnya bulan puasala nak rasa kurus dia makin bowwwlat..ahhahahahha...pastu marahkan aku sebab masak sedap2 kuikuikui...masalahnya sedap ker?..hahahhaha..

Ini telah menjadi SEJARAH

1 ulasan:

Irfa berkata...

hendak 1000 daya kan?
aku pun mmg masak cpt, dalam 1jam boleh msk beberapa lauk
aku cite kat kawan, dia pun pelik