09 Julai 2014

Tak habis habis dengan kesian dia

Tengah berbuka puasa, masing-masing selera menyuap makanan ke mulut tiba-tiba aqil bersuara

"adik rasa kesianla dengan mak.."..(mak = kakak pengasuh) muka sedih tapi tangan laju menyuap nasi..hahahhha 

"kenapa pulak dengan mak.."..tanda tanya sangat ni...

"yelah sebab rumah mak tu papan, adik kesianla kat mak.."..muka sedih lagi,  tangan masih laju  suap nasi ke mulut jugak

"hahhahahhahahahhahah....hahahhahahhahaha"..nak tersembur nasi aku.. aku tak tau apa Aqil pikir...

Biasala rumah kampungkan...separuh batu separuh papan, entahla aku rasa ok je...hahahhahaha...Agaknya dia tengok rumah sendiri, rumah batu tertutup rapat..kalau rumah kampung separuh batu separuh papan kan banyak rongga2 angin...rumah arwah mak yang lama pun macam tu gak. 

Tahu tak Aqil, rumah kampung macam rumah mak tue lagi kaya dari kita duduk rumah batu sebab dah tentu mak takde hutang bank sebab rumah bina sendiri...rumah kita walaupun batu abah kena hutang sampai tuweeee tau tak...ehehehheheh..

Lepas buka aku mandikan dia..

"adik masih kesian lagila dengan mak kalau adik nampak air nie.."..air dalam tong..

"la nape pulak kesian..mak takde air ker?"

"bukanla..mak ada air tapi dalam air mak macam ada lipan lipan..."..

"hahahahhahahahahahhaha...lipan apa?"

"dalam timba tu ada lipan-lipan..adik kesian kat mak, lepas tue mak guna sabun gosok je..bila mandi"

"hahahahhahahahha...sabun gosok?..hahahhahahah"

Adoi terbarai gelak aku dengan si aqil nie...yang lipan-lipan tue aku rasa bekas air kakak pengasuh kot, yang nampak macam lipan-lipan..sabun gosok tue sabun ketul...hahahahahah.. Kat rumah memang pakai sabun jenis liquid sebab guna sabun ketul tue bebudak nie asyik termasuk dalam lubang jamban je..geram plak aku...apa ingat kalau pakai sabun liquid tue kaya ker aqil..hahahahhahahha. Tapi sebab aku kesian tengok muka dia aku cakap

"esok ibu belikan sabun ye kat rumah mak..nanti adik bagi kat mak"

Bila dah belikan tue sabun tue balik dia cakap..

"adik dah bagi dah kat mak sabun tue.."

"mak cakap apa?"

"mak tak cakap apa..mak bukak je ....adik dah guna dah sabun tue...tapi adik kesianla kat izz"

"pulak dah kenapa kesian kat izz pulak"..hahhahahhahahha...adoi..

"yelah mata dia pedih sangat bila pakai sabun tue kat kepala.."

"hahahhahahhaha...."

"adik rasa esok izz tak payah guna sabun tue letak kat rambut diala..kesian kat izz." 

"ahhahahahahahha"...

Speechless aku dengan si aqil nie....tak abis-abis dengan kesian dia..kadang-kadang kesian dia tue lawak-lawak aku rasa...

Alhamdulillah dia ada rasa simpati dalam diri......



Ini telah menjadi SEJARAH

4 ulasan:

Irfa berkata...

adoi, sakit perut gelak tau
dia mmg budak baik, sgt prihatin dgn org lain.

bab umah takde utang sebab umah bina atas tanah sendiri tu aku tak tahan dgr, kannn?

Cikja berkata...

irfa :..yelah rumah bina sendiri..bina berdikit-dikit kata orang guna cash..takde hutang bank..bestkan..

♥♥ SiTi fadila♥♥ berkata...

Izz dgn qeesya aku dh bg syampoo rambut 1 botol besar...baru last week bagi...huhu...syampoo anakku tu..

Cikja berkata...

agakya dia mandi dengan aqil..aqil guna sabun tue dia pun guna sekali...tue yang tibai je sampai ke rambut..ekekkekeke...