30 Jun 2012

Yang mana?


Hari ni hari sabtu. Aku kerja hari ni tapi setengahari. Balik nanti banyak benda nak buat. Nak basuh cadar yang dah 3 minggu tak basuh huhuhu..kepam dah baunya. uweekkkkkkkk. Kebiasaan aku, seminggu sekali aku basuh. Minggu lepas baru nak basuh air takde, adoilahhhhhh..habis terbengkalai semua acara basuh membasuh. Aku suka basuh pagi, petang dah kering malam dah boleh pasang balik. Bukan takde cadar lain tapi aku suka yang betul2 baru basuh...bila tido tue fuhhhhhhhhhhhh...best je rasanya..hihihihi..

Perenggan kat atas tue mukadimah je yang aku nak cerita pasal nie sebenarnya. Hari tu kan Azam ada tanya aku tahun ni raya kat mana dulu. Kitaorangkan buat sistem giliran. Laju je aku jawab "patutnya kat sini dulu". Sebenarnya tahun lepas kat sini jugak sebabkan ada majlis kahwin, Azam yang nak kat sini dulu, bukan salah aku..sapa suruh buat kenduri time raya hihihi dasar pompuan nie. Jadinya sistem giliran tue dah lari dari kebiasaannya. Patutnya jadualnya macam nie 2009(p),2010(s),2011(p),2012(s) perak(kampung Azam) warna merah selangor(kampung aku) warna biru. Tapi sekarang jadual nie jadi mcm nie 2009(p),2010(s),2011(s),2012(s). Tahun 2013 baru kat perak..huhuhuhu. Aci tak kalau aku still ikut jadual yang pertama. Pentingkan diri ker aku?. Bila aku cakap dengan Azam, Azam diam je.mmmmmm... 

Bukan tak seronok raya kat perak, cuma aku nak raya kat sini dengan mak taukan keadaan mak aku macam mane. Kalaulah mak mertua aku boleh raya kat rumah aku tahun niekan besttttttttt..lagipun adik beradik mak mertua aku semuanya kat sini...tapi tuelah...mmmmmmm.....Aku teringin jumpakan mak aku ngan mak mentua aku. Mak aku tue simpan perasaan bersalah dia dengan mak mentua aku.mmm..padahal mak aku tak salah punnnn..huhuhuhuhu..aishhhhhhhhhh...

Nak raya pun takde mood tapi baju raya dah tempah 8 pasang..muahhahahha. dasar pompuan nie.. takpelah aku ikutlah mana-mana. Kalau Azam nak raya kat sana jugak ikutlah. Diakan suami, Dia ada hak atas aku. Takkan raya-raya nak gaduh ngan suami ..hihihihhihi.. segan jugak dengan mak mentua ..huhuhu.. asyik raya kat selangorrrrrrrrrrrr....je..huahuahuahua.. nanti diorang ingat aku queen kontrol pulak.

oitttttttt..puasa pun tak lagi..hahahhahahahha...dah kira giliran nak raya kat mana..ekekekkekekek...



aku kan berpikiran jauhhhhhhhhhhhhhhh...



Ini telah menjadi SEJARAH

29 Jun 2012

cerita kenduri

Gambar aku dah letak dekat fb untuk tatapan adik beradik. Coretan kat sini untuk kenangan aku. 

Tapi sebelum nak mulakan N3 nie aku nak ucap terima kasih kat irfa sebab selalunya dia tak jemu-jemu tinggalkan komen kat setiap N3 aku walaupun kadang-kadang aku tak balas. Kalau N3 aku dah  2 3 hari,  dia tak komen mesti aku tertanya-tanya..hahhahhaa. Sejujurnya setiap kali aku keluarkan N3 mesti aku tunggu komen dia..hehehheheh...Terima kasih banyak2 ye irfa ;-)

Kenduri yang Ateh arrange nie patutnya buat dah lama sebab dia nak buat cukur jambul anaknya tapikan nak tunggu rumah baru tue siap ada je masalahnya, lepas tue pulak ada masalah lain lagi. 

Bila tengok keadaan mak merosot + anak Ateh pun makin membesar dia nekad buat jugak. Ateh gigih cari quotation katering & bincang-bincang pasal majlis. Aku guide lah sikit2 sebab aku pun tak tau sangat nak arrange majlis-majlis nie. Lagi pakai kateringkan. Tapi kalau nak masak sendiri lagilah hazab rasanya. Masyarakat sekarang pun bukan macam masyarakat dulu-dulu sifat merewang kenduri kendara nie tinggi. nie aku cakap diri sendiri jugak..hahhahaha..dasar kalau dijemput kenduri rumah sedara mara datang makan je..hahahhahah Kalau nak harapkan tuan rumah..mmmm..silap gaya malam baru dapat makan..ekekkekekke. 

2 hari sebelum tue aku dah buat dadih lebih kurang 180 bekas. tulah gatal nak tunjuk rajin sangat merasa kena buat dari lepas maghrib sampai pukul 10.30 malam...hahhahhaha.Dengan tak mandinya lepas balik kerja. Dekat 11.00 jugak terdesup balik sebab anak-anak esoknya sekolah aku pulak kerja. Badan dah melekit2 tak mandi..hahhahahha..azabedah betul..

Malam sebelum kenduri aku tido sana. Sambil-sambil jaga mak. Malam tue pulak mak sakit perut macam nak tercirit je..huhuhuhu. Berapa kali malam tue bawak mak pegi toilet. Aku pun tido-tido ayam je ayam pun tak mampu tido macam aku...  Dah tak boleh nak tido sangat pagi-pagi aku dah bangun. Kemas-kemas dapur. Teringat pesan kakida suruh rebus kacang panjang sebab nak buat pecal. Sambil kemas2 ruang tamu  & mop lantai depan dibantu suami, anak-anak, adik beradik dan anak buah-buahan. Gotong royong yang terbaikkkkkkkkkk...suka suka suka...

Pukul 9.30 mandikan mak, siapkan mak semua. Mak dah segar, dah wangi & dah selesa aku pulak siap2 nak mandi. Tu pun kena sound ngan anak buah "cikja tak mandi lagi ker?"..hahhahah..dah nampak  2 3 kerat orang marhaban baru kelam kabut aku mandi. Orang bizi lah kata koooooooo...

Majlis mula jam 10.30 pagi lebih kurang. Majlis dimulai dengan Tahlil kemudian bacaan yasin dan diikuti dengan marhaban (cukur jambul).

nie separuh je..ada lagi yang tak sampai...
Sementara tunggu orang-orang marhaban datang apalagi kalau tak bermandikan flash kamera..tak meriahlah kan...hihihihi
aku ingat nak ambik gambar izz je..pantang camera dihalakan..hahhahah..masing-masing batak..

tengok jejaka yang pakai baju belang tue..mula-mula buat piss sipi sipi je..bila lagi sekali nak ambik gambar..terus dia masuk..hahahhahhahha

tengok jejaka belang-belang lagi..siap pakej  ngan anak beliau(jejaka yang belakang pakai baju belang melintang)...hahhahah..adik apez pun nak enterprem sekali.. saje je bagi izz makanan hahhahahha...coverline katanya...

last-last bini jejaka belang-belang pon joinnnnnnnnnn..hahahhahha..tak dapatlah aku nak tolong...sorrylah teh takde gambar family ko yang proper...hahhahahhaha..nasib dpt adik beradik batak kamera...hahahhahahha...

Masa nie pun orang katering tengah setting meja & hidangan semua. Masa orang marhaban dah datang tue katering nie tak sampai lagi padahal masa tue dah pukul 10. Cuaklah jugak sebab katering nie janji pukul 10 sampai. Bila talipon otw katanya. Jauhlah katakan..Katering nie dari rawang, 1 jam jugak nak sampai. Katering nie je offer harga terbaik masa survey2 harga tue. tue yang Ateh ambik jugak walaupun jauh & kena charge transport tapi still masih berbaloi.

service terbaik, makanan sedap....
Aku biasalah tak boleh duduk setempat, nambak tak gambar kat bawah nie tengah cakap dengan anak buah aku nana. Sebenarnya nana tengah cerita kat aku ada orang cakap aku baya-baya dia..muahahhahhahha... tue yang muka aku tersenyummmmmmmmmmmmmm jeeeeeeeeee..hahhahahha. Gila tak senyum nana tue baru 18 tahun wei, baru masuk matrik kat UIA. Aku cakap ngan nana "oit mcm tue cikja nak up cerita nie dalam fb lah"..dia marahhhhhhhh..hahhahahha..dengkilah tueeeee.....
tengah baca yasin masa nie..

Cuaca masa nie mendung yang tak jadi hujan tapi bertukar panas terik..hihihi. Tu abang aku tengah siram tanah berdebu. Bila angin habis debu2 berterbangan..huhuhuhu...
dibantu dengan assistant kecikkkkkkkkkkk
Sebab buat aqiqah izz, konpemlah ada kambing. Kambing 2 ekor. 1 dibuat golek2, 1 ekor lagi dimasak kari. 2 2 sedapppppppppp... Masing-masing tak sabar....hahhahaha terutama baju hijau yang dokong anak tue..YA ALLAH aku tak taulah berapa banyak dia makan..hahhahahaha. Siap simpan tulang2 rusuknya..sekali petang tue dia keluar pegi mana entah, kitaorang yang bedal..hahahhah.. sekali dia balik tengok tulang2 tue dah takde..kahkahkahkah...nasibbbbbbbbbblah..



Ok time to mencukur..eh ayat yang betul sebenarnya memotong rambut beberapa helai je. Budak nie dah gondol masa umur 40 hari. Cukur jambul nie buat syarat jeeeeeeeeeee...
izz mengenang nasib..ada orang nak runtuhkan rambut pacak dia...hahhaha

masa nie nie dia dah cebik2..hahahha..lawak tengok muka izz masa tue..


tabur duit..ehhehehhehhe..yang tua pun ikut kutip..muahahhahhaha...
Kitaorang target dalam pukul 12 orang marhaban abis makan & saudara mara pulak akan start datang, jadi tempat tak pack sangat. Memang jemput saudara-mara untuk makan tengahari.
sebahagian tetamu...


tengah aminkan doa makan..agaknyalah..hahhhhahah...

time untuk makannnnnnnnn...
eh tadi dah makan-makan nie doa balik..pesal???....belasahlah...

makanan dari katering, apam shomel2 mcm haku  tue aku order ngan kawan sekolah. aku order ateh tukang bayar..muahhahahha

side dish untuk kambing golek
Alhamdulillah makanan pun banyak. Takdelah bergantung ngan makanan katering je. Kitaorang ada order kuih beberapa jenis. Tambah dengan pecal lagi.




Bila dah hujung-hujung tue, tengok boleh dikatakan semua jemputan dah datang, makanan pun banyak lagi. Kitaorang tapaukan mana-mana sedara & kawan-kawan yang nak balik. Oklah kan makanan terlebih daripada terkurang. Takde membazir pun. Tinggalkan sikit je untuk tuan rumah, yang lain tapaukan.

Dalam pukul 4 macam, abis bungkus2 makanan, orang katering pun mulalah mengemas semua. Barulah dapat rehat & menikmati makanan....fuuhhhhhhh..katering pun penat kalau tak katering lagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii..penatttttttttttttttttt..huhuhuhuhu...




hahhahahha..nampak sangat kaknammmmmmmmmmmmmnya....hahahhahhah....sabotajjjjjjjjjjjjjj..sangat azam nie tau..eh tapi aku gak gatal masuk dalam belog..huahuahua...sajelah buat bahan korang gelak asyik pose gambar muka suciiiiiiiii je kan

my lovely honey..hahhahah...erkkkkkkkk..pelik pulak perkataan tue..hahahhaha.. ini jelah gambar azam yang ada..sebab sepanjang majlis aku suruh dia jadi paparazzi..tue sebab gambar aku banyak..ekekkekek..Azam dah tau gambar tue jadi modal aku dlm belog..ngeh ngeh ngeh..sekarangkan dia dah jadi feminat belog haku..hahhahaha.
Aku balik rumah petang tue nak mandi2 kejap, pastu malam tue datang balik. Tengok sepupu aku pulak sampai, siang lakinya keje tue yang datang malam. Nasib ada tinggalkan lauk sikit dapatlah jugak diorang merasa lauk kenduri..hihihihi..

Cuma terkilan satu je. Bila buat majlis nie dalam keadaan mak uzur, mak tak dapat merasa pun makanan yang ada...sedihhhhhhhhhhhhh sangat. 

Apapun dapat jugak majlis tue berjalan dengan jayanyaaaaaaaaaaa. Alhamdulillah. Makcik koyoooooooooo..eh tiba-tiba...hihihihi..tue hint kat makbapak izz qarin yang dapat duit salam kaut..muahahahahhhhhhhaaa...




Ini telah menjadi SEJARAH

28 Jun 2012

Ayat yang keluar dari mulut mak buat aku sedihhhhhhhhhhh

Cerita semalam. Status kat bawah nie aku tak boleh nak balas satu-satu sebab aku pakai tab susah nak balas..huhuhuhu..tak sangka pulak tiba-tiba ramai yang komen. Terima kasih semuanya.


Mula mak ingat aku akan tinggalkan mak sorang kat rumah tapi mana boleh aku buat macam tu. Akhirnya memang aku EL.  Macam biasalah, bila aku ada dengan mak aku yang mandikan mak, layan dia nak itu ini. Tapi mak ni bukan jenis cerewet malah kita yang banyak tanya dia nak apa, kalau tak mak diammmmmmmmm je.

Dalam pukul 9 macam tue mak rasa nak buang air besar, cepat-cepat aku bawak pegi bilik air dah alang-alang sampai bilik air aku nak mandikan mak terus. Sementara tunggu mak nak buang air besar aku masak air panas.

Masa nak jirus badan mak tiba-tiba mak cakap macam tue. Sedih sangat aku bila mak cakap macam tue. Meleleh-leleh airmata aku. Terima kasih jugak pada yang komen, nie pun tak boleh nak balas satu-satu...




Ya ALLAH..adakah ini petandanya?. YA ALLAH aku tak bersedia sebenarnya cakap kat mulut tapi hakikatnya aku sebenarnya susah nak terima ..huhuhuhu. Ya ALLAH aku masih tak malu memohon padaMU Engkau panjangkan usia ibuku & sembuhkan penyakitnya. Kasihani Ibuku seperti mana dia mengasihaniku.

Jangan pertikaikan bila aku yang jaga mak. Jangan cakap kan anak nie ada, anak tue ada  boleh jaga. Betullah mak ada ramai anak (5 je pun). Tapi aku ada SORANG je MAK.

Ini telah menjadi SEJARAH

26 Jun 2012

Mak kesayangan

Keadaan mak makin merosot. 2 minggu lepas mak jatuh tersembam kat bilik air. Terkoyak kening mak, tapi mak taknak pergi klinik. Takut kena jahit luka tue sebab nampak dalam. Sebelum nie mak boleh jalan pakai tongkat. Bila dah jatuh tersembam tue mak jadi fobia.  Berjalan mesti dengan bantuan.

Kalau aku ada akulah yang pimpin mak ke bilik air. Kalau aku takde dengan Ateh lah. Lagipun bukan kerap mak pergi bilik air. Sehari sekali je. Apalagi yang mak nak buangkan sebab dah 2 bulan mak tak makan. Air masak pun susah. Kalau dapat habiskan sehari secawan pun dah syukur sangat. Sebab yang kerap ada dengan dia Ateh je, jadi kesian kat dia sebab kalau nak pimpim mak tue tak larat sangatlah, badan dia pun bukan besar mana, mak pun macam cuak sikit kalau Ateh yang pimpin jadi aku dengan ateh belikan mak wilcha (wheelchair). Sekarang aku dengan Ateh dah tak berkira pasal duit & masa yang ada untuk mak. Selagi mampu ditunaikan apa-apa yang mak nak selagi tue aku akan tunaikan.

Badan dia lemah sebab takde tenaga sebab tak makan. Pulak tue asyik muntah je. Hilang selera makan tu simptom kanser tue mengganas. Muntah pulak simptom mak ambik ubat tarceva. Boleh klik sini untuk maklumat lanjut. Badan mak makin kurus sangat. Sekarang mak hanya mampu berbaring kalau nak duduk kena orang bangunkan. Duduk pun tak boleh lama-lama, mak cepat letih. Nafasnya macam orang penat. Dah beberapa kali jugak mak batuk darah. Memang Speechless sangat. Kita tak tau keadaan dalaman mak macam mana.

Sekarang bila mak nak mandi, aku & ateh akan mandikan. Apa perasaan aku sebagai anak bila 'terpaksa' mandikan mak dalam keadaan mak sangat uzur?..sedih & terharu. Bila aku sabunkan badan mak, aku buat selembutnya. Aku usap2 muka mak, aku lalukan air dengan pelan. Aku tak sangka akan ada pengalaman macam nie. Tak pernah terbayang pun aku akan lalui saat2 macam nie. 

Kitaorang tak boleh tinggalkan mak sorang bila keadaan mak macam ni. Mesti kena ada orang yang tunggu. Sebelum nie ateh ambik unpadi leave bila keadaan terdesak takde sapa tunggu mak. Aku pun dah beberapa hari masuk lambat 2 jam tunggu abang ayeng balik kerja malam. Nanti tengahari masa rehat ateh balik mandikan mak. Pepagi aku nak mandikan mak taknak sejuk katanya. Lambat 2 jam tue nanti akan tolak gaji (aku yang request mcm tue). Second bos aku suruh buat surat minta time off je untuk beberapa hari nie tapi aku taknak sebab aku tau macam mana perangai bigboss aku. EL & unpaid leave memang dah sebati dah untuk tahun nie.

Semalam pun aku dengan Ateh cuti lagi nak bawa mak jumpa doktor dekat PPUM. Mak lagi suka anak-anak perempuan dia uruskan. Lelaki nie kurang perihatin...huhuhuhu. Bila doktor tengok keadaan mak macam nie, doktor dah boleh agak ubat terceva tue tak beri kesan positif pada kanser mak. Malah mak makin teruk. Tapi bagusnya doktor nie tak buat aku, ateh &  mak rasa putus asa walaupun aku tau doktor dah tau harapan mak tue macam mana. Doktor sendiri bagi beberapa cadangan untuk mak. Buat masa nie mak tetap nak teruskan ubat tarceva, iye kita akan turutkan kemahuan mak. Doktor jugak rujuk mak pada klinik supportive life( betul ker info nie, tapi lebih kurang gitulah)  untuk sokongan & membantu mak mengurangkan simptom2 kanser yang ada. Tarceva adalah last option yang ada untuk kanser mak. Doktor tengok mak macam tue nak kimo balik pun tak boleh sebab  badan mak memang lemah sangat.

Aku tau lambat atau cepat masanya akan tiba. Kitaorang adik beradik sentiasa bersedia menghadapi kemungkinan yang ada. Tapi mana tau kalau Allah nak tunjukkan keajaibanNya mak boleh sembuh sepenuhnya. Amin.

Tiap kali mak tido, mak akan keluarkan suara macam mengerang-ngerang. Bila aku tanye "mak sakit ker?". "takdelah". huhuhuhu. Ker mak jawab sebab nak sedapkan hati kitaorang. Suara mengerang tu makin kerap. Kalau lepas aku mandikan mak pun nak dudukkan dia kat wilcha pun mak keluarkan suara macam tue, yang tue mungkin sebab mak keletihan.

Minggu lepas Ateh memang nekad nak buat kenduri untuk anaknya & sempena pindah rumah. Ramai jugak sedara mara & kenalan yang dijemput. Cerita mak jatuh bilik air dah tersebar jadi kebanyakkan yang dijemput dapat memenuhi undangan sekaligus melawat mak. Alhamdulillah. Tapikan aku cuma terkilan sikit dengan adab tetamu bila berhadapan dengan orang sakit macam mak tue. 

masa kenduri, duduk tak sampai 5 minit pun dah buatkan mak keletihan..jarang dia turun dari katil tue kecuali nak mandi atau buang air..sembahnyang pun atas tue ambik air sembahnyang pakai spray.. (gambar nie azam yang ambik, sejak kesihatan mak makin teruk aku tak pernah ambik gambar mak sebab nanti aku sedih)


Ramai jugak yang menangis2 bila tengok keadaan mak. Masa aku pakaikan mak baju,  mak cakap "nanti ko bedakkan mak sikit ye..nanti mesti ramai yang peluk2 mak nangis2, ntah apa-apa jelah diorang nie"..huhuhuhu.. Tak kurang jugak yang komplen itu ini macam diorang yang kena jaga mak aku 24 jam. Rasanya kitaorang dah buat sehabis baik jaga mak. Kalau ada kekurangan tue biasalah sebab kitaorang pun ada tanggungjawab sendiri. Senang nak cakap tapi nak buat bukan semua orang mampu. Bila sesekali dia datang kita takde kat rumah kata kita biarkan mak macam tue. Berapa kali dia datang sejak mak sakit. Kita nie memang kat sini, cuma sesekali takde tue mungkin sebab ada urusan yang lain. Tinggalkan mak pun bukan tinggalkan tanpa pengawasan cuma kebelakangan nie mak memang susah nak makan ubat, dia menolak nak makan ubat kecuali ubat tarceva tue Setiap kali jugak kena explain kat diorang  doktor cakap & apa yang kita tanya kat doktor. Secara dasarnya takkanlah kita diam je bila doktor check mak, mesti aku/ateh tanya. Kenapa, macam mana...kiranya memang banyak tanda soal bila jumpa doktor. Cakap & mengarah memang senang!. suruh buat itu buat ini. Ko yang cakap ko buatlah baru tau.

Ada sorang hamba allah nie, aku tak taulah sejak bila pulak dia menuntut jadi ahli nujum. Hamba Allah nie bila balik dia pesan kat Ateh macam nie "ko jagalah mak ko baik-baik, dah tak lama tue mak ko". Boleh cakap macam tue?..sapa yang dia tengah cakap tue?...mak aku tue. dia tak boleh paham ker perasaan Ateh bila dia cakap macam tue. Aku yang dengar pun menyirap darah. Pada aku teruk sangat keadaannya pun dia tak patut cakap macam tue. Dia buat kita rasa down dengan kata-kata macam tue. Lebih baik dia cakap hanya perkataan yang depan tue "jaga mak baik-baik"..itu dah memadai.

Kecewa bila kena macam nie. Manusia nie bila tak kena batang hidung sendiri memang senang cakap. Dari mula mak sakit aku cuba beri perkhidmatan aku sebagai anak yang terbaik. 

Eh, dah jadi sesi luah perasaan pulak kan, nak lapangkan dada sikit. Serius aku sikit pun tak rasa mak susahkan aku. Malah aku berbesar hati buat semua tue bukan semua orang rasa pengalaman macam tue.sebenarnya pengalaman yang menyedihkan semua nie.

Ini telah menjadi SEJARAH

22 Jun 2012

Hari ke 4 - Kota Bahru & kembali ke 'pangkal jalan'

Dalam Pukul 7 pagi Azam turun alihkan kereta. Depan hotel ni betul-betul jalan raya, patutnya memang tak boleh parking kat situ tapi sebab parking belakang sangatlah menyeramkan atas nasihat pak guard hotel tue, suruh parking depan nanti sebelum pukul 8 pagi alihkan ke belakang.

Aku dengan anak-anak bersiap. Azam naik atas je dia cakap nanti sarapan dekat hujung deretan bangunan hotel nie. Dia cakap ada kedai makan kat situ. Oh, aku ok je. Senang cerita.

nasib ada cermin besar kat tangga hotel nie...boleh ambik gambar complete sefamily kalau tak asyik tak cukup ahli je..hiks..

nak check out sudah...hotel nie ada 3 tingkat kot..hazab jugaklah naik tangga dengan beg2 tue semua..hahahahha..

depan hotel

Tido semalam kena bayar RM150.

jom pergi sarapannnnnnn..

Masuk je kedai dah kena sapa dengan tuan kedai yang peramah sangat. Aku duduk je ada satu pakcik nie tetiba cakap jawa dengan aku bila aku cakap dengan tokei kedai aku dari banting selangor...hehehhehhe..Terkejut den, Kat Kelantan pun ada orang jaweeeeeeeee..hahhahahha... 

Tengok menu kat kedai tue, nampak macam ada sup. Aku nie memang hantu sup jugak. Aku tanye tokei kedai (makcik). Makcik tue cakap mee celup. wah memang langkah kanan. Salah satu menu yang aku carik juga nie so aku order. Azam nasi lauk, fahmi mee goreng tambah 2 kali..hahahhaha, Aqil & Azri nasi ayam. 

Mee Celup nie sama tapi tak serupa dengan mee sup. Maksud aku kuahnya memang suplah tapi dia lain tang persembahannya, yang aku makan tue dalam tue ada daging, paru, perut sayur kangkung, ikan bilis goreng. Memang sedappppppppp. 

Makan sambil cerita dengan tokei kedai (pakcik). Aduh peramah pulak pakcik nie dia tunjukkan tempat2 yang menarik kat area kota bahru nie. Ada satu tempat yang aku terkilan tak pergi, wakaf che yeh.  Aku memang tau wakaf che yeh tempat glemer area KB, tapi bila ada yang cakap ala barangnya semuanya sama je. Jadi aku buat keputusan taknak ke sana. Dari cerita pakcik nie kat situ diantara yang paling murah barang2nya kalau nak di bandingkan dengan pasar siti khadijah. Tempat tue bukak malam je pulak tue. Adoilah rugi2.
makan pagi macam makan tengahari pulak...percayalah nielah makanan yang bertahan dalam perut kitaorang sepanjang jalan balik sampai kat cameron highland..huhuhuhu..

nielah restoran tue..serius baik sangat tokei kedai tue...dia cerita pasal zaman dia jadi pensyarah kat UM (kalau tak silap)..orangnya sangat merendah diri...Pakcik nie cakap kalau datang KB, datang ke kedai dia semula nanti dia bagi plan tunjuk mana-mana tempat menarik area KB nie..
Sebenarnya sepanjang 4 hari kat negeri orang aku jumpa dengan orang yang sangat-sangat baik. Tak sangka dapat layanan yang macam tue. Dari cerita nak parking kereta, pakcik yang ala-ala pemandu pelancong kat seberang takir tue, nie pulak kat KB memang aku rasa pengalaman manis yang aku tak boleh lupakan. Pakcik yang cakap jawe dengan aku pun baik sangat. Siap pesan masa kitaorang naik kereta tue. Pesan macam bapak kepada anaknya. Sangat terharu!.

Lepas sarapan nie kitaorang menuju ke Pasar Siti Khadijah. Dengan niat nak melihat sendiri pasar yang popular nie...hahahhahha..tak boleh blah dengan niat nak tengok???????...macam tak percaya je..hahahhahha..

Atas nasihat pakcik kedai tadi, kita parking kat parkson. Senang pakcik tue cakap. Memang senang kereta tak panas keluardari parking kereta melintas jalan dah sampai pasar. Lagipun kalau parking kawasan area pasar tue sesak kot lagipun konpem susah nak dapat parking.

sampai jugak akhirnya...

bestttttttttttt..cuma sayang tak dapat merasa kuih2 tradisonal kat KB nie. Tue pun sebab ada opismate bagiatu "akak rasa tak kuih2 kat sana, nampak pelik tapi rasanya sedap"..huhuhuhuhu..rugi2..

telur ikan apakah itu yang besar sangat..

gambar wajib!..menandakan aku dah sampai kat sini...
Bawah nie aku tak menjelajah sangat pun, aku terus naik ke tingkat 2. Nak carik sutera untuk mak. Malam tue mak talipon, aku tanya mak nak apa. Aku cakap aku belikan sutera ye. Mak cakap "boleh jugak". 

Eh sebelum pergi pasar nie  kitaorang dah siap-siap topup cash..huhuhuhu. Aku bawak 1k dah licin kat KT..huahuahua. Hebat!..kumpul bertahun nak habiskan tak sampai 2 hari settle..hukhukhuk...

Jom naik...


Waduh, memang rambang mata sampai tak tau nak pilih yang mana. Sutera memang cantik cantik tapi malang aku tak minat..hahahhahha. Azam nak belikan pun aku tolak. Lecehlah pakai sutera. 
pilih kak, pilih..murah murah..

sempat pisssssss..hahhahahha

tengah digoda untuk membeli sutera..hahahhahha.."pakai kad kredit pun boleh kak, murah kak saya bagi harga borong"..hahhahahha..minta maaflah dik, akak tak minat sutera lagipun akak takde kad kredit...ekekkekek..tapi terbeli jugak kain ombak rindu 2 helai, kesian pulak aku tgk budak nie beriya promote..kesian katanya..hahhahahhaha..

lupa pulak kat  anak buah paling kecik kat rumah tue..hahhahahha..belikan selai baju kelantan..nak belikan baju ganu...tak sesuailah..tue tanahair dia..hahhahah

kahkahakah..tengok aje katanya. Merembat narita lagi satu sebab ateh nak satu. Kat sini murah lagi sikit berbanding kat KT.

Simpan barang dalam kereta naik ke Mall sebab nak cucuk duit lagi..hukhukhuk.. memang sakan sangatlah....balik cuti kita makan maggi yeeeeeeeee..hahhahahhha..

ko hambikkkkkkkkkkkk...sampai tak nampak belakang...kena susun elok2 nie kalau tak memangtak muat..

sempat jugakkkkkkkkkk diorang nie...pantang betul diorang jumpa benda alah nie..nie kerusi idaman Azam nie..ada niat nak rembat satu..hahhahahha..

Lepas tue perjalanan dimulakan..bai bai KB. Baliklah ke 'Pangkal Jalan' tapi perjalanan balik nie tak berapa indah..hihihihi..oit jauhnyaaaaaaaaa..nak sampai rumah.

12.50 baru sampai sini..huhuhuhu...keluar dari KB tadi lebih kurang 12.00 tengahari

Azam nak cuba keropok losong...

sedapppppppppp..makan panas2 ...hihihihi..cicah ngan sosnya mmmm..enak sekali..tapi azam tak lalu..hahahhah..apalah..

nampak ada orang jual ETOK, tapi banyak terlepas...nie pulak dia jual kat seberang jalan. Sebab kasih isteri yang memang teringin nak rasa ETOK nie Azam sanggup berenti & seberang jalan..hihihihi..

Azam beli 3 bungkus...hihihi..sedaplah rasa ETOK nie, Rasa pedas2, masin luar bila makan manis isinya...tapi masa mula2 nak makan tak tau kopek..aku gigit kasi pecah..kalau yang besar renyah sikit cengkerangnya..kalau yang kecik kerasssssss ooo..mau gigi aku yang pecah..hahhahahha..nie pun Azam tak sukaaaaaaa..


jalan Gua Musang..huhuhuhu...

budak-budak nie pun dah tak lalu nak tido..hahhahahaha...kelantan pun tak lepas-lepas lagi...besar kelantan nie kan...

Sampai atas Cameron Highland jam 6.34 petang, berenti kejap Nak membuang, sejuknyaaaaaaaa..kat CH, bila nak turun tanah rata jalam jeeemmmmmmmmmmmmm...sebab ada pasar malam kat brinchang huhuhuhu...jem melekat-lekat terpaksa main lane paling kiri...AZAB betul lah CH nie...

Dengan jem yang melekat-lekat tue boleh Fahmi nak terberak..hahahhahha...adoilahhhhhhhhhh...nak pecut pun tak tau macam mana. Azam memang dah keletihan. Akhirnya dapat berenti jugak kat area pasar malam tue. Orang memang ramai. Dengan tak makannya lagi..huhuhuhu..beli jelah burger tepi jalan pastu ada pulak budak mengidam stoberi coklat..cariklah jugak. Nasib dapat. Aku je yang tak lalu makan abiskan stoberi coklat anak-anak ngan makan ayam percik kongsi dengan Azam. Aku asyik terpikir nak turun tue buat aku berdebar-debar. Iyelah dengan gelap lagi jalan belok maut punya..fuuhhhhhhhhhh..mesti ngeri.



Seperti yang dijangka. Jalan memang tak boleh blah betul. Aku memang tak boleh tido. Fahmi dah kemabukkan. Azam sampai 2 kali berenti termuntah..huhuhu. aku offer nak bawak kereta dia tak bagi..Kalau bawak pun mesti mcm kura-kura kot..gelopppppppppppp..dah kiri gaung kanan hutan. 

Dari Brinchang 8.50 malam sampai tapah lebih kurang 1 jam 30 minit tak silap aku. Sampai rumah jam 3 pagi..fuhhhhhhhhhhh. Banyak kali jugak Azam berenti muntah, kesiannnnnnnnnn. Aku hampir sampai tapah mengantuk gilaaaaaaaaaa..Aku tidur sampai rumah..hahahhahha.. Tak guna punya bini...Aku macam sedar2 ayam je bila nampak azam berenti kejap2..tue yang aku tau dia muntah tue,,huhuhuhu..

Masuk-masuk rumah je mandi sikit-sikit terus masuk tidur masing-masing. Bangun dekat pukul 7..huhuhu. Terus sms opismate kata masuk lambat sebab nak punggah bonet tue..huhuhuhu.
hasil yang berjaya dijaring. Aku punya sikit je yang lain dah bahagi-bahagi ngan adik beradik & kawan2..
Azam cakap 2 kali naik CH, 2 kali dia mabuk..tobat taknak naik lagi..hahhahahhaa. Tapi aku happylah dengan percutian kali nie. Seronok sangat walaupun hati tak berapa tenang sebab pikirkan mak.

Ok tamat dah....

Ini telah menjadi SEJARAH