24 Disember 2012

Nilaikan

Semalam tau je Azam nak pegi kerja, sambil pejam mata aku cakap kat dia aku nak duit, dia bagi sekeping pastu tanye aku "cukup tak?"..aku cakap "tak cukup", "aikk tak cukup" "nak beli lauk stok seminggu terus senang"..pastu dia tambah sekeping lagi. Dia letak duit tue atas tilam sebelah aku baring..hahahhahampeh punya bini laki pegi keje ko sedap membuta. 10 minit lepas tue baru aku bangun solat subuh tanpa usik duit tue pun...hahahhaha..

Lepas solat cek dalam peti ais ada apa yang boleh dimasak utk sarapan pagi. Ada mee sebungkus udang sikit sotong sikit ayam sikit n daging burger Keluarkan semua kelentang kelentung siap mee goreng belasah aje janji sedap..eh sedap ker?. Pastu dengan bahan2 tue terus masak tengahari. Lepas dah masak aku malas dahla nak keluar beli lauk..huhuhu..aku pikir dalam purse aku ada 7 ringgit je campur duit Azam bagi 2 keping subuh tadi, lepas tue baru perasan minyak masak habis, tisu dapur abis kunyit serbuk abis bla bla bla habis..uisshhshhhh tak cukup 2 keping duit tue,  lagi2 karang aku bawak sekali bebudak 3 orang tue silap gaya jajan diorang je dah sekeping duit tue..aiisshhhhh..takle jadi tunggu azam balikla pegi sama2...sekali petang sampai ke malam hujan lebat...adoiii..memang tak kemanala.
memang taklah nak bawak 2 keping note nie pegi beli barang2...kita bukan kat tahun 1998 tapi tahun 2012..huhuhu..
Minggu lepas dah bawak anak-anak beli stationery kat mydin, mcm biasa aku beli untuk stok setahun harap2 yelah. Sabtu lepas borong baju sekolah pulak, itu pun aku ganti je baju yang koyak+sempit itu pun lebur RM340.00, stationery aritue habis RM150.00, buku sekolah kebangsaan  RM140 kot belum campur yuran. Sekolah Agama belum lagi itupun kasut, beg semua aku tak belikan sebab masih elok lagi. Agak2 kalau semua tukar baru rabak gak RM1500 untuk 2 orang anak, nie pun dah hampir2 jumlahnya belum masuk yuran tadika Aqil. Gaji bulan nie jugak nak bayar yuran pendaftaran taska untuk transit + yuran bulan 1 dah tentu RM400.00 hangus...uhuk uhuk. Baju sekolah tue sebahagian aku beli jenama canggih pastu sebahagian lagi takde brand pun. Jenama Canggih tue mahal wei..huhuhu..tapi kualiti bagusla senang gosok. Arwah mak dulu yang suruh beli jenama canggih sebab mak yang gosok n basuh baju sekolah anak-anak haku ..huhuhuhu.. mak memang terbaik dunia akhirat.

Nasibla anak-anak aku setakat nie takde cerewet sebab budak lelaki kot sangat nak itu ini, aku dengar opismate cerita anak2nya demand kasut sekolah nak tapak rata la, beg sekolah yang begitu begini..hahhahha...macam2 budak2 sekarang nie.

Kalau tak ber Uwang memang menyeramkan bila tiba sessi persekolahan baru. Nak berjimat macam mane lagi pun tak taula. Kata je takde yuran sekolah, abis buku2 yuran ntah apa2 tue pun konpem lebur lebih RM50.00. Tapi masih bersyukur la anak-anak masih boleh sekolah dengan aman dan perbelanjaan yang paling rendah kalau nak bandingkan dengan negara zimbabwe..hahahha..ayat klise sangat kan ; -p

Esok Public holiday time nak menjahit lencana kat baju sekolah n nak balut buku teks segala bagai.....pastu bolehla basuh baju2 sekolah tue. Gosok karang tugas orang lain hihihihi...aku dah pencen gosok baju sekolah anak..

Ini telah menjadi SEJARAH

4 ulasan:

ieda berkata...

akak baru beli beg ja utk nurul..tu pun sebab beg lama dah rosak zipnya.
baju sekolah belum lagi..naik menengah ni ni lagi la besar belanjanya...mujur 2 org ja.

Cikja berkata...

beg dengan kasut saya beli bln 10 ari tue consider masih elok lagi..hihihi..ye ker kak sekolah menengah lagi besar belanja..tapi mungkin dah boleh ajar diorang berjimat kot..nie akak taula baju sekolah hari2 kene basuh dengan clorox, pakai 6 bulan habis reput..huhuhu

Irfa berkata...

sedih tgk troli no3 tu
mcm pernah berlaku pd diri sendiri

Cikja berkata...

huhuhu..samala irfa..sekarang kalau pegi pasar 50 tak konfiden boleh cukup untuk lauk stok seminggu..paling2 1 ker 2 hari je kalau ikut ahli keluarga haku...