05 Disember 2012

Kanser di sekeliling aku

Hakikat yang pahit untuk diterima. Takdir Allah untuk keturunanku. Sapa aku nak menidakkan kuasa Allah. Allah yang berhak sepenuhnya. Bukan menyalahkan takdir atau Allah tapi aku nak mendidik hati supaya REDHA atas kehendakNYA.


Adik aku dapat sms dari kakak sepupu kitaorang pastu dia forward kat aku. Aku rasa tak sedap hati sangat. Terasa nak pegi ziarah. Plan dah lama nak jenguk kakak sepupu nie. Kalau dekat memang aku dah berdesup ke rumah dia nie jauh nun kat Skudai johor. Perjalanan makan masa 5 jam jugak.

Kakak sepupu (mak dia dengan arwah abah adik beradik) disahkan menghidap kanser payudara tahap 1 pada tahun 2010 dah buat pembedahan membuang ketulan dan kimo. Kemudian pertengahan tahun 2012 kanser dia kembali menyerang dan merebak ke hati n paru-paru sekarang pada tahap 4. Aku jumpa kakak sepupu aku last masa arwah bapanya meninggal 4 bulan lepas (2 hari sebelum mak meninggal) oh masa mak meninggal pun dia ada datang jugak. Masa tue dia masih sihat cergas lagi sebab belum mulakan kimo. Kesihatan dia merosot bila kene kimo (aku agakla berdasarkan pengalaman jaga mak) sebab tau kan kimo tue akan membunuh semua sel dalam badan kita.


Jadi ahad lepas aku cuba sedaya upaya nak ke sana. Terasa sangat nak jumpa dia. Kebetulan pulak azam off ahad n isnin. Pukul 3 lebih aku sampai rumah dia. Hanya orang yang pernah menjaga orang sakit kanser je tau betapa teruknya keadaan dia. Tapi semua nie kuasa Allah, aku cakap dengan kakak sepupu aku yang lain bagi dia semangat cerita yang best-best je. Sekurang-kurangnya ada perubahan sikit dari tak boleh jalan, sekarang dah boleh jalan pelan2. Selera makan pun ada itu dah cukup baik sangat. Ada keluarga yang sangat supportive sanggup bergilir nak happykan kakak sepupu aku nie. Itulah semangat untuk dia lawan kanser tu.

Sebelum dia buat kimo haritue aku ada hadiahkan dia, buku tulisan Dr hasanah. Seorang Pejuang kanser payudara. Aku dah habis baca buku nie. Kebetulan aku beli 2 buah patutnya satu untuk arwah mak n satu untuk simpanan peribadi aku sendiri.  Kakak sepupu aku ada datang rumah nak melawat arwah mak jadi aku hadiahkan untuk dia. Bagus buku nie. Bukan pesakit kanser je patut baca kita yang sihat pun patut baca dan bukan hanya untuk kanser payudara tapi semua jenis kanser boleh baca buku nie. Sebab masa tue aku baru dapat tau dia akan mulakan kimo. Jadi bile dia baca buku nie dia boleh bersemangat nak lalui rawatan kimo tue. Patut aku buat review khas untuk buku nie tapi asyik tak berkesempatan je...huhuhuhu.. sapa yang nak tau lanjut buku nie boleh email Dr hasanah terus dengan cara klik la kat blog DR kat sini
Bahasa yang mudah difahami.




aku dah betulkan gambar nie tapi bila masukkan kat sini  jadi teleng balik...tak reti aku nak betulkan mcm mane dah

Budak paling tak boleh dikawal..huhuhuu. Aku tak tau Aqil nie sepanjang masa macam terlebih gula. Boleh plak dia panjat katil kakak sepupu aku tue pastu dia baring kat sebelah huhuhu..Relax je tanpa bersalah. Aku ngan Azam tengok dia niekan beso kecik beso kecik je. Aku risau dia terpijak kakak sepupu aku tue..huhuhu.. Memang stress jugak bawak anak kecik yang aktif pegi melawat orang sakit..huwaaaaaaaaaaaaaaa...nak dilempangkan kat situ memang tak bolehla tangan rasa ringan je...sabo parija saboooooooo. Pastu dia sentuh kaki kakak sepupu haku dia cakap "eee keciknya kaki nenek"..hukhukhuk..selamba dia panggil nenek, patutnya dia panggil wak. Pastu aku cakap "aqil urutla kaki wak tue, wak sakit"..Aqil pun urut kaki kakak sepupu, pastu kakak sepupu aku cakap "amboi sedapnya dia urut, pandai dia"...pastu aqil cakap "dah ke belum nie"..muahahhaha..kurang asem betul aqil nie urut tak sampai 3 saat kot..ceh.

Aku tak lama kat sana, dalam tak lama tue sempat makan nasi, goreng pisang n makan mee goreng..huahuahaua. Kakak-kakak sepupu aku pelawa tido sana tapi aku ngan azam taknak susahkan diorang. Lagipun kat sana dah ada 3 keluarga tambah keluarga aku konpem bingit nanti..huhuhu. So aku tolak cara baik, aku cakap aku nak carik hotel muarh2 je dan nak jalan-jalan kawasan sekitar Johor Bahru nie. Almaklum pertama kali jejak kat Johor nie..huahuahua. So diorang pahamla...

Insyaallah ada rezeki nanti aku datang sana lagi. Aku doakan semoga kakak sepupu aku sembuh. Amin. ALLAH tolong dengar doa hambamu nie.

Ini telah menjadi SEJARAH

2 ulasan:

La berkata...

Sharing is caring.
Kanser dan penyakit kronik boleh dicegah dengan amalan pemakanan tambahan yang betul. SNE Kapsul mengandungi kandungan antibodi yang tinggi. Read more banyak testimoni pesakit di sini : lachanteqsne.blogspot.com
tq

WELLCOME berkata...

Salam. sy cuma nak share salah satu cara untuk merawat penyakit kanser. Untuk maklumat lanjut boleh hubungi sy 0194657046...
KHASIAT CORDYCEPS
CORDYCEPS YANG DIKULTURKAN OLEH SYARIKAT AHB ADALAH JENIS PENGKULTURAN BERPATEN YANG BERMUTU TINGGI DIIKTIRAF DI PERINGKAT ANTARABANGSA DAN MEMPUNYAI 28 KALI GANDA KHASIATNYA DARIPADA CORDYCEPS YANG LIAR (SINENSIS). CORDYCEPS SANGAT MEMBANTU DALAM KESIHATAN KITA DAN ANTARA KEBAIKANNYA IALAH :
1.Penyelidik mendapati bahawa cordyceps mampu merendahkan tekanan darah bagi pesakit darah tinggi,
2.Penyelidik mendapati bahawa cordyceps membantu mengurangkan secara berkesan astma, lelah, letih, kepenatan dan lain-lain penyakit berkaitan dengan system respirasi/pernafasan.
3.Penyelidik juga mendapati bahawa cordyceps mampu memperbaharui kemampuan tenaga seks lelaki.
4.Cordyceps juga membantu meningkatkan tahap tenaga. Malah, cordyceps mempunyai kemampuan untuk meningkatkan adrenaline yang mana dapat memulihkan tenaga yang lemah dengan cepat.
5.Penyelidik mendapati cordyceps adalah herba anti-aging/anti penuaan yang luar biasa.
6.Penyelidik mendapati cordyceps membantu meregulasikan/menyeimbangkan gula dalam darah. Herba ini amat membantu dalam melawan penyakit diabetes/kencing manis.
7.Cordyceps membantu dalam memperbaiki ingatan dan mampu meningkatkan mood malah menajamkan minda.
8.Cordyceps membantu menyerap lain-lain nutrien/zat/vitamin dengan lebih berkesan dan efektif.
9.Cordyceps juga pembina darah (blood builder) dan mencuci darah (build purifier) yang hebat.
10.Cordyceps membantu fungsi jantung, hati, pankreas dan buah pinggang.
11.Cordyceps membantu menguatkan sistem imuniti (sistem daya tahan badan daripada penyakit)
12.Cordyceps meningkatkan anti-oksidan dan anti-radang.
13.Cordyceps membantu sebagai anti-tumor atau anti-kanser
14.Cordyceps membantu membaiki fungsi sistem pencernaan.
15.Cordyceps membantu mengurangkan risiko pembentukan batu hampedu.
16.Cordyceps membantu mengurangkan risiko mendapat penyakit Parkinson
17.Cordyceps membantu mengurangkan masalah kolestrol yang tinggi.
Kesimpulan Penggunaan herba ini dikesan sejak China kuno dimana ia digunakan oleh Maharaja China. Ia digunakan untuk menguatkan dan membina semula badan terutama selepas keletihan atau setelah sakit yang lama yang selalunya dikaitkan dengan buah pinggnang yang lemah. Hasil yang hebat telah dilaporkan terutama yang berkaitan dengan penyakit buah pinggang terutama buah pinggang yang gagal. Mengikut kajian, cordyceps telah meningkatkan 17- hydroxycorticos-teroid dan 17-ketosteroid level (yang bertindak sebagai super-cortisone tanpa toxic. Mengikut perubatan China, masalah yang berkaitan dengan buah pinggang dapat dilihat melalui simptom kepenatan yang keterlaluan/chronic fatigue, sakit sendi dan belakang, berdenggung di telinga, pelbagai jenis masalah seksual seperti mati pucuk/impotance. Cordyceps mampu menyelesaikan masalah ini. Cordyceps ibarat team player kerana kesan yang membantu banyak bahagian di badan kita. Kajian seluruh dunia menunjukkan ia kesannya adalah amat bagus untuk organ dalaman dan membantu membersihkan darah.
pm 0194657046...tq.