27 Julai 2012

Masuk hari ke tujuh aku terdengar dia memanggil

Sejak mak meninggal, aku dah tak tidur kat rumah aku. Balik pun sekejap-sekejap. Kebetulan pulak Azam kerja malam 4 hari, kalau aku duduk rumah pun aku anak beranak je, jadi Azam izinkan aku duduk rumah arwah mak untuk sementara. Apa khabarlah rumahku syurgaku tue.

Selalunya kalau aku sahur kat rumah sendiri, lepas sahur aku jarang tido balik takut terlambat + lesu. Sementara tunggu azan subuh aku buat kerja rumah. Bila bulan puasa je takdelah 'gunung kinabalu' muncul macam bulan-bulan biasa. (gunung kinabalu = longgokan kain).

Hari ketujuh mak meninggal (rabu 25/7/2012), lepas sahur aku tidur balik. Aku dengar Azan subuh dari surau sebelah rumah memang bergema. Aku ni nak kata tidur tak, nak kata jaga pun tak sebab aku dengar azan subuh dari surau tu. Lepas habis je azan subuh. Aku terdengar suara arwah mak panggil aku jelas & terang "kakkkkkkkk". Suaru tue dari arah pintu bilik. Panggilan yang biasa dia panggil aku semasa hayatnya. Allahuakbar!. Aku pula dengan konpiden menyahut panggilan suara tue "iyee". Terus aku bangun dari katil. Ya ALLAH mak kan dah takde..huhuhuhuhu..sayunya aku.

Aku cerita dengan kakida ngan Ateh diorang cakap aku nie terbawak-bawak..huhuhuhu...Tapi sangat jelas suara tue..sangat-sangat jelas...sampai aku pun konpiden menyahut. Hanya ALLAH je yang tau disebalik peristiwa tue. Mungkin jugak aku terlalu rindukan mak.... iye aku sangatttttttttttttttt rindukan mak.

Setakat ni aku pun tak pernah lagi mimpi jumpa arwah mak. Mungkin Mak bahagia kat 'Sana'. Al Fatihah setiap solat 5 waktu & bila2 aku teringatkan arwah mak. Insyaallah.
Dah beberapa hari nie aku sahur anak beranak + abng ayeng + kakmiza. Masa sahur tadi aku tengok abg ayeng makan macam esok dia kena kerja kontrak, padahal lepas sahur membongkang tido sebab dia kerja petang. Dulu kalau mak ada, bila abg ayeng kerja petang mesti mak masakkan nasi goreng untuk bekal berbuka abg ayeng pastu nanti mak tempahlah kuih  singgit  ke 2 ringgit kat wak sebelah rumah(niaga kuih). Benda Wajib yang mak buat walaupun abg ayeng tue dah kawin. Kalau aku jadi abg ayeng mesti aku sedih gilaaaaaaaaaa..bila kenang2kan perbuatan mak tue. Tapi tak jadi dia pun aku sedihhhhhhhhhhhh gilaaaaaaaaaa..huhuhuhuhu...

AL FATIHAH untuk mak.

Ini telah menjadi SEJARAH

1 ulasan:

Irfa berkata...

:(
sebak
no komen