09 Mei 2012

Tarik balik cita-cita tue

HAHAHHAHAHA

Semalam aku jadi babysitter+bibik tersohor ngeh ngeh ngeh. Malam sebelum tue kakak pengasuh talipon kata neneknya meninggal (rupanya salah dengar, sekali tengok sijil kematian atuknyalah yang meninggal hahahha). Pulak kampung nun jauh di tanjung karang sana. Azam pulak kerja pagi, kalau tak boleh suruh dia jaga Aqil+izz..hahahhaha.


Konpem aku kena cuti nie sebab Ateh baru cuti jumaat lepas (Makluman Ateh dah hantar anaknya ke babysitter yang sama dengan haku) Jadinya salah sorang kena cutilah kalau kakak penagsuh ada hal (setakat nie memang jaranglah dia ada hal). Jadi aku dengan sukahati lah sangat terpaksa cuti. ehehhehehhe.

Rutin macam biasa jugaklah pagi-pagi hantar anak-anak. Pukul 7.30 dah tercongok depan rumah mak. Aku ingat nak bawak izz balik kerumah biar aku jaga kat rumah, tapi kesian pula dengan mak, kalau aku kat rumah maka  boleh aku tengok2kan  mak sekali. Mak mesti taknak ikut aku balik rumah. Mak nak jalan pun susah. Semalam seharian mak baring je, bangun sebab nak solat. Mak tak sihat dah 3 4 hari nie, malam sebelum tue mak pergi PPUM (emergency) sebab mak cakap dia sesak nafas, bila check doktor cakap bukan masalah paru-paru tapi jantung mak..huhuhuhu.

Ateh pegi kerja, tengok izz macam mengantuk cuba buai dia. Siap dengan pakej nyanyian merdu waknya berzikir boleh izz gelak-gelak dalam buai, Ah sudah budak nie nak tido ker main-main nie..hahahhahhaa sabo jelah. Tapi lama-lama layu jugaklah matanya. Sebelum tido tue aku dah bawak izz+Aqil round sejalan naik motor..hahahhahha. Terpegun kejap muka dia, tue testing nak ambik Azri balik sekolah petang karang.

Bila izz tido, aku mandikan aqil pulak + masak nasi+ masak bubur izz. Basuh pinggan sikit. Buatkan mak air. Aku pun buat air tapi tak sempat nak sarapan. Sampai sejuk air haku tak sempat nak sarapan. Sarapan sambil riba izz memang tercekik haku..ahhahahha..sebab dia pun sibok nak makanan tue. Budak tue tido tak lama 15 je kot..hahahhaha..sabo jelah. Main-main kejap dengan dia, Mandikan pula.

Aku letak dia kat walker sambil aku potong carrot nak letak kat bubur dia, keluarkan ikan semua. Meraung ok dia padahal dia kat kaki aku je..hahahhahahha...APTB budak nie. Bagi susu tak lama dalam pukul 9.30 aku tidokan dia lagi. Sempatlah aku blendkan bubur dia semua sementara tunggu dia bangun nanti. Mak asyik tanye izz tak makan ker..hahahha..alo alo mak , den taulah bila nak bagi budak tue makan. Aku target pukul 10 ker 10.30 time dia makan.Tidur dalam 15 minit juga. Susahlah dia nak nyenyak Aqil buat bising pakai selipar kepek kepek kat tepi buaian dia rasa nak jadi hulk je haku...hahhahahhaha...

Masa tengah bagi izz makan, kakida sampai. Kakida yang masak..ehehhehe. Aku just sempat masak nasi + rebus pucuk ubi lagi,kakida cakap takde sayur lain ker?..aku cakap dah rumah mak ada pokok ubi je cuba kalau ada pokok kobis ker, terung ker..hahahha..bolehlah aku petik..kakakkakaka. Sempatlah haku makan dulu sebelum kakida balik ehehehhehe..

Ala panjang pulak cerita nie, pendek citer izz makan 2 kali, tidor 3 kali, susu berkali2..hahhahahha..nangis pun berkali-kali. Berak sekali, mandi 2 kali...hahahhaha..Paling takleh tahan dah petang2 dia nak makan, sambil panaskan bubur dia sambil dukung dia, dia pun sibuk nak capai itu nie...Otot haku macam nak terbina. Masa nak blend pun sama..aishhhhhhhhh..hahahhaha..manja tau. Pastu melayan Aqil lagi yang ngada-ngada. Asyik ajak balik je si Aqil..hahahhahha.. last-last tertidur sendiri hukhukhuk.. Masa petang nak mandikan izz tue aku mandikan Aqil sekali, bayangkan nak sabun badan aqil tangan sebelah, yang sebelah pegang izz, izz pulak semua benda dia nak pegang..hahahha..hampir2 terlentang kat lantai..licin..nasib aku terror..huhuhuhu..Hebat betul penangan budak 2 orang tue...huwaaarggggggggg..

Paling best masa nak ambik Azri balik sekolah. Bawak izz pakai kanggaro (aku tak tau menda apa nama tue tapi macam poket  kanggaro), aqil kat belakang..hahahhaha..muka izz pelik. Naik motor bawak pelan-pelan takut angin kuat. Suruh aqil peluk haku kuat-kuat..kekekkeke. Sampai sekolah Azri..eh apasalah senyap sunyi je sekolah nie. Tengok basikal penuh lagi..lorrrr..balik 5.30 lah dol bukan pukul 5.00..hahahahhaa..apa punya mak daaaaaaaaaaa...anak balik pukul berapa pun tak tau. Pusing terus pegi rumah kakida..ehehhehehe...

Settle semua, balik rumah fuhhhhhhhhhhhhh..dia punya letih sampai tumit kaki sakit2..hahahhaa...nak masak dah tak larat nasib ada pasar malam suruh Azam belikan makanan. Hari nie baru terasa sakit otot2 tangan aku..hahahhhaa..

Pagi tadi masa hantar aqil nampak izz elok duduk dalam walker,  diam je dia menikmati biskut kat tangan dia. Ceh sajelah ko dera wak semalam kan.  Aku babai dia terus nangis..hahahhahha. Izz sekarang pantang nampak orang pakai tudung..hahahhahha. Nangis siap teran-teran..kesianlah pulak..

So, kesimpulannya takmau lah jadi babysitter, dulu penah cakap ngan ateh nak berenti keje pastu jadi bibik dia..hahahhahaha..kensellah. Fenattttttttttttttt wei, baik aku keje opis Stress2 boleh layan fb, blogging..huahuahua..



Ini telah menjadi SEJARAH

4 ulasan:

Irfa berkata...

COMELLA DAH IZZ TU
MMG PUN..DUK UMAH LAGI PENAT
AKU ADA AK BERANGAN NAK BUKA NURSERY KALAU ADA MODAL ;)
ABISLAH ANAK SAYA YG HANTAR KAT AKU

Cikja berkata...

tuelah..fenat..cerita dengan babysitter kena gelak aku..ehehheheh..

Kalau bukak nursery bukan ko yang jaga..pekerja ko yang jaga..carik yg penyayang..hihihi

zino berkata...

macam seronok je tu .. ok la boleh jaga budak2 tu selalu hehe

Cikja berkata...

seronok memang seronok abah..hihihi..yang tak seronoknya lepas tue..penat..hahahahha..