29 Mei 2012

Oh pelis lah orang gemuk pun ada perasaan!

Tak payahlah nak cakap "eh ko, dah tembam!".."eh, ko dah besar sikit!". Menyampah aku dengar. Seriusly menyampah!. Oh aku bukan sensitif tak tentu pasal. Tapi 2 situasi yang buat aku sangat kecik hati.

Ada satu 'bapak' kat opis aku nie yang suka sangat tegur pasal berat badan aku. Entahlah apa dosa aku kat dia. hahahhaha. Baru-baru ni, masa borak-borak dengan 'bapak' ni dia cakap "siti, saya rasa badan u dah naiklah, berapa berat u, 65kg ada kan?, mesti sekarang dah naik 1kg kan?" hangin tak?hahhahha..geramnyalah aku tapi sebab aku nie penuh dengan sopan santun aku senyum je aku cakap "ntahlah saya tak timbang pun sebab timbang kat rumah dah rosak".  "takpe kat sana ada timbang jom timbang, yelah saya rasa berat awak dah naik 1kg, nie kat sini nampak besar (tunjuk punggung aku)"..kurang ajar sangatlah tue. Malas aku nak layan. Mula-mula dulu aku ok jelah bila dia buat joke pasal berat aku, lama-lama aku rasa sangat menjengkelkan. Siap kalau nampak aku makan nasi, fastfood mesti kena tegur!. Dosa sangat ke kalau jadi pompuan gemuk!.

Baru-baru ni sepupu aku kawin jumpa kawan (masih sedara lagi) yang dah 4 tahun tak jumpa, aku yang cuit dia dulu. Of cos gembira sebab dah lama jumpakan masa dia pusing & nampak aku terus dia jerit "oit iza tembamnya ko, tembamnya, tembamnya" jerit & repeat banyak kali. Bayangkan semua orang aku rasa pandang-pandang aku! sebab masa tue pengantin tengah bersanding & kejadian tue kat tepi pelamin!. Sedih gila aku masa tue :-( . Apa dosa jadi pompuan gemuk!. mmmm...

Cakaplah aku nie sensitif benda macam tue pun nak kecik ati. Walaupun aku gemuk tapi aku ada jugak perasaan malu!. Ingat orang kurus je ker yang ada perasaan!. Kalaulah diaorang cakap berdepan dengan aku 2 orang aje takde masalah, silap gaya aku boleh buat joke balik nie berdepan dengan orang ramai + kita jarang jumpalah kalau nak joke2 kasar macam tue. 

Aku rasa aku gemuk tak susahkan orang. Ada aku minta korang belikan nasi, baju, aku jalan kena dukung? takde kan? so apa dosa aku!. Sebenarnya aku pun bukan suka nak sentap-sentap kalau orang buat joke pasal badan aku, tapi paham tak kadang-kadang bergurau nie boleh jatuhkan air muka orang bila tak kena gaya dan masanya. Berpada-padalah bila berkata-kata. Tapi kalau takat adik beradik aku yang kutuk memang takde hal paling-paling kalau adik aku yang cakap aku tampokan aje....hahahhaha..

gambar 11 tahun dulu, masa nie kentut pun wangi muahahhahah...tak silap berat aku masa nie 52kg. Rambut Azam pun masih penuh masa nie..hahahhaha....


Gambar kenduri aritue, yang kena sound dah tembam...Lepas bersalinkan Azri 10 tahun dulu berat aku naik hampir 30kg percaya?...hakikat tue, lepas bersalin turunlah 15kg, so 15kg masih tertinggal kat badan aku..hahahhaa..nak dpt 52kg kena berkerja keras sungguh2 setakat nie usaha hangat2 taik ayam je..muahahhaha. *tips ambik gambar nampak kurus mengiring plis*. Tiap kali mengandung berat aku akan naik 20kg...

Hakikat jadi ibukan, see Aishwarya Rai pun bertambah berat masa mengandung, sekarang dah 6 bulan bersalin pun still gemuk!. Tapi aku rasa dia takde masalah nak turunkan berat tue...konpem sebelum hujung tahun nie dia boleh dapatkan balik badan dia yang gojes tue..

Kata kakak aku "ala biarlah gemuk janji laki sayang"..ekekekkeke. Sekarang nie aku cuba diet tapi lebih kearah kesihatan. Kalau diet boleh kurus satu bonus. Diet tue kan pemakanan seimbang, gaya hidup sihat so kalau aku cakap aku diet tak bermaksud aku nak kurus nak cantik semua..pelis pahamkan.


Ini telah menjadi SEJARAH

5 ulasan:

Irfa berkata...

ORG LAIN TAK PAHAM TAKPE.TAPI YG PASTI AKU PAHAMMMMMMMMMMMMMMMM SGT.
BILA ADA YG TEGUR AKU MACAM TU,AKU JADI TAKUT NAK MAKAN NASI..SAMPAI AKU RASA NAK POSA SETAHUN..

AKU DAH CUBA KONTROL MAKAN CUMA BERSENAM JE BELUM.HEHE

AKU PAHAM OKEY * sambil peluk ko kuat*

♥♥ SiTi fadila♥♥ berkata...

kah3....aku yg x besalah pn kena sekali ek.....pedehal...kyg lg gemuk dr ko relax je haaaa....oooo patutla kt rmh cik jah tu..aku igt sape la tu ...kusyuk gile ko borak dgn dia....

Cikja berkata...

Irfa *sambil balas pelukan*
samalah mcm aku.. tapi bila nampak nasi aku lupa cakap2 orang pasal aku gemuk..muahahahhaha..

Ateh
hahahhaha..ala sesekali jadi tempat lepaskan marah..hahahahha..

armouris berkata...

terjumpa info ni, juga pasal gemuk… sharing is caring :) - - Diet Tapi Tetap Gemuk Kerana Rendah BMR

Lyn Aziz berkata...

Sis cuba baca sini.

http://noweveryonecankurus.blogspot.com/