30 Mei 2012

Kanser mak menganas!. Jahat ko kanser!..

Sepanjang setahun setengah mak mengidap kanser belum ada lagi berita gembira tentang berkesannya rawatan yang mak lalui. Kimo & radioterapi yang mak buat menampakkan perubahan sementara. Sel kanser tue tetap menjalani metasis keseluruh badan. Hari tue ke kepala bila dah kena radioterap baru sakit kepala mak hilang.

Sekarang sel kanser tu merebak ke tulang paha mak, dah hampir sebulan mak tak boleh jalan. Semalam jumpa doktor, doktor maklumkan mak tak boleh berjalan sangat doktor risau tulang mak akan patah!. Allahuakbar. Kimo yang baru2 ni pun tak menunjukkan kesan. Ketumbuhan kat paru-paru pun start membesar balik sebelum nie doktor cakap kecut sikit.

Dah 3 minggu juga mak tak lalu makan, bila makan muntah balik. Dari berat mak 46kg sekarang dah jadi 40kg. Perut lapar mak cakap tapi baru nak suap dah muntah-muntah. Kesian mak. 

Doktor terpaksa tukar kimo lagi. Kimo ni pulak terpaksa beli sendiri sebab hospital tak bekalkan. Untuk sebulan kimo nie berharga 8K!. Ya ALLAH, hanya engkau yang mengetahui yang terbaik untuk hambamu ini. 

Bila mak talipon aku lepas jumpa doktor separuh jiwa aku terbang. Tabah tak tabahlah kena lalui jugak. Nak menangis rasanya tapi airmata dah kering. Bila teringat boleh buat hati berdebar-debar. 


Hari-hari Ateh yang mengadap mak, aku 2 hari sekali ker baru dapat tengok mak. Aku sekarang memang tak nak talipon mak pun, bukan aku tak suka tapi sebab nanti aku sedih dengar suara dia kat talipon suara tak bermaya.

Macam ni aku nak cuti-cuti malaysia pun tak sedap hati. Sekarang nie bergantung dengan semangat mak je. Kitaorang dah pujuk mak macam-macam cara nak bagi mak makan. Tanye mak kalau-kalau dia teringin nak makan apa-apa. Selalunya pertanyaan tue balik ketuan yang tanye..huhuhu "nak makan apa ye?". Gitulah selalunya.

Nak paksa-paksa mak sangat pun kita tak tau apa yang mak rasa sekarang nie kan. Nanti cakap lebih-lebih kecik ati pulak mak. Kalau mak tak makan keadaan akan semakin buruk. Itu yang kita nak elakkan. 

Esok aku teman mak pegi PPUM untuk Radioterapi & jumpa doktor onkolgi. Ya ALLAH Kasihani Ibuku!. Dari awal masa mak disahkan kanser aku dah prepare kemungkinan-kemungkinan yang akan terjadi, cabaran-cabaranya. Nak tak nak kena hadap semuanya.

Tapi aku masih terlalu mengharap doa-doa aku diperkenankan ALLAH supaya mak panjang umur, sihat sejahtera, permudahkan setiap urusan mak dunia akhirat. amin.

Ini telah menjadi SEJARAH

2 ulasan:

Irfa berkata...

aku tak tahu nak komen apa
aku cuma mampu baca je

Cikja berkata...

takpe irfa..nie luahan hati aku...