13 April 2012

Serba salah nak karang N3 nie. update

Nak tau kesan lepas tak pakai tabita boleh klik kat sini

Tapi memikirkan tanggungjawab sosial. Aku buat jugaklah.

Aku rasa bersalah sebab dah saiko opismate supaya beli produk nie. Syukur jugaknya produk aku dah habis & nak repeat beli tapi takde seller yang menepati citarasa harga. Jadi aku guna khidmat pakcik google. Dan apa yang aku jumpa sangat mengejutkan. 

Aku terjumpa dalam forum ini  .

Btw aku nemu ini di hal 143

Old May 7, 2010, 05:44 PM #2135
-dec14-


-dec14-'s Avatar

Join Date: Apr 28, 2010

Location: jakarta, indonesia
Posts: 33

Default Re: Tabita Skin Care
just for information galz...

temen aku uda test lab produk tabita ini khusus utk toner n cream malamnya....


untuk toner kadar hydroquinonnya: 2.68% batas wajar penggunaan <5%

untuk cream malamny: hydroquinon: not detected
mercury (hg) content: 1.08% batas wajar: <3-4%

produk kecantikan untuk proses pengelupasan tidak pernah lepas dr kedua zat ini sista, cuma penggunaannya harus dibatasi dan tidak boleh digunakan secara kontinue lebih dr 6 bulan.. semua produk klinik kecantikan jg menfandung kedua bahan ini.. cuma memang semuanya masih dalam batas wajar.. klo ky prdk dr, kayama, n dr. secret agag lebih diatas kewajaran penggunaan kedua zat tersebut.. makanya dibilang bahaya oleh BPOM n depkes


temen aku itu melakukan test tersebut di lab sucifindo: jl. arteri tol cibitung bekasi... no sertifikatnya: 22996/DBBPAD january 18. 2010 Yg bawa test produk ini adalah sodara temenku itu namanya Dewi


smoga membantu ya sista infonya

-dec14- is offline Report Post Reply With Quote

Thread nie dah capai 245 post. Post yang 200 keatas kebanyakkan bad review. Nasib aku nie orang jawa, so aku boleh paham apa yang diorang cerita sikit-sikit. Masalahnya sekarang produk (tak berani nak tulis nama produk hahahaha) nie masih misteri pembuatannya & pengasasnya. Diaorang (indonesia) kat sana pun tak dapat cari siapa disebalik produk ni dan produk nie tak pernah  didaftarka.

Ok, sekarang aku dah ketakutan..huhuhuhu. Bila stop pakai produk nie kebanyakkannya menceritakan akan mengalami masalah kulit yang lagi dahsyat. :O. Kalau ikutkan aku dah kehabisan facial wash seminggu yang lalu, tonernya dah pakai yang serdak-serdak just maintain day cream, night cream pakai kadang-kadang. Dan kebelakangan nie jerawat muncul 1 2 aku ingat nie jerawat stress.

Ada juga yang bagi review baik-baik. Ada yang dah pakai produk nie 2 tahun lebih still ok. Ada yang pakai 2 tahun berenti sebab nak mengandung & lepas bersalin sambung pakai balik still ok sampai sekarang. Tapi bila baca bahaya mercury kat posting DRzubaidi nie  ngeri jugalah. Produk ini juga adalah dilarang untuk wanita hamil kalau produk nie selamat kandungannya mesti takde larangan macam tuekan?. Ok sekarang aku baru bangun dari tidur. Aku taknak terus racuni badan aku. Lagipun aku planning untuk mengandung tahun nie. :-) insyaallah.

Selalunyakan aku nie orang yang sangat teliti dengan kandungan bahan-bahan produk yang aku gunakan. Ntahlah benda nak jadikan. aishhhh. 'Baik hati' sangat pegi saiko semua orang lepas tue nak cakap dah malu nie..review pula semua yang indah-indah je sekarang nak bukak mulut cakap benda nie tak elok dah malu adoyailah. 

Review positif dari pengguna produk tue, tapi aku rasa pengguna nie perfikiran positif sebenarnya. Harap-harap korang pahamlah apa yang dia review nie..hihihihi..

halo
baru gabung ^^

aku pemakai tabita juga...1tahun +

aku dulu pakai krn teman aku juga pakai..
dan kebetulan aku butuh skincare,
krn mengurus anak agak lupa dan males urus wajah, jd nyesel krn kusam

memutuskan bertabita gak langsung

butuh 2mingguan lebih cari cari infonya
aku tanya prosesnya bagaimana
akutanya mengandung bahan bahaya ga?
kala itu aku mantep bertabita
krn info yg aku dpt:
-tdk bikin mengelupas merah parah spt kepiting rebus--> bener
-tdk mengandung bahan berbahaya--> aku dpt kertas potokopian lab sucofindo bahwa negative mc dan hq
selama perawatan awalpun juga boleh kena sinarmatahari gak harus payungan...
bikin mantep kl produk ini aman..
harga mahal gpp, aku bayar 3x kala itu...hihi

dan aku bikin album perubahan nya di fesbuk

teman2ku pada tanya, yg cocok harga, biasanya ikut beli..
aku sih gak niat jualan produk ini
tp kl ada yg pengen ikut bertabita spt aku, aku bs menyediakan barangnya

tapi..pakai skrg gak pake lagi, bukan krn isu isu negative yg beredar

tapi krn aku kirain kala itu hamil, jd aku berniat stop kosmetik apapun..
sebelum berhenti aku memikirkan, penggantinya apa?
yg aman buat bumil...*kan krn kala itu aku kirain hamil* eh tyt enggak…hihi

lalu aku ingat produk Artistry

dulu aku pernah nyoba salah satu paket perawatannya, cocok…
tp dasar cewek ya, lihat tabita yg hasilnya lbh kinclong dgn cepat, jd ganti

aku memutuskan kembali ke Artistry, kali ini pakai varian pure white series nya

harganya sih 2-3xlipet tabita, tp ini jelas amannya, organic, dia punya perkebunan sendiri, dr perkebunan itu kluar 2 brand besar, nutrilite dan artistry, nutrilite karena suplemen jd dia ada sertifikat halalnya, sedang artistry ada POMnya..

lepas tabita, emang kekinclongan menurun…

ini aku terima, karena tabita itu kan perawatan ya, kl tdk diberi asupan tabita ta hasilnya tdk akan sama dgn yg masi di beri asupan tabita….

dan muncul jerawat…ini pun aku terima dgn legowo, karena mungkin cara kerja tabita menekan hal-hal yg mengganggu muncul dikulit..jd ketika penahannya tdk ada, jadi jerawat keluar…

ditambah lagi, cara kerja artistry itu adalah memperbaiki sel kulit dalam dulu..jd dia keluarin toksin2nya ia jerawat…sehingga merawat kulit luarnya lbh mudah dimasa yg akan datang…

kalo artistry pure white itu gak ada yg namanya pengelupasan

karena dia judulnya pure white, tp bukan pemutih
dia menggunakan warna asli kulit kita, tp kulitnya sehat bercahaya, kinclong alami
tp relative lbh lama hasilnya dibanding tabita..kurang lbh 6bulan baru klihatan hasilnya yg signifikan

dgn memahani cara kerja 2kosmetik yg berbeda ini

efek yg muncul dikulit, tdk bikin telalu panic
aku terima ini, dan yg kubutuhkan adalah bersabar
karena ini bukan sulap hehe

sangat disayangkan sebetulnya

tabita ini aku dah bikin testimoninya
aku seneng dgn produk ini
sebaiknya emang ada yg test langsung kandungannya ke lab
bukan karena ‘katanya’, ‘sepertinya’…
membuat raguragu penggunanya

aku pernah lihat salep mel*nox

ada di apotek dan iklan tivi
lihat itu komposisinya: hidroquinon 1%,
koreksi ya jika salah, tp aku inget bgt ini yg kubaca..

trus katanya ciriciri mc itu memerah spt kepiting rebus?

pdhl kl abis perawatan yg katanya pakai jasa dokter, kok spt kepiting rebus semua ya
aku lihat tetangga dan temen2 aku bgitu..pengelupasan yg amat sangat, Kamana mana kudu payungan…

jd mungkin jumlah yg sekian persen itu

masi dibolehkan…[mungkin lho ya]

sama spt MSG... ya

beberapa ibuibu menganggap MSG itu momok, haram…
padahal penggunaan MSG itu masi diperbolehkan dlm jumlah wajar..
dan mau makan dimana yg gak ada MSGnya? Sulit di deteksi, heheBiasanya yg enak itu ber msg…wallohua’lam..

mmm...So aku akan stop pakai produk nie, kita tengok muka aku boleh tahan berapa lama gebu macam sekarang, harap-harap muka aku tak mendatangkan masalah yang teruk. Lepas nie kena lebih berhati-hati. *nangis*.
Dahlah aku nak solat zohor, nak doa dengan Allah moga2 selamatkan tubuh badan aku huhuhuhu 

update lagi info yang aku dapat dari thread nie

Thread ini dibuat untuk pembelajaran bersama. Bagi yang belum pernah memakai diharapkan thread inibisa menjadi bahan pertimbangan. Bagi yang sudah memakai,diharapkan thread ini bisa menjadi sarana sharing untuk memperingatkan yang lain.Sehingga silahkan SEBUT MERK DAN CIRI-CIRI KRIM TERSEBUT.Seperti kita tau kan banyak banget sekarang krim tidak jelas beredar.Banyak sekali contoh krim tidak jelas :

(originally written by ladyprimadewi in her comment)

1. KRIM WALET
merek dagang: GREEN ALVINA, DEWI SUSAN, BIO WALET, BIO DISC, KRIM WALET DR ADI WIRA
terdiri dari: Krim siang KUNING (dg berbagai gradasi kuning), plus Krim malam PUTIH MUTIARA (BUKAN putih susu!), bentuk sabun macem-macem tapi yang biasa beredar sih sabun BATANGAN BENING warna tua (orange,ijo,dsb)
harga: 100ribu - 600ribu per paket

2. KRIM HERBAL ALGAE

merek dagang: HERBAL ALGAE, BEAUTy PLUS, A-DHA, BEAUTy CARE
terdiri dari: Krim siang KUNING (dg berbagai gradasi kuning), plus Krim malam PUTIH MUTIARA (BUKAN putih susu!), bentuk sabun macem-macem tapi yang biasa beredar sih sabun BATANGAN BENING warna tua (orange,ijo,dsb)
harga: 100rb - 250rb per paket

3. KRIM TABITA

merk dagang: TABITA, TABITHA
terdiri dari (CMIIW): Krim siang KUNING , plus Krim malam PUTIH MUTIARA (BUKAN putih susu!), sabun CAIR warna orange (cmiiw), toner warna orange (cmiiw)
harga: 600rb - 800rb per paket

4.Ada juga krim yang agak beda mungkin, jadi cuma terdiri dari satu krim, yang saya tau namanya "KRIM PL" harga 100rb-200rb per pot tanpa sabun..


5.Beauty Magic Cream atau BMC - kenapa ku bilang termasuk gak jelas?

FACTS about BMC:
a) produsen tidak jelas
b) tidak ada ijin edar di indonesia
c) TIDAK ADA yang pernah bisa jawab apa ingredientsnya? pdahal member FD ini ada yang jual..dan ditanya juga tutup mata aja tuh.
d) tidak ada official website DARI produsen (seperti EMC misalnya). coba googling BMC, halah... semua DARI INDONESIA websitenya, padahal BMC stands for beauty magic cream, dimana 3 kata pembentuk mereknya bahasa inggris semua kan? so here! i said it! menurutku, BMC termasuk skincare gajebo
6. KRIM CHANTIQ/CHANTIKA
7. KRIM DRG.LENA
8. KRIM WARUNG CANTIK
9. KRIM BANDUNG
10. NATURAL 99
- KRIM BLOSSOM
- KRIM LHING ZHI
- KRIM DR : 1 krim pagi malam warna putih pearly
krim krim tersebut mempunyai ciri hampir sama yaitu :

- NO BPOM/BPOMNYA PALSU
- INGREDIENT GAK JELAS : WHITENING TAPI GAK ADA WHITENING AGENT
- EFEKNYA INSTAN,BIASANYA 2 MINGGU PEMAKAIAN SUDAH KELIHATAN BAGUS.
- WARNA KRIM MENCOLOK = PUTIH PEARLY DAN KUNING GONJRENG,IJO, ORANGE
- WANGI MENYENGAT
- TIDAK JELAS SIAPA PRODUSENNYA
- KRIM BIASANYA LENGKET
- KRIM TIDAK HOMOGEN,KADANG ADA LAPISAN MINYAKNYA.

penampakam krim :


To view links or images in this forum your post count must be 5 or greater. You currently have 0 posts.




(originally written by mely in her comment.thx dear ? comment thread:*

To view links or images in this forum your post count must be 5 or greater. You currently have 0 posts.
)

TIPS MEMBEDAKAN KRIM MERKURI BAGI PENGGUNA KOSMETIK


Selain dengan Pemeriksaan LABORATORIUM untuk mengetahui Kadar merkuri didalam suatu Krim.

Sebenarnya Krim merkuri mempunyai ciri yang sangat khas.

Ciri-ciri itu sebagai berikut :


1. Krim Pada umumnya lengket.

Sebagian lagi ada yang mencampurkan merkuri dengan bedak dingin (bedak jerawat), agar tampak lebih encer.

2. Krim pada umumnya tidak HOMOGEN (tidak menyatu & kasar), bila didiamkan minyak akan terpisah dengan bagian padat.


3. Bau logam merkuri tercium atau sebagian menggunakan parfum menyengat utk menghilangkan bau logam merkuri tsb.


4. Warna umumnya sangat mencolok, karena tidak menggunakan bahan pewarna utk kosmetik, umumnya menggunakan bahan pewarna tekstil (cap kupu-kupu warna kuning) … Warna krim putihnya pearly(mengkilat)


5. Bila diusapkan pada kulit lengan terasa panas dan gatal.


6. Pada pemakaian awal meyebabkan Iritasi pada kulit dan kemerahan bila terkena sinar matahari.


7. Warna Putih pada kulit tidak lazim, umumnya pucat


8. Kulit dapat berubah putih dalam waktu singkat (kurang 1 minggu, tergantung kadar kandungan merkuri, makin tinggi makin lebih cepat memberikan warna putih)


9. Tidak timbul jerawat sama sekali, hal ini disebabkan lapisan kulit epidermis kita telah rusak, kulit sudah tidak mengandung protein & melanin yang berfungsi utk melindungi radiasi paparan matahar juga sdh tdk berfungsi, sehingga jasad renik ataupun kuman tidak akan menyukai kulit yang telah tercemar merkuri termasuk nyamuk sekalipun.

Jerawat dalam keadaan normal adalah berfungsi sebagai indikator tingkat kandungan protein di dalam kulit, hal ini juga untuk mengontrol perawatan kulit wajah, bila anda lupa untuk melakukan kebersihan wajah, umumnya jerawat akan timbul, pada merkuri hal ini tidak terjadi lagi, karena struktur protein kulitnya telah berubah & menjadi rusak.

10. Pori-pori tampak mengecil & halus, ini sebenarnya disebabkan lapisan kulit terluar wajah kita telah tipis & tergerus oleh logam merkuri, tampak sepintas terlihat mengecil & halus. Untuk mengujinya anda bisa merasakan dengan mencobanya pada sinar matahari, kulit terasa terbakar, gatal disertai kemerahan, hal ini dikarenakan kulit wajah sdh tidak mendapat perlindungan dari melanin yang berfungsi melindungi wajah kita dari radiasi matahari. Pada produk yang benar, pemakaian siang hari selalu menggunakan pelindung SPF sehingga pada siang hari anda tidak akan merasakan rasa iritasi seperti terakar disertai rasa gatal.


11. Bila anda telah tercemar merkuri & pemakaian dihentikan, akan timbul jerawat kecil-kecil disertai rasa gatal.


12. Bila pemakaian dihentikan akan bintik-bintik hitam di bawah kulit sebagian ataupun merata diwajah


13. Warna Putih pada kulit wajah lama-kelamaan akan berubah menjadi abu-abu lalu selanjutnya kehitaman


14. untuk lebih lanjutnya dapat menyebabkan kanker kulit, kerusakan jaringan tubuh & menyebabkan kematian.


15. Dapat menghambat pertumbuhan, menyebabkan cacat & kematian pada JANIN.


Krim merkuri juga dapat diidentifikasi dari gejala keracunan metabolisme tubuh, dengan gejala sbb :

1. Pusing,
2. Di orientasi ruang,
3. Mual-mual,
4. Tremor (gemetar),
5. Susah Tidur,
6. Gangguan Penglihatan,
7. Gangguan Emosi,
8. Depresi.
9. Serta Lupa (pikun)

Sumber: public warning -penerangan kesehatan


Hasil dr googling.

Semoga membantu

link FB:


To view links or images in this forum your post count must be 5 or greater. You currently have 0 posts.




cara cek BPOM

SILAHKAN KE
To view links or images in this forum your post count must be 5 or greater. You currently have 0 posts.


arti POM:

Terus, dari sumber yang aku dapet, nomor yang diterbitkan oleh Badan POM memiliki arti khusus

TR = Obat tradisional produksi dalam negeri

TI = Obat tradisional Import
SD = Suplemen produksi dalam negeri
SI = Suplemen Impor
MD = Makanan produksi dalam negeri
ML = Makanan impor
CD = kosmetik dalam negeri
CL = kosmetik impor
CA = kosmetik dengan tanda notifikasi

Penerbitan nomor kode produksi : misalnya “TR0907035″


TR = menunjukkan kode “tradisional dalam negeri”

09 = menunjukkan “tahun pembuatan”
07 = menunjukkan “bulan pembuatan”
03 = menunjukkan produksi ke berapa pada bulan tersebut
5 = menunjukkan jumlah produksi (dalam ribuan) pada bets ybs.

original posted by ladyprimadewi :


1. Kode depan CD,CL,dsb yang dishare di atas itu,itu CUMA SAMPE AKHIR 2010 aja.... Aku udah pernah nulis sblumnya...


2. Sekarang smua kode brubah jadi N...

Biasanya NA...
Berlaku dari awal 2011
Karena sekarang bpom itu pake sistem NOTIFIKASI....yang mana juga geje...krn berbelit2 pengumumannya... Gitulah...

3. Jadiiiiiiii

Ada DUA LINK UNTUK CEK NOMER BPOM
(sekiranya penting plisssss ditulis di post 1 ya chizty)
A) link bpom.go.id kemudian klik link 'produk teregistrasi' atau 'daftar produk' u/produk dbwh taun 2011
B) link notifkos.pom.go.id kemudian klik 'daftar produk

*nangis lagi kuatttttttttttttttt*

Ini telah menjadi SEJARAH

57 ulasan:

Irfa berkata...

aku nak komen pun serba salah.tp kalau ko betul nak benti aku harap takde kesan sampingan..

aduh..pening gue baca tulisan tu,ngak paham

Cikja berkata...

wakakakka..enggak bisa ngomong jowo..mudah-mudahanlah..huhuhuhu..

Muka Cantik berkata...



Tabita Skin Care yang asli secara berkala berganti packaging & logo untuk menghindari pemalsuan. Belilah produk Tabita Skin Care yang asli, hindari produk palsu!!!


TecerWidad berkata...


Sebenarnya produk ni halal ke tidak? ok ke tidak? ala..ni yg takut ni

Farah berkata...

salam kak, sy pon pkai dh nk msuk set 3, skrg dh was2 nk pkai..btol ke kak info ni.

Tanpa Nama berkata...

Sy dah berhenti selepas 3 bulan pkai atas nasihat doktor pakar mengatakan produk ni mengandungi mercury. Sy berhenti n akhirnya 3 bulan merana muka berjerawat luar dari kebiasaan. Skg dah mula healing..

Berhati-hati semua kalau nak cantik.

qaseh berkata...

sy da cnfius sgt ni..produk ni ok ke x sbnrnya? br gn 2 hari..kalo x elok mmg nk stop trus

Tanpa Nama berkata...

hai. akak dah berhenti ke guna produk ni? bole cerita tak kesan yg akak dapat drpd berhenti tu?

Tanpa Nama berkata...

Saya baru pki 3 hari. Kulit asal memang putih tapi selepas pakai 3 hari kulit jadi kemerahan sampai ke leher..member cakap selepas 2 ke 3 minggu baru ok..nak tanya akak dah berenti pakai..tolonglah komen sikit..terima kasih.

Cikja berkata...

Saya ada buat n3 baru pasal tabita
http://ceritapasalhidup.blogspot.com/2012/10/tabita.html

mmg kalau mula2 guna rasa gatal2 n kemerahan..mcam akak dulu rasa pedih2 setiap kali pakai pencuci n sapu toner..tapi dlm 2 minggu pertama saje lepas tue dah ok da...

Tanpa Nama berkata...

salam kak..produk ni produk tabita ye? sy skng br nk guma produk a-dha...dgr 2 produk a-dha ni same cm tabita...cuma mereka rebranded je..n mengandungi mercury...hhmm....dh bli, nsb bek x pkai lg..

mr.pingu berkata...

tq banyak2 kak pasal ulasan tabita ni.. sy baru angan2 nak pakai tabita sbb ramai sgt member jual and kata bagus,.. bla baca je sy dh padam angan2 terus dari gunakannya,... biarla sy guna garnier je lambat tp berkesan la..

btw jemput masuk website sy: http://gempakz.org

=)

Dr. H berkata...

cikja, pernah dengan produk twin lovely tak? ingat2 ada mercury juga tak?

Cikja berkata...

Tak pernah dengarla doktor...mmm..kena google nie..kalau saya tgk produk tue mungkin boleh compare ngan tabita nie..klu lebih kurang je mungkin ada kandungan mercurynya...

green apple berkata...

Hi,

My fren ke Indonesia utk carik produk Tabita only to find that produk Tabita ni tak dijual secara terang-terangan pun. Dorang cakap produk ni kalau kastam nampak akan dirampas. So dorang jual as mobile dealer.

Soklannya : Kenapa kastam nak rampas? kenapa nak jual sorok2?

Tettttttttt.

Farah Nory berkata...

saya memakai tabita kerana skincare ini berkesan selain jenama skincare tempatan lain yang sangat mengelupas dan kemerah merahan.. sebab yakin dengan produk ini saya menjual dengan harga yang murah
lawati http://mytabita2u.blogspot.com/ terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

sila baca entry ini..

http://arizona-1506.blogspot.com/2012/04/blog-post.html

rm30 untuk 1kg? kah kah kah

enyaini berkata...

natural 99 sama x ngan tabita nie....dari indon gak kan?...ada member try produk twin lovely, 2 bulan jer muka yg kusam, dah berseri-seri.

jazzy berkata...

kepada penjual tabita, terima la hakikat, kat brg tu mmg tak ada tls ingrediennts n etc yg sepatutnya..

Inaz berkata...

dulu muka saya sensitif dan berjerawat..saya pernah guna satu produk tempatan packaging warna ungu..mula2 sgt ok dan ramai tegur perubahan..selepas beberapa bulan muka saya jadi merah dan pedih..rupa2nya kandungan ada hydroquinon dan mercury..alhamdulillah lepas tu pegi Skin Care Class utk produk Mary Kay Botanical set..lama2 semakin pulih dan kulit makin sihat dan cantik..sampai sekarang still guna Mary Kay..Mary Kay Botanical set bertindak sgt2 lembut dari dalam dan tak pedih..dirumus khas utk 3 jenis kulit. F1 utk kulit kering, F2 utk kulit normal, F3 utk kulit berminyak..masa Skin Care Class akan ditentukan jenis kulit dan produk yang sesuai dgn jenis kulit..harga satu set RM285 terdiri dpd Cleanser, Freshener, Mask & Moisturizer..satu set tahan utk 2 bulan..for me kte mmg nak save budget dalam ape2 hal tp kulit especially kulit muka kte nak pakai lama kalau boleh sampai ke umur 50-an pun nak nampak cantik..kandungan seratus peratus semulajadi, takder mercury dan hydroquinon..u all boleh google Mary Kay dan jika berminat utk cuba, sila pm saya utk free Skin Care Class..dalam class akan tentukan jenis kulit dan ajar teknik mencuci muka yang betul serta mcm mana nak buat facial sendiri..honestly, da 2 tahun tak pergi facial..xde bintik2 hitam dan putih..muka da tak merah..parut pun makin kurang..makin cantik dan paling penting makin sihat..pm/sms/whatsapp me for details 016-666 9072 (Inaz)

Unknown berkata...

bagus diatas pendedahan ini..saya pun ada jugak rasa nak pakai tabita nie, tp setelah google2..x boleh tengok yang baik sj dan buruknya tutup sebelah mata.mercury nie mmg bahaya sebab mercury menghakis kulit , sbb dia mcm acid. kisah paling femes mengenai mercury ialah kat minamata, jepun. bergenerasi yang cacat sebab mercury nie.boleh google sendiri kalau nak tau lebih lanjut. satu lagi adalah itai-itai disease disebabkan kandungan mercury yang tinggi dalam tanah. itu mercury yang dlm tanah , kita xdapat nak control. nie kita exposed kan diri pada mercury.nak cantik pun banyak cara lagi , jangan sampai merosakkan diri sendiri pada masa akan datang. produk indon memang kena jaga-jaga, tambah-tambah yang tidak ada kelulusan. sebab kita tak tahu apa kandungannya. merbahaya bagi jangkasamasa yang panjang.

Tanpa Nama berkata...

Slama pakai produk tabita kn terus terang sy x pnh merasa pedih ataupun kulit muka menggelupas...terpulang kepada kita untuk menilai.

Tanpa Nama berkata...

iya, sy pakai tabita ni, terus terang...tiada pula sy merasa simptom2 seprti teman2 yang lain rasakan...mungkin ianya, jenis kulit masing2 tak sama ya....^,^..

Tanpa Nama berkata...

Saya baru pakai seminggu...pastu disahkan hamil..mcm mana ni...rasa takot yg amat sgt..igtkan produk ni slamat...dia cakap xdak benda tu semua...tipu yee..xda org nk saman ke tabita ni..bg info salahh

Cikja berkata...

boleh stop terus..jangan guna. rasanya kat pamplet dia dah warning perempuan mengandung tak boleh pakai...nak saman macam mane sapa yang punya TABITA nie..takde orang tau pengasasnya..

nur idris berkata...

http://quest3.bpfk.gov.my/QUEST3_SEARCH/

sila click pada website di atas..type tabita menggunakan search melalui cosmetic products only

Tanpa Nama berkata...

salam semua..ehem2..for me terpulanglah m'gikut kehendak masing2.. sume wanita kt luar sn m'impikn kulit yg putih,mulus,gebu dan seangkatan dgn nya... sy sendiri gn product ni and berhenti almost 7 month, becoz currently mmg tgh preggy, bkn masalah ade alergi or jd sensitive, sbb stop nk jimat duit...haha..honestly hubby suh stop kjap wat simpan2 utk kegunaan emergency, so da benti 7 bln ni xde pulak la kulit ni jd kusam, gelap, kelabu asap dn sbgainye, jerawat tumbuh pun normal je, iyelah hormon preggy, xde la smpi jd jerawat nanah (ala2 model new york skin care), mmg kulit became normal jee..xde jugak timbul flake2 or pigmen2 spt product2 lain. pengakuan mak su sy yg rajin tukar2 skin care ye, beliau dr dlu da pnh try BML, NV, natasya, tia emilia bole kate sume product pemutih yg pnh jual kt mesia ni lah.. beliau benti la lpas kulit tu kononnye da cerah n kilat2 ala2 putih telur, benti in 2 month da nmpk kesan kehitaman and kulit otomatik jd kusam.. this is becoz mmg kadar merkuri and hydroquinon nye sgt2 lah tinggi, ade pengasas, ade nama, and dpt sijil jugak kt mesia ni.. so? pikir2 lah... mcm tabita pun ade 2 bahan t'sebut, cume percentnye x la tinggi mcm product2 lain.. mn2 product pun nk promosi msti la kencing kate itu ini xde, sedangkn product safi, fair n lovely,garnier pun ade hydrquinon (di akui rakan sy selaku student kosmetik) cuma p'gunaan utk jangka masa pnjg x di perkenankn, ini krn kulit kita bila da t'lalu lama m'guna skin care yg same, da xde efek da.. da imune.. so pelan2 tukar product.. oh pnjg lebarnye ulasan, hope dpt bg info to ladies2 yg br, sedang atau akn gn skin care tabita ni. xde tujuan promosi, xde tujuan nk kondem product lain, just bg pndgan krn sy sendri da gn tabita setahun lbh sblm stop 7 bln lpas ni..hihi.. oh ye, to preggy ladies out there.. no need to worry, mmg dlm manual book dia kt page akhir ade tulis, x diperkenankn wanita hamil m'gunakn SMOOTH LOTION(TONER) jika kulit m'galami sensitif atau indikasi.. sbb kite preggy ni kn mcm2, p'yakit pun mcm2, so normal lah jerawat, rmbt gugur, darah tinggi, kencing manis sume ni.. dia just tekankn smooth lotion coz kt toner ni lah ade bahan tu..haa..nmpk x?? so tepuk dada tnya selera.. sy da lapar..nk mkn.. daaa~

Tanpa Nama berkata...

Sy sokong anda tnpa nama.

izniemus berkata...

hmm..bagi saye produk yg ada peeling2 ni mmg menakutkan..sbb epidermis skin kite akan terhakis and bile fikir lame2 tggl bahagian hujung je..mak aih scary ooo..

jgn fikir nak cantik cepat..yg penting jage makan and minum air yg byk..kurgkan mknn bergoreng,mkn buah and sayur byk..so acidity dlm bdn kita xtggi..and of course excercise..so toksin akan senang keluar dr bdn..

mmg lambat, tp for long term effect sgt bagus..not only for skin muka tp utk seluruh kulit bdn..bonus die dalaman pun sihat which is bnde plg penting..

so to me,be healthy and have a good food intake lah plg berkesan sekali utk long term effect..pakai skin care yg biasa2 pun okay..jgn nak fikir cpt cantik..fikir long term effect..be healthy and happy!

Tanpa Nama berkata...

Hmm, tp bila dah guna ni, kulit jadi cantek...mana tahan ade jeragat sume...even sape pki skII klau mmg ade jeragat, mmg xleh hilang...sape yg dah cantek, je mmg glowing...

so, pkai --> pedih, mgelupas --> cantek...

n saya fokus tang kulit cantek tu je

Zara Luthfea Ar Rayyan berkata...

Salam tuan tanah,
Salam tuan tanah,
Nak tumpang promote...
TABITA EXCLUSIVE ORIGINAL SET RM290
(Free postage)

Berminat ?
Whatsapp/sms/viber/call :0173186543 (zara)
READY STOCK...
1st come 1st serve,
Sebab stock tak banyak... Tq..
promosi utk yg berminat sahaja....

TABITA EXCLUSIVE ORIGINAL SET RM290
(Free postage)

Berminat ?
Whatsapp/sms/viber/call :0173186543 (zara)
READY STOCK...
1st come 1st serve,
Sebab stock tak banyak... Tq..

Noraihan Noordin berkata...

Bagaimana puls dengan produk dr. Intan skin care?

Iynas Omar berkata...

dulu kulit muka saya berjerawat, berminyak, kusam dan byk parut. umur baru 25 tapi kulit muka wanita umur 30-an pun lagi cantik dan tegang. rendah diri sgt masa tu. sebab malu, sy guna produk tempatan warna hijau putih. beberapa bulan pertama mmg bagus, sampai satu masa dah takde kesan. cuba pulak lagi satu produk tempatan warna ungu. tak sampai sebulan kawan2 ofis da tegur, tapi tak lama lepas tu muka jadi merah-merah. takut sgt masa tu. ramai yg bg pandangan sbb masalah hormon. so saya buat research sendiri dan guna produk lain yg berasaskan botani tanpa bahan kimia langsung. kesan mungkin perlahan sbb nak baiki balik kulit muka da rosak sbb bahan kimia. akhirnya saya jumpa kolagen marin BBPlus yg selesaikan sume masalah kulit dan hormon saya. even masa pregnant pun boleh consume BBPlus dgn selamatnya. yg skin care dari bahan semulajadi pun masih pakai. jaga luar dalam biarlah dari sumber semulajadi sbb asal manusia pun dari tanah. tanah kalau kena bahan kimia berlebihan secara berterusan pun memudaratkan betul tak. kulit dan badan kita nak pakai lama. aset penting tu. harus malah wajib dijaga. biar menang membeli, menang memakai. kalau nak tau perubahan dari imej makcik kepada tak makcik diri sy nie boleh refer kat http://www.iynasomar.com/2013/02/bb-plus-collagen.html

Iynas Omar berkata...

lg satu pemakanan pun kena jaga..apa yg kita makan itu yg keluar..minum byk air kosong untuk flush out toksin..tambah dgn kolagen marin BBPlus lg elok untuk kesihatan dan kecantikan kulit seluruh badan..

Nurul Nadila berkata...

Hi,
Dila baru 2 hari guna tabita.
Banyak pros and cons yang dila dapat after research google2 ni.
Hurm, ada yang cakap ok ada yang tak
Maybe sebab jenis kulit masing2 kan.

Maybe akan teruskan sampai habis set ni.
terasa rugi pulak lepas beli mahal2 then xkan nak buang camtu je kan.
So afetr ni nak tengok la ape perubahan muka kita ni jd elok ke x..

Anyway thanks for sharing this info
sangat2 membantu

Tanpa Nama berkata...

salam pada semua... saya bukan org yg mengunakan produk tabita, tapi my untie..sy nk cerita pengalaman my untie pkai, my untie dia mmg ada jeragat n jerawat.. then ada org rekemen dia suh beli produk tabita coz org yg jual tu kulit dia cntiklah berbanding dulu so my untie beli..xsilap sy 1 set rm400..lpas dia guna 1 weeks mmg oklah..sy pun tegur ckp ok..lpas tu sy pun nk beli lah try pkai bila tgok di internet ada negetif n positifnya..so hati sy berat nak beli..after 1 bulan lebih my untie ckp dia stop bcoz tabita kat kwn dia abis stok, xsilap sy dia stop lebih kurang 1bulan..lepas berapa hari my untie call suruh i dtg rumah dia..sy pun dtg..kulit dia sgt2 lah teruk..merah..jeragat semakin hitam..jerawat mcm 1 kampung..so skrg my untie pkai produk dari amway..doktor pakar kulit cakap my untie terkena racun kosmetik abis rm2500 utk buat rawatan di klinik tu.. "KWN2 SAYA BUKAN NK HANCURKAN PERIUK NASI" tapi nie pengalaman saya sendiri yg tengok kulit my untie.. yg pakai bertahun-tahun tu..cuba berhenti pkai dlm masa 1 bulan..nanti tgoklah hasilnya :).. tak rasa pelik ker produk yg tidak tahu siapa pengasasnya?? jual hanya di online saja... kotak mancis pun ada tulis nama syarikat..ni kan produk kosmetik.. tepuk dada..tanya selera ok..as salam..

Aleeza Laila berkata...

Jom cantik secara semulajadi dengan Zarraz Paramedical.;)

Formula produk ini telah dikaji selama 2 tahun sebelum di pakaging kan. Dicipta oleh para saintis,doktor anti-aging dan pakar kulit .

Setiap produk ini mempunyai minyak aromaterapi yang akan membuatkan seseorang itu tenang dan segar.

More info : http://www.zarrazbeauty.com

Tanpa Nama berkata...

saya pun ada bad experiece dengan tabita.

Tanpa Nama berkata...

Tnpa nma. Ceritala aoe bad experience tu.. nk tau jugak... smiga dpt mnfaat...

Tanpa Nama berkata...

bad experience tu saya lalui tahun lepas...muka saya jenis yg berminyak, kusam dan sedikit parut jerawat...jerawat ada tapi sekejap je ia hilang...sampailah saya jumpa tabita ni...saya tak fikir byk terus je beli n pakai produk ni lebih kurang lima bulan...perubahan yg saya nampak cuma kulit muka saya jadi putih...tak de lagi kulit kusam...tapi jerawat pulak yg byk naik kat muka...saya biarkan je dulu sb akak yg saya beli tabita dgn dia dulu ckp pada permulaan mmg begitu n mcm2 cara lah dia suruh saya buat tapi masih tak berubah...jerawat saya makin berlumba2 nak tumbuh kat muka saya termasuklah permukaan kulit muka yg x pernah ada tumbuh jerawat selama ni pun ada ...bayangkan 5 bulan saya pakai hasil nya jadi mcmni...time tu saya fikir maybe saya tak sesuai pakai produk ni...saya pun terus berhenti pakai...dlm masa sehari je lepas saya stop pakai muka saya jadi lebih teruk...jerawat tumbuh bertindih2 kat keseluruhan muka n part kat pipi tu dia jadi bengkak and merah2...ngeri gila saya tgk muka saya time tu...lepastu saya terus jumpa pakar kulit Dr Ranjit kat subang jaya nak rawat balik muka saya...saya terkejut Dr tu cakap ramai dah pesakit dtg jumpa dia yg sama masalah dengan saya...Dr tu pun cakap yg tabita berbahaya...ada kandungan merkuri...

Cik EmbUng berkata...

kawan saya pun ada pakai,, terkejut gila tgk muka dia putih yg teramat sangat,, hmm,, saya pun nak beli jugak,, tp bila baca n3 ni,, pening pulak rasanya,, ade satu blog tuh,, dia siap mention pembekal dari indonesia, katanya pengelupasan tuh bukan menipiskan kulit,, hmm,, aduhai,, dilema la,, nak cntik tapi takut,, hmm :(

Tanpa Nama berkata...

Saya baru guna tabita..hari ni masuk hari ke-4..muka merah, mengelupas n gatal2..siap ada naik ruam lagi.. rasa mcm nak g jmpa dr je jap lg.. X tahan sampai X dapat tdo mlm sbb muka sgt gatal..

Tanpa Nama berkata...

Saya pernah pkai produk mary kay akan tetapi slps memakainya dlm seminggu kulit muka sy jadi berjerawat... Lps tu sy stop.. Smp skrg dah 5 bln jerawat sy masih lg kluar wlaupun sy x memakai produk.

Mislinda Ramli berkata...

Saya pun pakai almost 3 weeks, mungkin saya pakai dlm quantity yg sikit, so x de kluar ruam,mengelupas x banyak. Smooth lotion tu bagi saya killer item, utk bagi muka nampak glowing. Tp smooth lotion menyengat bole buat saya terbatuk, then I know there is "something" dlm product ni. Saya skip pakai except cleanser. Nak tukar product lain kena rest kan muka one week.

Tanpa Nama berkata...

sy pun.dh pkai 3 mggu..mggu mula jer mngelupas tp tkla teruk sgt..sy rasa ia bergntung pd kulit..klau byk sel kulit mati..bykla mngelupas..tp ada dh kwn2 tegur muka sy nmpj licin berseri n glowing..sy pun mcm puashati.tp bila bc mcm nie terpk pula betul ker..

Tanpa Nama berkata...

Wpun post ni dah lama...nak komen jugak :P...
Sebenarnya saya nak cari info tentang produk wonder glow. Terjumpa dgn post ni and lepas tu saya ke laman web biro farmaseutikal kebangsaan. Terjumpa artikel tentang produk Tabita..so kepada pengguna2 Tabita yang konfiden produk tu selamat, sila rujuk artikel "Ulasan kepada Kenyataan Akhbar Berita Harian Bertajuk : Nasihat Usah Guna Produk Kosmetik Tabita" dalam kategori Press Release. TQ

Tanpa Nama berkata...

saya pernah menggunakan tabita 2 bulan yang lepas..mula2 excited sgt..beli mahal2..bila pakai mcm2 jadi..1st muka saya merah kehitaman mcm sunburn gitu, ada ruam2 merah, gatal yang teramat sgt n yang plg ngeri bengkak hampir X blh buka mata.. Ya ALLAH..spt ditimpa seksaan dunia je..kol jurujual tu blk, then ckp tu pkara biasa..n I drag lg 1 hari utk guna tabita ni..semakin teruk bengkak hingga kawan sdri pn dah X boleh kenal bila tgk muka I time tu..I ambil keputusan jumpa doktor pakar kulit..I trpaksa ditahan di wad kerana keadaan yg serius masa tu..n doc yg rawat I rujuk I ke HKL utk rawatan seterusnya..diberi MC sehingga 2minggu, sampai hari ni kulit I jdi sensitif..dah la keluar kos utk tabita dah banyak..n plus kos rawatan kesan guna tabita tu..ALHAMDULILLAH, now kulit I semakin baik walau mengambil masa yang agak lama utk pulih..bila tgk balik gambar masa guna tabita rasa mcm ngeri je.. TUHAN je yang tahu camana keadaan masa tu.. so, sblm buat ape2 keputusan pikir dulu betul2..study dulu setiap ape yang nak buat tu..bersyukur dgn ape yang dah diberikan..bila kita beli, kita guna n kita juga yg menanggung if ape2 yang jadi..

Ahmad Anim berkata...

Ehhhhh ngerinye baca..alhamdulillah lesaya just pakai produk miracle b ty.langsung x mengelupas syukur sgt2

Tanpa Nama berkata...

Hmm rase mcm nk try tabita ni sbb byk testimoni ckp bagus..mcm sis yana (search fb : ilyana's collection) tu dia original seller tabita..customer dia dah 1000 lebih n xde plak complain mcm2..even family dia pun pakai tabita, cousin die pun..hmm terfikir.nk try ke x..pastu lg sorg, sis sepet (zuhana noh) pon.pakai tabita jugak..siap jumpa pengasas tabita sendiri iaitu ibu desy..ade entri dekat blog dia..terfikir sebenarnya tabita ni bahaya ke tidak?knp ada yg pakai bertahun tahun ok je?konfius konfius....

Tanpa Nama berkata...

Mmg mgelirukn...bru jga pkai lbih kurang 1 mggu lebih..mmg blku pglupasan susah nak pg keje...ada k tips utk kurangkn nmpk pglupadan tu huhuuu

Tanpa Nama berkata...

Pnggelupasan tu xtau normal ke x..tp setahu sy kalau tukar skincare mmg kluar jrawat, jrawat pasir mostly yg terpaling x tahan even fatin liyana pon ckp dia pakai clinique tu mula2 skin dia kluar jrawat pasir pastu lama2 serasi dah..seram baca pngalaman2 kat atas kene pegi jumpa pakar kulit, kulit nipis terhakis..senang je nk tau produk tu bagus ke x, korg pakai pastu jumpa pakar kulit..kalau doc ckp skin ok tak nipis, terbukti la produk tu selamat no matter what it does to the skin contohnya pngelupasan, pedih, hitam terbakar masa healing proses tu..kalau doc kata x, then kena stop sbb dh merosakkn skin..sy penahpegi mary kay punya class..dia bg tips nk tau produk tu byk bahan kimia ke x is you pakai then you stop for a week or lama sikit..pastu kalau ada tompok hitam atau ape2 yg pelik tumbuh kt muka, means tu ada bahan kimia yg byk dan bahaya utk kulit..sbb bila pakai produk tu, dia menolak segala jerawat/kekotoran kat muka ke lapisan dlm kulit mcm epidermis dan so on..so kena pakai selalu utk skin sentiasa ok..bila stop, tu yg jerawat dan kekotoran tadi naik balik..im not using tabita tapi just nk share apa yg sy dpt dari klas mary kay tu..kulit lain2, kesan lain2, yg penting guna produk yg disahkan dri kkm, and kalo nk guna produk luar, rajin2kan diri search info pasal pengasas.mcm tabita ada pengasasnya..rajin2 la baca blog sis sepet utk tau pasal tabita ori..

Tanpa Nama berkata...

sesiapa muka yang terlalu teruk disebabkan mercury,,
Dan ingin tips,
yang betul2 saja,boleh we chat sy,,0108872961

Tanpa Nama berkata...

Saya pakai 3 minggu muka naik jerawat kecik2 yg byk..dan mengerikan..sumpah xnak pakai lagi..rugi beli mahal2..rosakkan kulit muka..

Tanpa Nama berkata...

salam , saya pengguna tabita dulu . masa mula mula pakai mmg elok , lepas berhenti masyaallah tuhan saja ja yg tahu , muka naik biji-biji merah mcm chicken pop . malu gilaa nk brhadapan dgn org . pas toh terus berhenti , then pakai skincare janna lawwa , seriusly mmg okay sgt2 . takpayah pakai tabita pun takpe . saya nasihatkan sape2 yg pakai tabita toh better berhenti , sebb mercury terlalu bnyk mnybbkan kulit nipis , kalau pakai mmg elok , bila benti ya rabbi muka,terpulang la pada semua nk percaya ke tak , tabita yg sy guna ni yg original bukan fake.ape yg sy cerita ni atas experience sy sendiri , bukan mereka cerita . terpulang la pada semua nk pcya ke tidak . anda boleh fikir sendiri .

farrah berkata...

hye, just nak bagi tips bagi sesiapa yang pernah menggunakan produk2 pemutihan & pengelupasan. muka mereka yang telah menggunakan produk2 sedemikian memang akan tumbuh ruam or jerawat etc sebab kulit dah jadi sensitif. so, the best thing is, stop those kind of products & rehatkan muka dari sebarang jenis kosmetik & produk muka minimum 1 minggu & maximum 1 bulan. dalam tempoh ni memang segala jrawat or ruam akan keluar, biarkan dia keluar sebab ia akan mengeluarkan segala kimia yg tersumbat dalam kulit. then lepas dah rehatkan muka, i suggest u'll gunakan set botanical Mary Kay (all skin types), its a mild cleanser & sgt bgus untuk kulit yg dah rosak & sensitif. guna dalam 3-6 bulan & ur skin akan bertambah pulih. lepas kulit dah pulih, then u should use skin regimen yg betul step by step, kalau yg ada beauty consultant tu lagi bagus, boleh tanya apa skin regimen yg betul2 kulit u'll perlukan & mereka selalunya akan analisa kulit dulu sebelum recomend kan sesuatu skin care. Mary Kay adalah produk yg berasaskan bahan semulajadi dan dijamin selamat. Ia nya bkn produk local. Its made from usa and setaraf dengan produk antarabangsa yg lain. Exclusive nya, produk Mary Kay tiada dijual di kedai jamu, pasaraya mahupun pasar malam.. Ianya hanya boleh dibeli daripada beauty consultant yg berdaftar shj. Klu berminat nk cuba produk ni boleh la msg/wassap saya Fara 0123046831 -Senior Beauty Consultant Mary Kay-

Tanpa Nama berkata...

saye pon..... sy guna jgak... n muka mmg dah cun melecun.....

Tanpa Nama berkata...

Tabita makin digilai . Walaupun banyak entri pasal keburukan tabita . Caya la !