21 Mei 2011

Santapan Makan malam

Kekerapan memasak menjadikan aku pening memikirkan menu yang cepat dimasak & sedap dimakan. masak sesekali pun pening nak pikir menu lagikan hari2..huahuahua. Dahlah anak2 aku boleh dikategorikan sedikit cerewet pasal makan..pedas ckit tak boleh..masak pelik2 tak makan. Tapi cerewet2 diorang sebenarnya tak susah manalah... gorengkan telur sorang sebijik pun ok..hari-hari pun takpe...aku yang bosan!. Apa makan takde variasi..telur..telur..telur...aku yang nak masak pun boleh muak...

Kategori masak pelik2 adalah seperti dibawah. Masakan nie azri langsung tak sentuh. Fahmi takat rasa2 bolehlah..Aqil je yang laju..budak nie tolak batu ngan kayu..hahahha.. Masak benda nie tak sampai 5 minit..tapi nak sediakan bahan tue yang ambik masa ckit...


cer teka aku nak masak apa..

?

?


?

?


?

?


?

?


?

?

?

?


?

?


?

?


?

?


?

?

?

?


?

?


?

?


?

?


?

?


wallah.......dah rupa bubur lambuk..












yehaaaaaa..spagetti carbonara...siappppppppp...!..versi nie aku dah jawekan sebab tak kick lah makan tak pedas..apalagi aku taburlah ciliapi potong..kuang kuang kuang...Masak sendiri bolehlah meriahkan bahan2...
Nasib baik Azam pun boleh telan benda nie..kalau dia pun sama cerewet..aisshhhhhhhh..Aku yang kena makan hati...huahuahua. 

Aku kagum orang masak beriya walaupun keje...memang tabik toing toinglah. Aku nie yg dapat masak segera mcm nie pun dah rasa fantastic four dah...hahhahaha..kagum ngan diri sendiri...wahahahhaha...


nie santapan bebudak  yang 2 orang tue...



Ini telah menjadi SEJARAH

18 Mei 2011

Solat versi Aqil..publish kali ke2 yang tak sama isinya..

Aku dah publish n3 nie, minggu lepaskan blogger error..bila bukak balik isnin lepas..pelik aku.... n3 nie masih kat draf pastu masih kosongggggggg..hampeh betul!..kenalah karang balik..yang sama cuma gambar penerangannya mungkin jadi lain.

Aqil nie baru 2 tahun 4 bulan...budak usia-usia nie kan kemahiran dia meniru sebelum dia membentuk identiti sendiri. Apa yang nak diharapkan pada solat budak yang masih nenen ibunya pastu bapaknya bising2 sebab dah 2 tahun lebih masih nenen lagi..hahhahaha..kecoh bapak ko qil!.

Masa aku tengah sembahyang dengar nampak sangat tak khusyuk aqil cakap ngan azri.. "abang ukak bang, nak ayang"..dia suruh azri bukak lampu bilik air sebab nak ambik air sembahnyang. Abis solat Aku jenguk dia kat bilik air...sopan dia siram kaki dia ngan air pakai gayung. Aqil ambik air sembahyang siram kaki je..muahhahahha..bantailah qil. Abis ambik air sembahyang aku bentangkan sejadah...



terus sujud gaya katak..muahahhaha..

duduk plak...nie tak taulah gaya apa...dia ulang 2 kali perbuatan kat atas tadi ngan nie..pastu

selesailah solat dia..huahuauaha

cubaan nak lipat sejadah..tapi tak berjaya ..hahhahha..sejadah tue pun lagi besar dari dia..
"abis dah ibu, aqil dah ayang dah"..hehhehhe..pandainya anak ibu..
Selalunya dia nie tukang selit je kat celah2 kalau nampak aku atau abang2nya sembahyang.. sekarang nie upgrade ckit siap ambik air sembahyang sekali.

Part tiru sembahyang nie  memang sejuk perut aku mengandungkan dia..tapi aku satu benda nie yang dia buat sampai aku terkedu!. Aqil nie ada tabiat suka bukak peti ais. Satu hari tue dia bukak peti ais..dah tengok lebih kurang dalam peti ais tue padahal setiap 10 minit agaknya bukak peti ais... Dia selamba je lari kedepan tak tutup peti ais tue balik. Aku jeritlah "aqil! tutup peti ais nie!". Pastu dia patah balik..dia pegi kat pintu peti ais tue..dia sepak sekuat hati dia sampai bergegar seluruh peti ais...lantas tertutuplah ai dengan tendangan aqil. Terkedu aku. Pastu aku cakap "amboi2 sapa ajar dia tutup peti ais camtu!". Dia boleh gelak2..cis..kurang asam punya anak. 

Aku ingat2 balik..mmmm rasanya takde aku tutup peti ais ngan kaki..selalu ngan pinggul aku je..hahahhaha...kena siasat nie sapa yang tutup peti ais ngan kaki...siaplah orang tue...

Ini telah menjadi SEJARAH

09 Mei 2011

Membaca adalah Hobi saya.

Skema tak tajuknya. 

Buku kat bawah nie dari penulis yang aku sukaaaaaaaaaa..sangat. Setiap buku dia memang aku tunggu2..lagi2 cerita Laksamanan Sunan. Memang terbaik.

Berebut ngan Azam sapa nak baca dulu..hahhahhaa..of coz aku menang...Semalam aku dah khatamkan. Nampak gayanya macam ada sambungan lagi...huhuhuhu.


Aku sebenarnya kecewa tak dapat pegi Pameran buku Antarabangsa yang lepas. Entah tahun bila aku dapat pegi. Jadi nak lepaskan kekecewaan tue aku beli buku online. Ada satu buku nie dah lama aku carik..pegi kedai buku susah betul nak jumpa. Ingat nak beli buku tue je tapi bila tengok2 tiba-tiba terorderlah 2 buah buku lain. Jumaat lepas tengok2 kat lantai rumah aku ada bungkusan..hoyyehhhhhh..buku dah dapat.


Buku yang aku carik2..Kembara atiq wazif satu anugerah. Baru baca sampai muka surat 12..best!. Kembara atiq wazif adalah kisah benar..mengenai penghijrahan sebuah keluarga kerana anak istimewa. Yang satu lagi tue himpunan 3 buah buku..sinopsis macam best.
Tak dapat beli baju baru takpeh..janji dpaat beli buku yg aku suka..huahuahua..

Ini telah menjadi SEJARAH