08 November 2011

Raya yang perlu berkorban (2011)

Tajuk tue macam iyok-iyok an je.

Sabtu aku halfday, balik keje tinggal nak beli ayam je sebab bahan-bahan masak lain aku dan beli malam tue. Sehari sebelum tue Azam dah tanye aku nak masak apa raya nanti. Mesti dia mengharapkan bini dia masak yang istimewa. Berat tanggungjawab aku. Aku cakap masak biasa-biasa aku taulah tapi klu suruh aku masak rendang------> belum abis berguru lagi. ehehehe. 

Tiba-tiba baru aku teringat aku ada janji nak buat roti jala untuk mak. Mak teringin nak makan roti jala. Terus aku bagitau Azam nak buat roti jala, Azam tanye nak cicah ngan kuah apa. Aku cakap dengan karilah. Tau tak sebab apa Azam tanye, sebab aku kalau masak kari selalu gagal.hahaha. Karinya pucat!. Apalagi khidmat pakcik google diperlukan. O..tumis kari sampai pecah minyak, aku selalu kalau masak memang gelojoh..malas nak berdiri lama-lama kat dapur muahhahahhaa. 

kari in the making...lama aku masak kari nie tau..tutup je biar dia mendidih takde aku kacau-kacau sebab pakai kuali non stick jadi dia tak berkerak pun. Bila masak bertutup dapur pun bersih tak percik-percik...kalau tak, nak bersihkan nangis...

roti jala terlampau..hahahhaa..berapa kali ntah aku buang adunan tue sebab tak boleh di gulung ataupun dilipat padahal bawah dah hangussssssssss....nangis buatnya...
Setelah beberapa kali mencuba nie yang terbaik..hahhahha...aku dah tak boleh adjust api dapur yang kecik tue..kalau boleh kecikkan lagi mesti cantik je roti jala aku...ehehhe..salahkan dapur..

Mak cakap "apasal roti jala ko geseng" (diterjemahkan sebagai hangus)..mak sambung lagi "geseng tapi tak pahit"..hahhahha..oklah tue percubaan pertamakan? Kira aku maafkan diri sendirilah. nak sedapkan hati sendiri. Aku tanye mak "Karinya sedap tak mak?". Mak cakap "sedap, selalu mak masak kok tak jadi macam tue"..ehem..kembang idung aku.

So menu Raya Haji 2011 yang terhidang atas meja 
-laksa
-nasi minyak
-ayam masak merah
-roti jala terlampau
-kari ayam

Menu kat atas tue semua dalam kuantiti yang sedehana cukup-cukup untuk family aku yang kecik nie. Senak jugaklah makan pastu bantai tido..pastu bangun makan lagi..hahahhahha..hebat betul acara Raya Haji aku!. Sampai malam raya ngam-ngam semuanya tinggal kari je yang banyak lagi tapi pagi semalam, masa saparan aku panaskan makan ngan roti telur. sodapppppppppnyaaaaaaa...lagi dipanaskan lagi sedap rasanya.


Ini telah menjadi SEJARAH

3 ulasan:

HappyIrfa berkata...

okla tu..atleast ko masak jugak.
aku beraya umah mil..basuh pinggan je keje aku.hahahhaa

Acik Erna berkata...

salam aidiladha cikja,,
ok dah tu..geseng pun masih boleh dimakan..janji karinya sedap..
acik pun jarang sangat buat roti jala..

Cikja berkata...

Irfa: lagi syok tue..basuh pinggan je..nie masaklah aku basuh pinggan pun aku..ehhehehe...janji dapat raya kan irfa..

Acik erna: Nasib baik nak bagi mak makan klu bakal mak mentua dah kena lempar ke muka..kensel jadi menantu..ehehhehe...tapi tengok acik masak semua2 best2...