24 Jun 2011

Aku sayang Mak

Mula-mula aku pikir kenapa mesti mak aku?...tapi takdir Allah sapa yang boleh lawan. Aku redha seikhlas-ikhlasnya.

29/5/2011
Aku bawa mak ke PPUM untuk masuk wad. Mak kena buat biopsi untuk mengesahkan kelainan kat paru2 mak tue kanser atau bukan. Sebab hari tue hari ahad aku angkut anak2 aku sekali pegi PPUM kebetulan Azam keje malam.  Sampai PPUM main2 lif pulak tak tau arah mana nak dituju... hiks..patutnya masuk menara utama kitaorang pegi menara timur..aishhhhh...hazab betul. Azam aku suruh tunggu kat parking ngan anak2. Kesian dia dahlah baru balik keje malam kena plak jaga anak2.mmm.. Settle daftarkan mak, masuk wad tak lama lepas tue terus aku minta diri nak balik....esok aku datang lagi. Atih yang jaga mak kat PPUM

30/5/2011
Aku datang pukul 1 lebih, Belikan mak ngan atih nasik. Masa nie mak masih sihat lagi. Borak2 ngan mak buat PPUM tue mcm rumah sendiri. Gelak2. Bagi semangat kat mak. Nasib tak kena halau ngan nurse. Jumpalah doktor yang akan buat pembedahan tue esok, doktor biuslah, pakar pemakananlah, doktor pakar bedahlah...mmm...pastu mak kena buat orentasi(orentasi nie perlu untuk bagi pendedahan pada pesakit supaya tak terkejut sangat time pembedahan nanti). Aku ngan atih tunggu bila diaorang nak buat orentasi..tunggu2 takde sapa2 yang datang..jadi aku ngan atih balik rumah dalam pukul 6.30ptg camtu sekali tue dia bawak mak orentasi tue pukul 7.30..hampeh betul. Sian mak takde sapa teman...sebab kitaorang balik nak tukar orang yang jaga mak malam tue. Atih sakit pinggang tido tak selesa dahlah dia mengandung...mmmm..
mak yang sangat sihat sebelum pembedahan tue..
budak yang kena jaga mak.., eh budak ker?..salah2 mak budak benarnya..

31/5/2011

Pagi2 kakida dah datang nak teman mak. Dalam pukul 9 mak masuk OT. Aku datang pukul 1 gak. Mak masih dalam OT. Dalam pukul 3 ptg mak keluar dari OT terus masuk wad sebab keadaan mak dah stabil.

Sedihlah tengok mak macam nie. Seumur hidup mak tak penah masuk hospital kecuali bersalin..dan mungkin lepas nie hospital jadi rumah kedua :( Keluar dari bilik OT mak demam. Tapi nasib baik takde masalah apa2. Alhamdulillah. Mak cakap dia rasa sakit sangat, rasa nak meraung kuat2 mak cakap..:-( Masa nie doktor bagitau kakida, paru2 mak dah penuh nanah. Pastu doktor yakin tue bukan kanser sebab kalau kanser mak tak mungkin sesihat nie. Mesti mak dah terbaring. Lega kitaorang dengar. Doktor ckp mungkin kuman TB je. tapiiiiiiii....

1/6/2011
Perkembangan positif, mak ok. cuma kadang demam je. Pastu atih call aku kata mak boleh balik. Aku pun berdesup lagi ke PPUM tengahari tue. Tunggu punya tunggu sampai pukul 4, bila tanye nurse mak kena jumpa doktor pakar baru boleh balik. dah petang mana ada doktor pakar lagi..kenalah tunggu esok. Terpaksa tinggal mak lagi..aku ngan atih balik rumah. Tapi malam ada org jaga mak (bapak tiri aku jaga). Tu pun sebenarnya mak tak bagi atih balik, tapi aku kesian gak ngan adik aku. Kalau ikut hati aku biar aku je yang jaga mak, tapi aqil kesian pulak..diakan masih susu badan lagi..malam2 memang ngempeng aku..tak sampai hati plak nak tinggalkan ngan azam...takut aqil meragam malam2...huhuhu..

2/6/2011
Mak dah boleh keluar lepas jumpa doktor pakar..alhamdulillah...

Citer seterusnya menghancurkan hati aku sebagai anak...luluh pedih sedih dah akhirnya aku terima kenyataan..tak guna menangisi takdir yang tersurat.

Ini telah menjadi SEJARAH

Tiada ulasan: