02 Mac 2011

Mandi sungai sampai pengsan (Kalumpang Resort & Training Center) Hari pertama

Punyalah susah nak booking tempat kat Kalumpang resort nie dari tahun lepas usaha nak pegi asyik full aje.

Kebetulan awal minggu lepas try call ada plak satu chalet kosong. Apalagi booking terus. Maklumat korang boleh dapat kat sini

Sabtu balik kerja terus berdesup ke arah Tanjung Malim. Sampai Tanjung Malim hujan pulak tapikan sebab kalumpang nie area Selangor jadi bila sampai tanjung Malin patah balik lah kiranya..sekali kat kalumpang tak hujan. Syukurrrrrr..

Tol Tanjung Malim..bintik2 tue gerimis.


Jalan nak masuk Kalumpang Resort. Kalaulah malam2 suruh lalu kat sini sumpah takut. Macam tak sangka kat dalam tue ada resort & sungai yang cantik. Jalannya hanya muat satu kereta je, kalau berselisih ngan kereta lain pandai2 lah ko nak ketepi..



Nielah resort yang berjaya ditempah, kitaorang dapat yang kanan tue. Memang suasana kampung betul. Chalet nie kat luar kawasan sungai kiranya pagar lain2 dibina plak kat lereng bukit. Nyaman je. Kalau nak ke sungai jalan kaki lebih kurang 7 minit bergantung pada tahap kelajuan korang berjalanlah..nie aku agak2 je korang tak akan terasa kot berapa lama..sebab mata sibuk melilau...

nielah rupa dalam chalet tue dia bagi 3 katil bujang. 2 katil bujang tue sama taraf jadi aku rapatkan. Cukup2lah aku anak beranak tido. TV ada astrok ye. Ada bilik air sekali. Malam2 tido ko tak payah pasang aircond ngan kipas memang sejuk gila. Kitaorang bawak ubat nyamuk..ekekkekeke..

Punggah beg naik chalet, tukar2 baju terus jalan kaki pegi sungai...Memang teruja betullah. Azri nie tugas dia jaga aqil, dia memang boleh diharapkan.


Masuk je ke pintu nak ke sungai anda akan digamit oleh seekor monyet yg sedikit agresif..cewahhhhh...ayat tak boleh belah..

Gambar ada efek kabus...jangan tertipu tue asap org buat bbq tue..ahaks. Kalau dapat chalet dekat dengan sungai nie lagi best.....



Tengoklah gambar kat atas tue OVER betul azam...hahhahah..mengalahkan anak2. Tapi tulah, keceriaan tak bertahan lama. Lebih kurang 15 minit aku berendam tiba-tiba badan aku naik gatal2 macam kena ulat bulu terasa badan aku kebas tebal perit sakit. Cepat2 aku naik ke tepi lepas tue pandangan aku jadi kelam..rasa nak pitam. Aku panggil Azam..bila ingat2 balik lawak pulak. Aku suruh azam panggil orang sebab aku tak boleh nak bangun dah..tapi aku nak pegi dari tempat tue jugak, jadi azam pimpin aku sekali kedebuk...kaki mcm takde tulang dah..gelap dah pandangan mata aku...aku ingat hidup aku sampai takat tue je.

Aku diusung ke jambatan. Azam panggil2 nama aku. Aku dengar tapi tak boleh respon. Lepas 2 3 minit macam tue aku sedar dah...fuhhhhhh..nasib baiklah. Masa kejadian tue aku tak sempat nak ucap terima kasih dekat satu kakak nie ngan family dia. Susah payah angkat aku yang gemuk nie ketempat selamat..hukhukhukhuk...

Pekerja2 kat resort tue hantarkan seorang tukang urut & bagi aku selimut ngan tuala. Tukang urut tue indon..tangan dia masa mengurut tue macam besi...diorang bagi aku minum air halia suam...pastu baru aku boleh bangun...

Dah boleh bangun apa lagi jalan laju2lah balik chalet..hahhahha..malulah wei..mandi sungai sampai pengsan..hahhahahha..badan dah siap2 bungkus ngan selimut kepala plak tutup ngan tuala..wakakkakak...maluuuuuuuuuuuuu...

Aku tanye Azam berapa org angkat aku. Azam cakap 4 orang. Aku cakap nape ramai sangat angkat aku..Azam cakap "berat tau tak..". Eh berat ye..hahahhahha..perasan ringan pulak parijah nie..

Kesian anak2 ngan Azam..terencat kegembiraan diorang nak mandi sungai sampai kecut. Fobia dah aku ngan sungai. Bolehlah klu nak pegi lagi tapi aku duduk tepi jelah. Tulah kan aku punya excited tue macam susah aku nak gambarkan bila dapat pegi sana, tiba-tiba bila dah mandi sapa sangka jadi macam tu pulak. Tu sebab orang tua2 cakap jangan seronok sangat...mmmmm...

nielah satu2 gambar yang ada sebelum aku pengsan..hahhahha..sabo jelahhhhhh..versi azwan dlm hantu kaklimah balik rumah

Yang nie lepas dah pengsan..hahhahha..kepala masih ada kesan2 weng sikit. Fahmi plak jatuh masa nak balik chalet tue kesian dia luka lututnya..aiayakkkkk...macam2 hal pulak.

Tapi bila dah lama sikit, aku dah ok dah..dah boleh jalan2 sekitar kawasan jajahan..kahkahkahkah..tak serik. Layanlah anak2 nak tengok mini zoo katanya..nie memang zoo yg sangat mini takat ada 2 3 ekor burung , itik, angsa ngan monyet..tue je pun...






Aqil nie kalau disuruh buat acara bebas memanglah  pelik2 yang dia suka explore...tau2 dia pegi panjat jip nie pulak..hahhahhaa...Azam suruh dia turun dia taknak...apakah?..
Pukul 8 malam kita ada dinner...yang nie azam yang siap2 reqeust kat resort nie sebab malaslah nak keluar carik makanan lagipun ngan jalan nak masuk tadi macam misteri nusantara je..seram..makan je kat kafeteria nie..senang.
Menu biasa-biasa je. Ikan kembung goreng, ayam masak merah, taugeh masak lemak ciliapi, ulam2 sambal belacan ngan buah oren...bolehlah buat alas perut...ayat macam tak redha jekan..hahhaha..jahat.

Malam takde aktiviti apa2..just rehat2 layan anak2 kat chalet. Nak keluar pun gelap, ada bunyi-bunyi yang erkkkk...ker aku je yg dengar Azam selamba je. Kat kafeteria tadi tue ada sesi karaoke sampai pukul 12tengah malam..so kitaorang dengar sayup2 je suara org nyanyi.


Masa aku tido lagi sekali aku kena gatal2 tue..habis kaki aku perit, kebas tebal..hukhukhuk..tapi nasib baik kena kat kaki je tak naik ke badan. Aku ingat aku nie memang alergic kat air sungai tuelah sebab bila balik aku mandi air paip biasa terus surut rasa kebas ngan gatal2 tue..


Nanti aku sambung hari esoknya

Ini telah menjadi SEJARAH

1 ulasan:

Jainah Samin berkata...

Sy pernah melalui peristiwa sama di resort ini pd thn 2005. 1) sy jg terjatuh di sungai seakan ditarik dan lebam di dahi. 2) sy amik gambar guna hp dan bila sy lihat balik gambar tu ada bayang org lelaki berpakaian serba hitam berdiri sebelah sy. 3) mlmnya sebelum tidor saya dengar suara lelaki berbisik di telinga kiri sy dlm bahasa yg tidak sy fahami. Oh ye...sy jg makan di kafeteria. Sy jg ada terdengar benda jatuh atas bumbung. Pagi2 bangun ada 2 biji durian depan pintu chalet. Chalet sy betul2 depan sungai. Pagi tu lepas sarapan sy dan rakan2 terus check out. Ini bukan rekaan. Waullahualam.