28 Jun 2010

Pandai je nak komplen bini orang gemuk, padahal bini mu pung sama gak bang.

Ada sorang kawan azam nie panjang betul jodohnya ngan kitorang kerap sangat terserempak diorang ..hahahha.. kitaorang pegi ulu banat gurau kasar nampak pun terjumpa diorang ..hahahhaha.

Sabtu lepas azam ambik aku dari tempat keje. Pastu aku nak singgah kedai tudung kejap azam tunggu kat kete je, habis rancangan aku nak pau dia lagi. Jumpa plak kawan azam parking bertentangan ngan kita kitaorang...hahahhah.. memang jodoh panjang betul.

Bila dalam kete aku cakaplah ngan azam..


asyik jumpa diorang je kan, aritu pegi mandi sungai pun jumpa diorang gak padahal jauh tue .
Berapa anak diorang ye?

ntah tak tau..bini dia dulu kecik comel je..

hoi, jangan nak komplen bini orang tengok bini abang dulu..kahkahkah..

Taklah bini dia kan rendah.. bini dia dulu satu ikm ngan abang tue..tapi lain kos..
(sapa cakap pompuan suka kutuk2 orang, laki pun sama je.)

ee..cakap bini orang bini abang nie pun dah gemuk...jangan cakap lelebih ye..

ah, bini aku tak payah cakap klu dulu asal tengok je s*tim, asal tengok je meleleh air liur....
(selamba dia kutuk aku..jahat azam!)

Hahahahahha..

Sekarang pun meleleh jugak klu tengok tapi tak taulah apa yang meleleh..hahahhaha

Hahahhahah..

iya, aku hanya mampu ketawa, ketawa terpaksa..kat hati waaaaaaaaaaa..*nangis*. Tahun bila ntah nak diet. Pantang nampak semua aku pulun masuk mulut..hukhukhuk..


Ini telah menjadi SEJARAH

26 Jun 2010

Pernah tak korang rasa macam aku rasa

Ker aku yang terlebih sensitif ...mungkin penyakit hati kot ye....

Aku kalau tengok belog atau sekodeng fb orang aku mesti rasa loser gila. Dalam hati aku niekan apasal lah diorang hidup best2 je dapat makan sedap2, pegi jalan2, boleh pegi over the sea..ada kerjaya yang mantop, kuruskesiankan. Aku nie apa yang ada? ayat yang boleh dapat sekeping pelempang bagi sedar ckit.

Tapi bila pikir balik aku nie macam org yang tak reti nak bersyukur. Biasalah manusia nie kan complicated. Kadang2 hidup takdeh masalah cari masalah. Macam akulah yang pening2 dengkikan hidup org buat apa!..hahahhahahha. Tapi dengki2 aku takdehlah aku nak pegi santau kan hidup org tue atau pun doa yang buruk2..cuma aku doa supaya aku pun boleh jadi cam orang yang aku dengkikan tue.

Dahlah korang jangan layan pompuan hormon tak stabil nie...dia nie memang mental ckit..Baru2 nie pun dia nangis sebab kakak dia kasi mesej kat dia...hahhahahah..buat mak dia panik..hahhahahaa..Pastu kakak dia terpaksa minta maaf kat dia..hahahha..nakal budak nie...

sebenarnya aku tak tau nak upadate apa..hehehehhe...

bila baca nie terus terkedu..oklah aku nak munasabah diri nie..

Ini telah menjadi SEJARAH

24 Jun 2010

Sambungan citer "leceh rupanya buat renovation rumah nie....isshh"

Selingan sekejap, aku nak bagitau yang aku menyesal percaya citer kakak nie aka bini abg amir. Hari tu aku jumpa dia, tulah pertama kali jumpa...hahaha..laki dia selalu gak aku jumpa (lebih kepada terserempak sebenarnya) betul aku menyesal percaya citer dia, aduhai takdehnya dia nie brutal. Lembut je aku tengok patutlah abg amir terpikat..mowahahahha. Itu tanggapan aku pertama kali jumpa kak nonie nie. kalau nak tau Belog yang mula2 sekali aku baca blog kak nonielah. Akhirnya jumpa gak kita ye kak...walaupun jumpa cara tak sengaja.

Sambung balik citer yang patut aku citer...

Akhirnya setelah banyak sangat rintangan bodoh akhirnya siap jugak renovation tue. Ok sekarang tengok dulu kabinet aku nie. Cantik tak? dah macam kuda belang albino dah...hahahahahha..atas warna lain bawah warna lain. Kalau ada rezeki aku ingat nak cat kasi seragam warnanya.



Sekarang jom kita check major defect. feeling2 aku jadi engineer QA....muahahahaha. Aku sebenarnya tak kisah kualiti kayu apa yang ko pakai nak buat kabinet nie, tapi tolonglah buat kemas2, cuba tengok pintu kabinet nie, buat mcm org yang tahan lapar stok mengigil-gigil. klu ikut aku memang aku suruh bukak balik biar bawah tu lopong pun takpeh janji hati ngan mata tak sakit.
Kalau tutup pun tak bleh rapat, tengoklah betapa hodohnya. Nie pun azam dah cakap kat tukang tue, baru dia nak sapu pengilat kayu..klu tak lagi hoooooodoh. Bila dah macam tue nak kemas pun malas..semuanya aku longgok je kat atas tue..


Lepas tue tengok tepi table top nie, dia tak pasang tile cuma simen halus. Agak2 korang penah tak jumpa table top mcm nie...penah?..iya, limited addition hanya kat rumah aku je. Aku tak tau apa masalah diorang nie. Lagi sekali, memang menyakitkan hati. Aku nak ulang ntah berapa kali ntah kat kawan aku, klu budget tak cukup bagitau...mmm..diam je. So, nielah yang aku dapat. yang bersandar tue ada lagi sekeping tilenya.


nie plak pintu dapur yang tak boleh tutup. Tombol pintu tu ngam-ngam kena kat tombol kunci gril, so mcm mana aku nak tutup pintu dapur..iya, kerusi jadi sendal, nasib baik gril boleh kunci. Sampai sekarang takdeh berita pun dia nak betulkan. takpeh aku tunggu lagi..




Yang nie benda yang paling teruk aku rasa sebab sebelum tue azam dah cakap dengan tukang tu jangan disimen paip tu nanti klu rosak susah nak tukar. "boleh bang, boleh bang"....ok takpeh... Tukang tu cakap lagi klu nak tukar batang paip panggil dia free je dia buat. iyalah free agak2 klu nak panggil ko tue, ko bleh datang masa tu jugak ker?..ntah2 2 3 hari baru nampak batang idung.


Azam pun saje je beli paip baru, bagi yang besar cikit sesuai ngan singkilah. Kebetulan tukang tue tengah sapu pengilat kayu kat pintu kabinet, jadi azam suruh dia tukar paip tu. Sekali bila dia nak tukar boleh plak dia cakap "tak bolehlah bang bawahnya dah kena simen". Kepala otak ko lah. Hangin je azam..Last2 dia tukar badan paip tu je yang tapaknya tu pakai yang lama. Azam cakap "mcm tu rugilah saya beli paip tu mahal2 tapi tak di pakai semuanya". Yang best lagi dia pegi tebuk yang mcm dalam gambar tue...mmm....hangin tak?..dahlah memang buruk benda tu ko buat..ko tebuk cam tu lagilah buruk..sumpah memang sakit hati sangat2.



Benda yang kecik2 tue aku malas nak cakap, memang tak sempurna langsung. Tebuk lubang tak simen balik, simen dinding pakai simen kasar bila cat balik habis mengerutu macam muka diaDuit semua aku dah bagi dah. Aku malas dah nak pikir.

Tapi kan ntah macam mana tukang tue nak ambik bayaran yang last jumpa dia kat rumah mak aku jadinya mak aku tau citer. Tukang tue indon . Aku ngan azam citerlah semuanya kat mak. Sekali mak pun tak puashati. Esoknya mak pegi rumah kawan aku tue, tapi kawan aku takdeh yang ada makbapak dia. Apalagi mak aku cakap semuanya kat makbapak (mak kenal lah sebab duduk sekampung) kawan aku tu. Bapak kawan aku nie pun hangin gak dia cakap dia janji nanti suruh kawan aku tue betulkan apa yang patut sampai semuanya ok.

Besoknya kawan aku datang rumah mak aku, mak aku cakap dengan dia minta tolonglah kat dia betulkan balik apa2 yang tak betul kat rumah aku tue. Kawan aku tue mintak masa sampai pekerja dia free baru dia akan betulkan rumah aku tue...

Sebenarnya aku & azam dah penat cakap ngan kawan aku tue. Aku pun dah berapa banyak sms, tipon kawan aku tue tapi takdeh respon yang menyenangkan..itu aku kira jalan terakhir akulah minta tolong mak masuk campur.

Hari tu kawan aku ada sms aku, cakap rumah aku tue nanti dia betulkan tapi bila aku tanye bila senyap pulak..lagi2 aku komplen pasal singki bocor, nie pun satu hal jugak nie mcm mane singki boleh bocor plak kan?...aiissh..satu2 masalah timbul.

Sampai sekarang nie aku masih tunggu lagi..bila kawan aku nak betulkan rumah aku tue. Umpama nak tunggu buah yang tak gugur. GERAMMMM!.


Ini telah menjadi SEJARAH

23 Jun 2010

Aku, tv dan dot dot dot..

TV yang kene panah petir ..tak tau apa citer ngan tv nie..sob sob sob..

Seperti yang sedia maklum tv lcd mahal beli dulu tu harganya klu sekarang nie dah boleh dapat lcd 42 yang canggih punya aku telah dipanah petir berjemaah dengan astro awal tahun hari tue, oh! lupa sekali ngan fius kotak tnb yg dekat ngan meter letrik tue. Nak nangis pun tak guna lorr....yang best satu jer, bila fius tue dah dibetulkan bulan depan dapat bil tnb...tnb hutang ngan aku RM1++..apakah? hahahahha...rupa-rupanya meter tue pun rosak kena panah petir!

nielah rupa tv pinjam..terima kasih kat tuannya...jangan tengok kat budak besar perasan kecik ada cita2 nak jadi ultraman kosmos



Ok berbalik pada citer tv nie, terpaksalah pinjam tv kawan azam sementara tv lcd tue hantar repair, sangap tengok tv 14 inci..hahahhaha..tak penah tengok tv pakai spek...bila tv mengecil kenalah pakai spek gak...


Pendek kan citer yg boleh tahan panjang nie, sabtu lepas masa nak balik dr opis aku call azam.

Hello, nak kena ambik abang dulu ker? (selalu klu cuti memang mcm nie kitaorang together2 ambik anak2 walaupun sebenarnya aku kena patah balik)

Suka hati ibulah..

Cakaplah betul2, takdeh ibu ambik anak2 dulu..

Abang nak ambik tv nie..

dah macam tue kena ambik abg dululah kan?..kan senang cakap jer ambik abg dulu..ngada2 cakap sukahati..sukahati..(hahahhahah.dah mula mak nenek nak membebel)

iyalah..iyalah...

Sampai rumah azam ajak terus ambik tv, mula2 aku malas nak ikut tapiiiiiiii...dah keluar ayat nie "nak ajak bini pun susah"...apo nak dikato..ikut jelah kang dia ajak pompuan lain kang aku gak yang meroyan.


Masa azam cakap kena ambik tv kat jenjar*m aku dah pelik dah. Ooo aku pikir mungkin masa rosak tu kilang je yg bleh repair. Bila dalam kete dia cakap tak bawak duit, aku dah panic dah sebab aku pun takdeh duit ..ada kat purse cuma kurang dari 10 inggit..hahahhaa..kejikan?. Macam mana nak bayar duit repair, aritu kawan dia cakap tv tu kena 400..glup. Pastu minyak keta plak tinggal satu bar..hahahhahaha....


Sampai kedainya aku pelik lagi sekali...aik apasal repair kat kedai eletrik jenama ini plak..setau aku tv aku jenama itu. Bila dah ambik tv tue aku tengok cantik dalam kotak jenama ini, aku pikir mesti saje dia packing balik tv tue takut calar. Hantar tv tue kat rumah terus ambik anak2...



Bila dah ambik anak2 tue, Azam excited nak pasang tv tue..aku pun excited jugak hehehehhehhe..bukaklah kotak tue..sekali tue aku pelik lagi 3 kali kenapa tv nie warna hitam setau aku tv dulu warna silver..mmm..sekali angkat ringan je..dulu tu berat ckit...mmmm.. Bila keluarkan betul2 hahahhahahhahha...AZAM DAH BELI TV LCD BARU....42 inci ok aku tau aku riak..ampunkanlah aku..sesekali kasilah can ye..


nielah ghupa tv baru..duduk jauh2 pun takdeh masalah pada pandangan mata..

Terkesima aku..selalu klu nak beli barang2 nie dia tanye pendapat aku..nie tau2 dah beli jer..ker dia nak kasi kejutan kat aku..mmmm..


Tapi takdeh apa nak di riak kan pun..beli pun hutang setahun..hutang tanpa interest sebab tempat keje azam yang bayarkan. Memang tiap2 tahun akan ada offer beli barang jenama ini..kiranya rumah aku dah penuh ngan jenama ini..mesin basuh, peti ais, dvd, periuk nasi dan sekarang tambah lagi koleksi..tv plak. Ingat tahun depan ambik lappy plak..hahahhahaha...tak pun beli aircond lagi sebijik.


Beli tv nie dapat free dvd..Aku cakap ngan azam kang kita bagi kat budak nielah sempena dia nak kawin hujung tahun nie..hahahhahhaha..kira klu dia baca nie, dia dah tau takyahlah aku susah2 nak balut dvd tue...kahkahkahkah... "Jangan risau tih, dvd nie mahal punya..memang klu dapat berbaloi-baloi"...jimat duit haku


Ini telah menjadi SEJARAH

22 Jun 2010

S*tim d bot

Kahkahkah..tajuk tu boleh mendatangkan fitnah tue...


Minggu lepas kan tiba-tiba aku teringin nak makan s*tim d bot. Macam terasa-rasa kat tekak. Kebetulan azam cuti jadi kita ambik kesempatanlah. Jari jemari pun menari laju kat pad talifon bimbit untuk meng sms suami tersayang .ayat budak nie memang mintak pangggg sedas nie...hahahhahaha.....


ari sabtu kita buat steamboat nak? buat malam2..tak pun buat hari nie...


Nak2..Hmm..sedapnya..kalau hari nie..kena beli lauknya kat mana..



Balik kang ibu singgahlah mana2 ...beli barang2..


Ada duit ker?..(bln nie aku saje je tunjuk miskin ngan azam..hahahha.. sebab dia dpt bonus bln nie)


Kenalah ambik kat bank..hehehhehe..



Ketam2 klu ada..hehehhe.. (demand org tua nie)



oi..lebih plak..ajak atih ngan mak bleh tak..ramai2 syok ckit..(baik tak aku?..klu makan sedap2 mesti ingat org yg tersayang..cewahhh)



Bleh..belilah lebih ckit nanti tak cukup..best makan ramai2..duit kongsi2 dengan abglah..



Kita buat dalam pukul 9 ye..ok tak?



bleh je..Abg tengah sibuk audit ni...abg ikut ibu je, buat kuahnya lebih ckit..(ceh, sempat lagi pesan buat kuah lebih)


ibu pegi tescolah ye..

Tak penat ke?..kesian bini abg nie..suruhlah sapa2 tolong ibu nanti.. (rasa nak nagis je..hahahha)


takpehlah boleh...



So balik pukul 5..berdesup ke tesco jalan laju2, pilih barang laju2 target ambik aqil sebelum pukul 6.30. Fuhhh..berjaya. Ambik aqil, ambik 2 org hero kat rumah mak, terus balik rumah. Masak sup(kuah s*timbot), basuh udang, ketam, sotong, sayur2an, bebola ikan, pepanjang ketam.. kahkahkah.. rosak bahasa..buat cili kicap untuk cicah..hmmmm..memang marbeles..wa cakap lu..s*timbot nie memang sesuai untuk org yg tak berapa pandai masak tapi nak jamu org makan sebab s*timbot nie ko rebus2 je sendiri pastu pandailah korang nak cicah ngan sos apa2 je bagi sedap

Pakai rice cooker dah..takyah bazir2 nak beli tempat steamboat tapi klu ada duit lebih apa salahnya...aku cakap camtu sebab takdeh duit lebih nak beli.....hahahhahah


Aku puashatilah semua org tersayang puas makan...yang paling best maklah..boleh dia makan sampai 4 pinggan..wa cakap lu...terkejut ok sebab mak aku nie bukan jenis org yang suka makan nak abiskan roti canai sekeping pun susah betul...mana gen aku datang ntah ye..sebab aku sangat suka makan..




kesian adik ipar belum jadi aku nie..alah ngan ketam rupanya.. sekali makan ketam bibir dah jadi mcm bibir ne*gro..kahkahkahkah.."lawaklah ko apez"...




oh yang nie second tripnye steamboat sebab diorang nie makan tak abis..ker aku terlebih beli..jadinya ulang lagi makan steamboat malam esoknya..hahahhahaha..mcm boleh muntah darah makan steamboat




budak nie sedap nie klu kena stim..hahhahahha..org sibuk dia pun menyibuk sama..aishhh..



Penah aku makan steamboat kat boston 2 orang kena RM60++. yang aku buat kat rumah nie RM100 bleh makan sampai 6 orang pastu boleh buat 2 trip lagi...untung ker tak untung...mmm.

Kuah steamboat tu aku buat sup jer sebab ada budak2..klu org dewasa je..agaknya sedap buat tomyam kot.. bila dah masuk mcm2 kat dalam kuah tu jadi sedap gilozzz...

Coming soon tunggu budak nie nak buat bbq plak..jumpa lagi dirancangan memenuhkan perut episod seterusnya..bye bye..


Ini telah menjadi SEJARAH

21 Jun 2010

nak buat n3 baru camera abis bateri pulak...

keji sungguh update takat sebaris ayat huahuahua

Ini telah menjadi SEJARAH

11 Jun 2010

Jiwa kacau....effect sekali ngan belog

Habis aku punya templat...huhuhuhu..

malasnya nak study coding templat...so buat masa sekarang nie aku biarkan jelah "SEJARAH KEHIDUPAN" dengan templat klasik nie...huhuhuhu...



Ini telah menjadi SEJARAH

10 Jun 2010

BEH sudah dijual..sekarang bersama tuan baru.


Tinggal kenangan. Sudah terjual melalui mudahdotcom. Jual murah2 je. Kenapa jual? insyaallah nak ganti yg lain kot tapi tak tau bilalah. Takut kalau tak jual sekarang harga jatuh lagi.



Sekarang nie BEH sudah berada di Jerantut, Pahang bersama tuan baru. Pertama kali jual barang online nie. Jam pertama iklan masuk azam cakap talipon dia dah mcm broker saham..hahahhahha...sampai tak larat nak jawab. Hari kedua azam dah suruh delete iklan tu sebab dah ada buyer yg serius. Lagipun klu ramai sangat yg call pening pulak kepala.



Hari isnin lepas buyer dari SA datang tengok BEH. Bila dia tengok kete tue dia mintak kurang 700 dari harga yg diiklankan. Azam mintak naikkan 100 lagi so buyer tue setuju & dia cakap nak datang balik dalam pukul 2 ptg bawak duit sekali. Azam pun ok. Bila tunggu2 buyer SA tue tak datang. Bila azam tunggu tak datang azam pun tido, masa dia nak tido Buyer SA tue call kata duit dia kat bank hilang. Dia cakap urusan tue selesai paling kurang pun 2hari. Masalahnya sekarang nie esoknya ada buyer lagi satu nak datang siap bawak duit sekali. Mula2 buyer dari SA sms bagitau takpehlah klu dah ada buyer lain yang nak ambik BEH tapi bila petang cikit tue Buyer SA sms minta tunggu dalam 2 hari klu boleh. Azam tak sampai hati nak jawab sms tue..just biar je camtu.



Hari selasa plak jumpa buyer JP (Jerantut, Pahang). Buyer JP nie plak sanggup turun klang semata-mata nak BEH. Pening azam...hahahhahha.. Buyer yg dari JP nie anak ngan bapak. Azam cakap bila cerita ngan bapak, bapaknya cakap anak yang nak beli bila cerita ngan anak plak cakap bapak yang nak beli...hahahahhaha... diorang pun pening rupanya. Bapaknya nie pencen askar kot, kiranya dah tualah..sanggup naik bas dari jerantut. Sebelum nie tengok kat mudahdotcom, bila dah tengok BEH secara nyata, buyer JP nie nak jugak BEH walaupun azam dah cakap beberapa masalah BEH nie(taknaklah menipu) siap test drive lagi. So langkah seterusnya kena pegi JPJ plak untuk urusan tukar nama sebab BEH akan dibawak balik ke JP hari tue jugak. Urusan tukar nama tu leceh cikt sebab kena buat puspakom (sebenarnya panjang citer urusan tukar nama tapi aku tanak citerlah.. penat..hehehehhe).




Bila sampai waktunya, BEH azam terpaksa serahkan pada tuan barunya...Buyer JP bayar harga seperti harga yang diiklankan tanpa mintak kurang sesen pun. Tapi azam pulangkan balik 300 kat Buyer JP tue...sebab kesian bersusah payah nak BEH, lagipun ngan org tua tak boleh berkira kata azam. Baik tak laki aku...tu sebab aku sayang dia..wahahahaha...dan dan tu sayang tu sayang ada makna sebab laki tengah ada duit banyak, tengah pikir cam mane nak mintak ckit..hahhahahhaha..kejikan...percents kena ada.




Bila BEH dah terjual tue azam bagitau buyer SA. Kiranya Azam terpaksa bagi sapa yang cepatlah bukan sebab harga ye. Kalau buyer SA tue cepat memang BEH dah kat dia dah. Takdeh rezeki dia nak dapat BEH.




Adik aku cakap kitorang tak pandai bisness.....letak harga rendah sangat. Tapi aku ngan azam berpendirian BEH dah lama ngan kitaorang jadi tau kat mana masalah BEH. Lagipun kitaorang dah puas ngan BEH. Anggapkan kerugian kitaorang adalah sedekah. Mudah-mudahan ada rezeki lain untuk kitaorang.amin.amin.amin.




Selamat tinggal BEH. Semoga ko dapat berkhidmat ngan tuan baru sebaik mungkin. boleh buat karangan Saya ialah Kereta nie.




Notakukuhitamku: Watak aku dalam citer nie hanya tukang iklankan kete kat mudahdotcom je...hehehehhe...dan aku sebenarnya takdeh kat tempat kejadian pun sebab keje. Watak utama adalah tuan punya BEH iaitu Azam aka laki aku....citer nie dia citer kat aku pastu aku pun belogkan supaya jadi kenang-kenangan....

Ini telah menjadi SEJARAH

09 Jun 2010

Leceh rupanya buat renovation rumah nie..ishhhh

AMARAN: aku bukan nak buruk2 kan sesiapa cuma luahan hati yang tak puas hati..kalau kawan aku nie terbaca...aku minta maaf banyak2. Nielah yang aku RASA.

Dah macam aku buat renovation puluh2 ribu dah...aishhh...padahal ciput je pun. Janjinya 4-5 hari siap sekali tue sampai sekarang tarak siap lagi lo..mendatangkan marah betullah!..masalah yg biasa kita dengar bila buat renovation nie dpt tauke tak ngam ngan anak2 buahnya yg jadi mangsa tuan rumah.

Bayangkanlah yang aku rimas tu habuk merata-rata...boleh dikatakan tiap kali balik rumah aku kena menyapu, mengemop rumah padahal selalu aku mop rumah seminggu sekali je...huahuahua..letih ok..sampai dekat pukul 10 malam cam tue......Lantai berpasir!

Aku nie ada anak kecik habuk simen tue kan bahaya, aqil sampai sekarang batuk tak baik2...aduh tension2.

Minggu nie kalau tak siap jugak, adalah amukan yang berlaku nanti. Aku dah malas nak dengar alasan2 dah, Aku bayar bukan suruh buat kerja free. Azam dah bising2 dah...

Oklah citer dari mula biar senang paham..

Memanglah masa masuk rumah tue aku dah buat kabinet cantik kononnyalah..rupa-rupanya lepas beberapa tahun rumah tue dah kena serang anai2. Jadinya frame semua pintu bilik habis dikerjakan ngan anai2 tue. Kabinet jugak..tinggal masa nak roboh je sebab aku punya table top bukan batu cuma kayu je. Jadinya aku ngan azam berkira nak buat baliklah kabinet risau tengah2 masak kang tiba-tiba roboh singki & dapur masalah plak. Frame pintu plak aku tak berapa risau sangatlah walaupun tak boleh tutup bilik sebab penggunaan pintu tue sangat minimum.


Ntah macam mana kebetulan jumpa kawan sekolah aku kat @#$$% cakap dia boleh buat. Aku nie pun sebab kawan syok sangatlah konon2 senang nak deal. Lagipun dia cakap semua settle. Cakap ngan azam kawan aku boleh buat dia pun sibuk suruh tanya......Jadinya bila betul2 nak buat aku suruh dia datang rumah nak bincang. Fisrt date pun dah fail sebab dia lupa yang aku ngan azam tunggu iyok2 an je. Dari situ memang mencabarlah sampailah bila dah mula projek.


Masa mula bincang aku cakap dapur tue buat dulu, frame pintu kemudian takpeh. Sekali aku tengok semua frame pintu dia dah buat dapur aku dibiarkan cam tu je . yang bestnya lagi pintu dapur dia dah tanggal sampai hari nie dapur aku takdeh pintu....sekarang nie tak tau nak marah ker nak nangis..Bayangkan dah dekat 8 hari tak siap2. Nak ditambah perisa maggi cukup rasa kat ini cerita plak, pekerja kawan aku nie talipon Azam minta duit nak beli barang sebab duit tak cukup. Azam benganglah, sekarang nie aku deal dengan kawan aku apahal plak pekerja2 dia direct terus kat azam kenapa tak minta duit kat kawan aku nie sebab kitorang dah bayar separuh dari harga kerja tue.


Kawan aku plak mcm biskut chipsmore. Bila azam call atau sms kadang2 je jawabnya. tak Hangin. Dah aku plak kena call & sms dia..sms failure pun aku hantar je..wahahahhaha..pedulik...Bila dapat cakap ngan kawan aku nie..dia citerlah budak2 dia dah guna duit tue..padahal barang semua dah tempah tinggal nak ambik je kat kedai, tu yg nak mintak tambah lagi. Aku cakap takpehlah aku boleh bagi tapi dalam lingkungan harga yg dijanjikanlah. Kawan aku cakap tak payah bagi nanti dia settle...oklah aku percaya. Sekali tue budak2 dia still lagi talipon minta duit...cakap nak beli barang jugak kalau tak memang tak siaplah dapur aku tue..Hangin lagi sekali!. Pastu bila aku cakap lagi sekali ngan kawan aku...dia cakap bagi lagi 500 je kat budak2 dia. oklah lagi. Bila bagi 500 kat budak2 dia, budak2 dia cakap tak cukup paling kurang pun seribu..sakitnya hati aku.


Kat sini dah nampak yang diorang ada masalah komunikasi yang teruk!. Patutnya aku tak payah tau apa masalah diorang. Masalah dalaman korang pandai2lah korang settlekan patutnyalahkan......tak boleh ke pekerja2 kawan aku tu bincang dengan kawan aku sendiri cakap barang tak cukup kena tambah duit pastu kawan akulah yg minta duit tue dari aku kan sebab aku deal ngan kawan aku nie. Dah aku ngan azam jadi orang tengah antara dia ngan pekerja2 dia apa kes... yang kawan aku nie pun satu tak tengok langsung kerja yang diorang buat, sekali je masa mula2 buat pastu langsung tak tengok bila sekarang nie aku dah komplen banyak benda baru nak tengok tu pun datang tengok jer..tak tanya pun pekerja dia ada masalah apa ker. Bengang ok. Bila aku cakap aku nak deal terus ngan pekerja2 dia tak bagi plak....so mcm mane?.


Semalam azam bagi lagi duit mintak pekerja2 dia beli pintu dapur tue sebab aku cakap ngan azam klu pekerja2 kawan aku tue mintak duit nak beli barang bagi jerlah selagi masih dalam harga perjanjian & minta tolong cepatlah ckit buat rumah aku tue, nasiblah kawan aku ....aku tak tahan dah tengok rumah tue. Sakit mata + sakit hati. Kerja lambat tak kemas plak tu ada ker patut ko pegi simen sekali aku punya border dinding tue tak boleh ker koyak ckit border tue sebelum ko simen..sewellah. Cat pun janji boleh jer..baik bagi aku yg cat. Tebuk lubang kat dinding tak tampal balik.


Harap2 hari nie boleh siap rumah aku tue. Bolehlah aku kemas cikit2. Nampaknya aku kena ambik cuti nak kemas rumah. Aduhai....Lepas nie aku taubat nasuha nak renovate rumah ngan kawan aku tue

ini telah jadi sejarah

04 Jun 2010

Nafkah rumahtangga

Klu nafkah batin nie kategori 'money' lain...hahahhah..selalu suami jarang gagal tang nie..yang aku nak citer nie nafkah money yang lagi satu . Nafkah zahir.

Kata orang, lain kapal persiaran lainlah kaptennya makanya lain cara pelayarannyakan?

Nafkah tu wajib diatas batu jemala suami. Macam mana nafkah diberi terpulang pada pemberi dan penerima.

Macam aku nie, Azam tak bagi duit nafkah kat aku indirect kalau nak jugak duit nafkah tu aku ada trick..hahahha.. kecuali dia dapat bonus ker ataupun ada duit yang jatuh dari langit hahahhahah...tapi walaupun dia tak bagi duit nafkah secara terus kat aku, aku tak kisah sebab barang2 dapur complete, hutang piutang complete, bil2 complete..semua dia settle kan. Sekarang nie aku ada tempat berteduh, ada kenderaan, makan pakai cukup dan anak2 terbela so itu aku anggapkan sebagai nafkah yang dia dah bagi kat aku. Selama aku kawin nie tak penah pun dia culas dalam urusan nafkah nie...

Lagi pun aku kan bekerja, tujuan bekerja pun nak menolong bukan menanggung suamikan jadi takdehlah aku kejam sangat "abang tak bagi nafkah kat saya, hantar saya balik rumah mak saya!". Setakat nie duit aku... duit aku, duit dia ada sipi-sipi untuk aku..hahahahha...

Tapi azam nie klu aku mintak duit tak penah dia tak bagi mesti dia bagi punyalah..kadang2 aku segan gak hahahha..ngan laki sendiri segan..porrrahhhh bukan apa aku kan keje..lagi nak mintak2...hehehehhehe..

Ada orang suka combine gaji laki bini, pastu bagi2 duit tue. Macam aku ngan azam duit dia.... dia jaga, duit aku....aku jaga....so kalau salah seorang sangap pandai2 lah nak tolong kan. Tapi selalu aku yang buat2 sangap..hahahhahhaha...


Aku ada kawan, aku suka cara dia manage kewangan family kecik dia tue. Gaji memang tak banyak aku tau sebab laki bini keje tempat yang sama pastu plak aku kan kejenya menilik gaji orang tapi dia boleh beli rumah, kete..bela anak2 buah dia yang kehilangan bapak(anak2 yatim tue). Duit semua dicontrol oleh bininya tu yang aku suka..hahahahha..keji.. sebab lakinya yang suruh. Laki kawan aku nie ada masalah ingatan sebab accident. Belanja makan laki bini satu hari pun ada bajet, memang bagus betulah. klu ikutkan tu bajet kewangan yg betulkan? Kalau aku tengok dengan mata kasarnya...diorang ok je..loving lagi. Tapi agaknya kalau orang tak kenal mesti cakap bininya tu queen controlkan? tu aku maksudkan lain kapal persiaran lainlah kapten makanya lainlah cara pelayarannya..Faham!...tiba2 nak marah...

Ada jugak kawan yg merungut kata lakinya tak bagi duit belanja maksudnya mcm nafkahlah. Kadang2 kita nie jadi bini tak boleh complicated sangat..dah ko keje pakai jelah duit ko, yang laki plak janganlah ambik kesempatan plak..mentang2 bini ko keje taknak hulur2...klu dapat bini cam aku takpeh nie citer memang saje nak up diri sendiri..minyak pegi keje aku bayar, duit belanja makan kat tempat keje duit aku dah yang nak makan pun aku kan. Kalau aku teringin nak masak something..aku beli je barang2 balik masak..takdehnya aku nak tunggu laki beli barang2 baru aku nak masak. Aku nak beli baju ker, kasut ker, apa2lah yang aku suka....aku pakai je duit aku kadang2 je aku guna trick, supaya azam terjebak bayarkan barang2 yang aku beli..hahahhahahha. Pastu kalau tiba2 kakak pengasuh cakap susu habis pampers habis aku pegi je beli....takdehlah aku tunggu azam nak beli..lecehlah kan..kecuali masa kakak pengasuh cakap time belum belanja barang2 dapur...memang aku pulun..hahahahha


Tapi tulah kebanyakkan bini2 sekarang tak berkira pasal nafkah...Jadi kepada suami2 kat kuar sana tolonglah jangan ambik kesempatan ye..


Ini telah menjadi SEJARAH