20 Disember 2010

Perkahwinan terakhir dalam keluarga aku-bah 1


Majlis kahwin orang jawa nie selalunya berlangsung 2 hari 1 malam bersediaan majlis 70 hari 70 malam. Hari Jumaat(3/12) dah kena bersedia. Barang-barang sewa nie kena cuci lagi sekali sebab habuk. Anak2 buah + anak sendiri menyibuk lebih budak kecik tue tengah basuh cawan-cawan.








Hari jumaat malam nie jugak kena letak telur kat bunga telur, guna telur masin part nie pun aku jugak yang kena..bersih+basuh +rebus. Nasib baik ada makcik-makcik aku yang gigih tolong pasang kat bunga telur aku dah tak lalu nak buat. Tugas aku malam tue kena ambik hantaran yang dah siap digubah kat kedai andaman. Sumpah penat, 7 dulang aku kena ambik 14 kali turun naik tangga..malam tue je aku turun 20 kg pastu esoknya naik 40kg sebab makanan sedap2..kahkahkah. Pengantin jadi robot bahana lukisan paku pakis kat tangan ngan kaki..ekekkekke..




Hari sabtu(4/12) kena datang pagi-pagi sebab Atih nikah pukul 11 pagi dan aku cadang nak hantar dia ke masjid. Azam tido lagi kat rumah pagi tue sebab dia bangun pukul 2.30 pagi nak ambik ayam kat pasar. Gigih azam meredah embun pagi naik motor...sekali sampai rumah mak semuanya sedap tido..hahhahhaha..last2 tunggu punya tunggu bertolak dari rumah pukul 4 pagi...kesian dia tunggu lama.


Nie walinya. Selekeh gila mamat nie. Main sarung je baju melayu tak bergosok tue..nasib baik dia tak pakai topi kebun dia..hahahhaha..abang sapalah nie. Masa aku kawin dulu dia jugak jadi wali aku padahal dia tak kawin lagi umur dia masa tue baru 22 tahun..hahahhaha..aku ngan abang aku nie jarak 2 tahun je yang kat belakang tue semua makcik2 kesayangan aku, tue jelah yang tinggal. Semoga Allah kurniakan kesihatan yang baik untuk makcik2 aku.


Sampai masjid pukul 10.30 pagi, imam tak sampai lagi sebab janji pukul 11. Tepat jam 11 pagi imam sampai, acara pun bermula. Alhamdulillah sekali lafaz ntah berapa juta kalilah si apez nie practise..hahahhaha je sahlah diorang jadi suami isteri. Pukul 12 tengah hari acara tamat semua bergerak ke rumah pulak untuk menjamah sedikit hidangan.

eh, tadi kata balik rumah..tiba2 kat masjid balik..hahahhaha. Gambar kat rumah takde pulak. Nie gambar acara batal air sembahyang apez....atih tak ambik air sembahnyang.



"baru bangun tido ye bang?". Sampai gak azam kat masjid. Jadi pengawai pemerhatian, ahaks. Masa kat masjid nie aku tak bawak Aqil aku hantar dia kat rumah pengasuh, kalau ada dia betapa huru haranyalah aku karang, jalan selamat hantar kejap kat rumah pengasuh.



Lepas nie acara malam berinai pulak. tungggggggguuuuuuuuuuuuu..


Ini telah menjadi SEJARAH

1 ulasan:

♥♥♥ miz sifa ♥♥♥ berkata...

ko teke je aku x amek air sembahyang..hahaha mmg mereng