22 November 2010

Minta maaf aku tak boleh selamatkan ko..wahai mahkluk Allah.

Pagi semalam anak2 sibuk cakap ada orang buang anak kucing kat taman depan rumah aku nie. Jumlahnya 2 ekor. Aku pun tak paham kenapa buang anak kucing tue kat taman kesian anak kucing tue takde sumber air & makanan sebab taman tue dikelilingi longkang macam mana anak2 kucing tue nak menyeberang.

Bila petang hari aku temankan aqil main kat taman tapi aku suruh azri bawak aqil pegi dulu. Bila aku sampai kat taman tue tengok aqil pegang anak kucing tue... alaaaaaaaaaa..aku dah geli geleman dah. Aku jerit2 kat aqil suruh dia lepaskan kucing tue. Selamba je dia bawak anak kucing tue naik tangga gelongsor..aku memang dah jerit2 dahtu je yg mampu aku buat sebab aku geli nak pegang kucing tue "aqil lepaskan kucing tue, sakit dia!"..banyak kali jugak aku jerit2. Bila dia dah ada kat atas gelongsor tue dia pegi campak anak kucing tue ke bawah...kesian gila anak kucing tue. "aqil tak baik buat kucing macam tue, kesian dia sakit!"... serangan jantung aku dibuatnya.

Kejadian ngeri tak abis kat situ. Tengah aku sedap2 main buai eh jangan report kat Majlis daerah tau. Anak kucing tue nak menggeleser kat kaki aku. Aku jeritlah suruh aqil ambik kucing tue..hahhahhaha..gila penakut aku nie. Terkedek-kedek budak kecik tue datang menyelamatkan ibunya yang kegelian kucing. Mula2 dia ambik kucing tue usap2 belakang kucing tue sambil cakap "ayang, ayang..". maksudnya sayanglah. Sekali dia ambik kucing tue dia letak kat buaian pastu dia hayun buaian tu..gedebuk anak kucing tue jatuh..aduhai..bertuah sungguh anak itu. Aku hanya mampu jerit2 kat aqil supaya kesiankan kucing tue....

Akhirnya kucing tue azam buang jauh sikit, tempat yg senang dia cari sumber makanan & air. Harap2 kucing tue baik2 saje.


Ini telah menjadi SEJARAH

6 ulasan:

kak Erna berkata...

salam fariza..betul tu..kalau nak buang jugak..kena la tempat yang ada makanan kan..supaya kucing2 tu tak kelaparan..

Fariza berkata...

Waalaikumsalam kak..

tulah diorang nie...tak paham betul. nie dah kali kedua dah...aritu lagi zalim hujan lebat jadi anak kucing tue takde tempat berteduh abis basah lencun..kesian sampai gigil2...saya ngan suami ambik masuk dalam kotak balut kain...pastu bagi susu...ingat lepas dah ok kucing tue saya nak buang kat kawasan2 yang patut..nasib baik ada yg tuntut....

Saya tak minat kucing tapi takdelah sampai zalim biarkan kucing jadi camtu..dia pun makhluk Allah.. gak..

MOKCIK AZWA berkata...

Betul tu...kalau nak buang pun buang kat pasar, surely banyak makanan punya...kesian kucing.

Fariza berkata...

Kak Azwa: betul2..saya nie boleh dikategorikan sebagai manusia yg tak berapa minat kat binatang..tapi saya taklah kejam sampai nak buat kucing macam tue...

NONIE ABDUL AZIZ berkata...

apalah ijah ni kucing pun takut...wakakaka...ko sakit ati tak dik? pasal aku pun kena ayat chenghini jugak bila bab aku dan kucing..macam aku kena kejo anjing...

Fariza berkata...

ceh..2x5 jugak ye ko kak..selalu kena sound ngan azri..."apalah ibu nie dah tua pun takut kucing"..hahhaha..sentap aku kak...