13 Ogos 2010

Sejak jadi ibu nie aku dah rajin bangun sahur

Paling ketara Ramadhan kali nie sebab anak2 mesti bangun sahur. Dulu Akulah manusia yang puasa tak payah sahur. Memang hazab sapa kejutkan aku bangun sahur..huhuhuhuhu..mlm sebelum tido niat siap2.

Bila anak2 puasa aku tak sampai hati nak suruh puasa tanpa sahur. Kesian. Malam aku dah siap masak nasi. Pagi Aku bangun pukul 4 mulalah kleng kung kleng kung kat dapur.jiran india aku pun masak pukul 4 pagi ..erk dia pun sahur jugak ker?

menu sahur 1 Ramadhan = Sup ayam+kentang, goreng telur & goreng nugget.
menu sahur 2 Ramadhan = Nasi goreng dengan nugget jugak (azri request).
menu sahur 3 Ramadhan = Ikan siakap sweet sour belasah, sup kentang+suhun (org jawa panggil sayur bening)

walaupun baru 3 hari aku dah mula seronok pulak memasak pagi2 walaupun mcm kelam kabut sebab waktu tu aqil mesti masih bergayut lagi kat nenen no choice campak dia kat buai..hehhehehhe..sambil masak sambil buai biar nyenyak tidonya. Kejutkan anak2 makan dalam pukul 4.50pagi atau pukul 5pagi sebab lepas makan aku suruh anak2 tido balik takut ngantuk kat sekolah. Tapi klu cuti cam hari pertama tu diorang layan tv.

Anak2 pun semakin senang nak handle puasanya. Cuma Fahmi semalam agaknya tak tahan sangat selamba ambik cempedak dalam tudung saji pastu habislah dipulun cempedak tue. Sayang je bukan makan nasik pun. Azri hari pertama & ke 2 balik sekolah menangis sakit perut pastu cakap lapar2..isshhh...mak suruh dia bukak taknak pulak dia tapi nangis sampai sekolah..hahhahahha. Bila balik sekolah aku tanye napa dia nangis, Azri cakap saje je nak nangis..dia cakap lain kali klu dia nangis jangan pujuk biar je..boleh camtu?..pelik budak nie.

Mintak2 lepas nie tak banyak kerenahlah budak2 nie.

Masak untuk buka belum sempat lagi semuanya lauk tunjuk2 je. Teringin jugak nak masak nampaknya kena tunggu sabtu ahadlah nampak gayanya. Kepuasan berganda bila tengok suami & anak2 nikmati masakan kita.

Ini telah menjadi SEJARAH

3 ulasan:

kak Erna berkata...

salam fariza..samalah masa anak sulong akak mula belajar puasa dulu.nama dia pun azri..menangis aje keje nya..nasib yang dua lagi..tak menangis bila diajar puasa..

Fariza berkata...

waalaikumsalam kak erna,
hehehehehe..sama nama anak kita ye

mungkin nangis nak melepaskan geram tak boleh makan/minum agaknya ..anak saya nie bergilir2 nangisnya..bila abang senyap ganti adik pulak....tapi suruh bukak taknak..

Maya Ariffin berkata...

Tang saun efek tu yang mahal tuh.. klung kleng klung klang kang kung....

Aku nih masuk 3rd day sahur, hubby aku tapau kan nasik coz dia tgh graveyard shift balik time sahur jer. 1st puasa je tu hari proper masak sahur. Tapi mmg bes masak tuk sahur nih. Tang yang tak bes nye.. time nak kejut depa bangun sahur.. huhhuuh..liat!!