20 Ogos 2010

Dah boleh buat mandi dah nie...tipu

Nak salahkan setan takdeh pulak bulan2 puasa nie kan?...Kalau bulan puasa nafsu yang jadi raja. Hasil tangkapan 3 pasangan, Aku&Azam, Abgayeng&kakmieza, Atih&apez, belum campur mak masak lagi. Sendiri mau ingatlah..


Air je ada enam jenis..hahhahhha.. memang boleh mabuk air. Tu yang aku bulatkan tu tak bleh masuk kat hidangan kesian ko air. Semuanya habis di glup glup glup.....hehehhehehe.


Korang penah makan kulit lembu..sedap gilak rasanya lebih kurang macam babat(perut lembu). Tumis santan cili api nie marbeles meleleh hingus. Nie aku beli kat param. Setau akulah nie bukan kulit yang ada bulu tue tapi lapisan bawah kulit prosesnya nak jadikan makanan mcm nie rumit ckit. Masa aku kecik2 dulu arwah nenek klu ada orang korban atau kenduri kahwin sembelih lembu nenek ambik kaki lembu tu dibakar lepas tu dikikis hangus2 kat kaki lembu tu sampai bawah lapisan kulit. Potong kecik2 lepas tu dimasak macam nie...uishhh sedapnya. Tapi klu kulit yang besar tu aku tak berapa pasti pulak prosesnya mungkin lebih kurang mcm nie kot Sekarang nie kat pasar klu orang jual daging lembu kadang2 ada diorang jual kulit nie dah siap potong balik tinggal masak je. Mahal jugak harganya. Nie pun yang dah masak nie aku beli 4 ringgit dapat ciput nie je. 2 senduk je. Klu ada orang nak beli 2 ringgit kakak tu tak bagi..
Hari nie nak beli lagilah kalau ada..mmmm..sedapnya...

Ini telah menjadi SEJARAH

7 ulasan:

MOKCIK AZWA berkata...

Kalau di kampung mokcik, kulit ni percuma sajork.. mama suka simpan dalam peti dan bila2 senang dia akan mula memproses dan memasak kulit lembu atau kerbau.

Buat sup pun sodappp..hehehe

Fariza berkata...

Kak azwa: free..syok betul kat sini semuanya RM...

tadi saya cuba google nampak kulit lembu tue di buat sup nampak mcm sedap.. nak trylah lain kali..

Mak Su berkata...

hahaha, air melukut pun ada ? ingatkan ornag jer melukut? kih kih kih

tak pernah mkn tu... tentu saya shy shy cat kalu dihidangkan

Fariza berkata...

Maksu: shyshy kucing ker tak lalu..hehehhe..tapi maksu rasanya cam perut ..maksu makan tak perut?...

Maya Ariffin berkata...

memang mabeles.. kalau kat kedah kulit kobau pun ada. Slalunya derang bakar dulu pastu baru kikis gak.

kak Erna berkata...

Fariza..memang sedap..akak pun dah terliur ni..kat n9 orang panggil "jangek"

Fariza berkata...

Maya: rasa kulit kerbau tue sama ker ngan lembu?..

Kak erna: saya tgk gambar nie pun terliur gak kak..Jangek?..ingatkan orang2 jawe je yang makan maksudnya tak pelik snagatlah makanan nie.