27 Disember 2010

Perkahwinan terakhir dalam keluarga aku-bah 2

Sebelum Majlis berenai tue, Atih buat acara tukar-tukar baju. Masa tue aku dah tak ambik port dah pasal dia, sebab sibuk sesangat rasanya, yang aku tau dia pegi ambik gambar dekat ngan jamban rumah..hahahhahha..

Lepas sembahyang maghrib aku dah sampai rumah mak balik. Balik sebab nak mandi + tukar baju je. Pulak tue abang-abang ipar aku tugaskan aku agih-agihkan satay..hahhahah..ampun aku taknak buat.


Tukang lap meja takpeh aku rela, untuk aku agih-agihkan satay abislah aku bau asap cannot accept..chewahhh.. .



Lepas pukul 8 malam orang dah start ramai yang datang sampai cawan, pinggan, tempat nak makan tak cukup.  Aku nie kejap2 basuh pinggan, kejap2 bilas cawan kejap2 lap meja, kejap2 senduk nasi..sumpah tak rehat langsung..huhuhuhuhu..penat betul. Malam tue yang paling aku tak ingat mana si aqil aku campakkan..hahhahha.. Macam mana aku boleh lepas dari dia pun aku tak tau..mejik betul Aqil tue kalau boleh 24 jam asyik nak berkepit je dengan aku

Nampak dalam gambar macam tenang je. Tapi keadaan sebenarnya macam huru hara ckit.

Walaupun dalam sibuk2 aku sempat jugak aku menepung tawar..hahhaha..sebab aku teringin nak tepung tawar pengantin. Adik sendiri nie aku tak berapa nak malulah. Belasah je..hahahahhah...Seronok aku!. Berasnya aku main campak2 je..hahahhah..tak baikkan campak beras.


Susah betul nak kumpulkan adik beradik, penat tau tak..panggil sorang..sorang lagi hilang. Malam tue nie jelah gambar yang ada. Abang ayeng baru balik nyangkul. Dari majlis nikah kat masjid sampailah tamat majlis inilah uniform dia.


Cuba perhatikan betul-betul..azam dengan anak2 aku basah  sebab basuh cawan & pinggan.  Aqil tue pun baru tukar baju, dia pun sama gak..tapi part dia main air je lebih.

Sambung lagilah yeeeee..aku ingat sampai tahun depan pun tak abis lagi nie citer nie ala tahun depan lagi 4 hari je pung kecoh lebih.

Ini telah menjadi SEJARAH

22 Disember 2010

Kecoh betul laki bini nie

Perbualan talipon..dah 2 hari aku tak jumpa azam

"kat mana?"

"kat rumahlah, dalam bilik nie nak tidokan aqil"

"Tadi abg kemas jumpa surat-surat nak bayar yuran sekolah budak-budak, kenapa tak bagitau?"

"a, ah memang ada lupa nak bagitau"

"kalau bagitau awal2 hari tue, kalau abang ada masa boleh pegi bayar"

"macam ada duit..hahahhaha..bukan abg cakap nak tunggu bonus ker?"

"hahhahaha...iyalah2..aku jugak yang kena. Kali nie ibu pulak pegi bayarlah duit yuran anak-anak....asyik abg je yang pegi."

"abis tue dah abang bapak diorang, kalau bapak diaorang tue jiran sebelah..ibu suruh jiran sebelah yang pegi bayar duit yuran tue....hahhahahha"

"hahhahhaha....ala ibu tak penah pegi bayarkan?..sesekali apa salahnya"

"oklah ibu pegi bayar...tapi lain kali abang pulak mengandung ngan bersalin...asyik ibu je. Kita tukarlah nak..sesekali je?"

"hahhahahha...apa pulak, mana boleh..... mengandung tue dah tetap.."

"dah tue abg berkira nak bayar duit yuran anak..ibu pun kena kira gak camtu"..

"hahahhaha...kecoh betullah"..

"hahahahaha...abglah kecoh..bayar duit yuran anak pun nak berkira"


Nie namanya gaduh2 manja. kalau gaduh betul aku dah hempas hp tue keluar bilik..hahhahahha..*tipu*. Benda serius pun boleh jadi bahan gelak part aku tue memang tak boleh tolonglah aku nie mana penah pikir benda serius....asyik nak gelak je. Azam pun dah tau perangai aku. Aku suka gelakkan Azam sebab Azam nie kadang2 luruzzzzzzzzz.... hahahha..kurang ajar bininya.



Gambar kat panggung wayang. Tengok citer HANTU KAK LIMAH BALIK RUMAH..... Sumpah..kelakar nak mati.

Dating berdua ngan Azam, pertama kali ambik couple seat. Siap main tindih2 peha ngan azam..kahkahkah..Pastu takde adegan2 lain boleh dibuat sebab aku sibuk ketawa. Sampai Azam cakap "suara ibu je kat panggung tadi"...hahhahhaha. Nasib baik aku ingat kat panggung kalau tak lagi dahsyat lontaran vokal aku..hahahhahha. Belum ada dialog pun aku dah gelak..masa tengok awie naik motor pastu lagu background lagu diambang watie..ntahlah aku tengok muka awie tue pun aku dah gelak. Azam cakap ngan aku "belum2 dah gelak ibu nie". ada aku kesah. Nak tengok lagi...huahuahuahua...

P/s : dah mcm surat cinta pulak..aku masih takde mood lagi nak mengarang citer perkahwinan terakhir..tunggu mood kembali baru bleh sambung..masalah aku nielah klu buat citer sambung2..aishhhh...

Ini telah menjadi SEJARAH

20 Disember 2010

Azri dan kahwin memang tak boleh dipisahkan..

"abah, kita boleh kawin 2?"

"Boleh"

"macam tue abah kawinlah lagi satu"

"buat apa nak kawin lagi?, ibukan dah ada..lagipun ibukan love abah..selalu kiss kiss. Lagipun kawin 2 bukan senang tau."

Hahahhahaha..kurang asam punya anak. Azri citer ngan bapak dia tak jaga perasaan aku langsung, macam aku nie tak wujud je padahal aku nie tercongok kat sebelah bapak dia. Nasib baik bapak ko tue sedar bininya ada dekat sebelah dia kalau tak siap lah ko bang!. Jawab pun berhemah je ..hahahhahhaha.. entah-entah kalau aku takde dialog Azam mungkin jadi macam nie "nantilah abah tengah pilih2 calon yang sesuai nie".


Ini telah menjadi SEJARAH

Perkahwinan terakhir dalam keluarga aku-bah 1


Majlis kahwin orang jawa nie selalunya berlangsung 2 hari 1 malam bersediaan majlis 70 hari 70 malam. Hari Jumaat(3/12) dah kena bersedia. Barang-barang sewa nie kena cuci lagi sekali sebab habuk. Anak2 buah + anak sendiri menyibuk lebih budak kecik tue tengah basuh cawan-cawan.








Hari jumaat malam nie jugak kena letak telur kat bunga telur, guna telur masin part nie pun aku jugak yang kena..bersih+basuh +rebus. Nasib baik ada makcik-makcik aku yang gigih tolong pasang kat bunga telur aku dah tak lalu nak buat. Tugas aku malam tue kena ambik hantaran yang dah siap digubah kat kedai andaman. Sumpah penat, 7 dulang aku kena ambik 14 kali turun naik tangga..malam tue je aku turun 20 kg pastu esoknya naik 40kg sebab makanan sedap2..kahkahkah. Pengantin jadi robot bahana lukisan paku pakis kat tangan ngan kaki..ekekkekke..




Hari sabtu(4/12) kena datang pagi-pagi sebab Atih nikah pukul 11 pagi dan aku cadang nak hantar dia ke masjid. Azam tido lagi kat rumah pagi tue sebab dia bangun pukul 2.30 pagi nak ambik ayam kat pasar. Gigih azam meredah embun pagi naik motor...sekali sampai rumah mak semuanya sedap tido..hahhahhaha..last2 tunggu punya tunggu bertolak dari rumah pukul 4 pagi...kesian dia tunggu lama.


Nie walinya. Selekeh gila mamat nie. Main sarung je baju melayu tak bergosok tue..nasib baik dia tak pakai topi kebun dia..hahahhaha..abang sapalah nie. Masa aku kawin dulu dia jugak jadi wali aku padahal dia tak kawin lagi umur dia masa tue baru 22 tahun..hahahhaha..aku ngan abang aku nie jarak 2 tahun je yang kat belakang tue semua makcik2 kesayangan aku, tue jelah yang tinggal. Semoga Allah kurniakan kesihatan yang baik untuk makcik2 aku.


Sampai masjid pukul 10.30 pagi, imam tak sampai lagi sebab janji pukul 11. Tepat jam 11 pagi imam sampai, acara pun bermula. Alhamdulillah sekali lafaz ntah berapa juta kalilah si apez nie practise..hahahhaha je sahlah diorang jadi suami isteri. Pukul 12 tengah hari acara tamat semua bergerak ke rumah pulak untuk menjamah sedikit hidangan.

eh, tadi kata balik rumah..tiba2 kat masjid balik..hahahhaha. Gambar kat rumah takde pulak. Nie gambar acara batal air sembahyang apez....atih tak ambik air sembahnyang.



"baru bangun tido ye bang?". Sampai gak azam kat masjid. Jadi pengawai pemerhatian, ahaks. Masa kat masjid nie aku tak bawak Aqil aku hantar dia kat rumah pengasuh, kalau ada dia betapa huru haranyalah aku karang, jalan selamat hantar kejap kat rumah pengasuh.



Lepas nie acara malam berinai pulak. tungggggggguuuuuuuuuuuuu..


Ini telah menjadi SEJARAH

16 Disember 2010

banyak sangat nak citer tapi tak sempat nak mengarang

Dah cuti lama..banyak kerja kena settle takut terlepas due nanti kena penalti.. akuuuu jugakkkk..yang kena. Lagipun sekarang waktu mengira gaji..yang nie memang takleh tangguh. Poket aku pun dah kering nie...poket jer kering..purse penuh lagi.......ngann resit2 hahahahha

Insyaallah lepas settle kerja-kerja aku nie.. aku akan marathon citer2 yang tertunggak.


Ini telah menjadi SEJARAH

29 November 2010

Aktiviti meleketkan ketiak...jom

Taman depan rumah apa adahal anytime...boleh pegi. eh, anytime?..no no no..anak-anak aku time pegi taman adalah pukul 5 ptg. Kalau aku tengah baikhati anak-anak nak pegi sebelum pukul 5 akan dipertimbangkan tu pun pergantung dengan keadaan cuaca.


Selalu diorang pegi dulu aku menyusul kemudian. Aqil dah pandai dah main semua mainan kat taman nie cuma tolong tengok je takut2 terjatuh ke. Gelongsor nielah aqil pegi campak anak kucing tue. Dia tengah lambai abahnya nak pegi kerja.


Tengok fahmi ngan azri kalau tengah baik...mmm... umpamanya "tiada sesiapa dapat memisahkan kami" cuba tengah gaduh..fuhhhhhhh..Selalu aku yang jadi pengadil nie kena siap sedia "bertukar!(ala utraman bertukar)" dengan libasan pedang rotan..ekekkekekke..Betullah sangat mencabar besarkan anak2 lelaki yang hampir sebaya nie.

Sekarang nie aqil ada aktiviti baru. Mengayuh basikal separa bulatan hahahhaha..dia tak pandai lagi kayuh basikal. Dia guna satu kaki je nak kayuh basikal tue. Aku kena jadi mandur kalau tak ke longkanglah aqil pegi karang. Gila buncit perut aku hahahhaha....ada satu hari tuekan aku duduk kat sofa separa baring pastu kan azam datang dia pegang perut aku pastu dia cakap "eh, baby gerak-geraklah bu" sambil gelak2. Kurang ajar tak? aku cakap "nak lempang tak bang?".


Azri dengan Fahmi sibuk nak basikal jugak. Tapi tak dapatnya. Azam cakap tunggu dulu. Eh, aku ada citer tak Azri masuk longkang dengan basikal2 sekali pastu dia tenggelam hampir paras dagu. Kalau aku penah citer nie kira ulanganlah macam citer-citer kat astro yang ulang tayang 20 juta kali.



Diorang nie memang ada basikal sorang satu. Satu hari diaorang mintak izin nak main basikal. aku pun bagilah dengan pesanan tak boleh jauh2. Lama lepas tue aku tengok azri balik bawak basikal fahmi dengan badan dah mcm orang minyak..hahhahaha... yang fahmi balik jalan kaki sambil bawak selipar azri. Rupanya azri jatuh longkangadan dia hampir tenggelam yang paling ngeri dia pegi tempat yang takde orang. Hangin betul aku. Nasib baik dia boleh berpaut kat tebing pastu dia pijak basikal dia naik ke darat kalau tak?...nauzubillah.



Azam pegi balik kat tempat tue nak ambik basikal dia, basikal tue dah tak nampak langsung + air longkang tue hitam. Tak kuasa azam nak meraba tarik basikal tue naik lagipun longkang tu dalam. Tamattun lah riwayat basikal tue. Memang kena marak kaw2 lah dengan azam. Aku biar je dulu. Bila dah reda aku pun mulakan siasatan detectif conan aku suka tengok citer nie ehhehehhe.



Biasalah abang salahkan adik, adik salahkan abang tapi part yang aku tak tahan tue..mcm mana azri boleh jatuh kat longkang tue. Aku ingat azri bawak basikal laju2 pastu terus terjunam dalam longkang tue, rupa2 salah. Citernya macam nie, bila dah sampai kat tebing longkang tue azri cakap ngan fahmi "dik, tengok dik abang masuk yer, abang masuk ye.." sambil dia acah2 basikal macam nak masuk betul kat longkang tue..sekali ntah mcm mana terlebih acah ha ..ambik ko masuklah azri ngan basikal2 sekali secara slow motion. Dramatik tak?. aku dengar nak gelak ada nak marah pun ada. Sekarang padan muka takde basikal. Pengajaran betul. Aku ngan azam saje je taknak belikan basikal kiranya mcm dendalah. Tu pun azri nak riak lagi tue, dia cakap "ala takpelah bu, lagi pun abg dapat selamatkan selipar abang". Iyalah tue takat sebelah je apahalnye...ko pakai selipar sebelah tue je..lagi sebelah kaki ayam, nak? kesian ayam takde kaki dah.


Gitulah kisahnya.


So sekarang diaorang tengok jerlah aqil naik basikal. Bila gian tue kadang2 rembat basikal aqil jugak, terjerit-jerit aqil marah..hahahha..budak nie kedekut boleh tahan. Basikal fahmi ok cuma bila dia takde geng dia pun malas nak naik nasikal tue dah + tayar basikal dia pun asyik kempis aje malas aku nak pam..tersadai basikal dia kat rumah tue.



Wah! rambut aku dah macam singamuka tak boleh blah betul!..hahahhaha, nasib baik pakai cekak kalau tak memang sebijik macam singa..suara dah ala2 dah. Kesian budak yang tertonggeng-tonggeng tue ntah apa yang dia carik kat longkang tue..ekkekekeke..Nie bukan longkang tepat kejadian. Longkang tempat kejadian boleh tahan jauh nun kat kebun kepala sawit sana.


Tulah aktiviti meleketkan ketiak petang-petang hari. Kadang-kadang kalau aku rajin aku buat gak larian anak-anak (jogging). Jadilah buat keluarkan peluh sikit-sikit.




Ini telah menjadi SEJARAH

25 November 2010

Bulu sapa pulak yang ko tengok nie.........

Pot pet pot pet...(tugas hakiki seorang ibu membebel masa on the way hantar budak ke tempat jagaan sementara).

"tahun depan dah darjah 3 dah boleh sunat dah..sunat ye tahun depan?"

"taknaklah ibu abang takut"

"apa nak takut nak tunggu sampai bila"

"nanti tumbuh bulu kan bu?"...hahahhahhahha..fahmi niekan...

"ha?..apa dia?"

"nanti tumbuh bulu"..ulangan..

"mana ko tau?"

"nenek cakap"..hahhahhaha..nenek ko nie pun transparent betullah?

"kalau tak sunat nanti tak boleh kawin kan bu?"..azri nie lain takde, asyik pkir kawin je..aiyoyo..

Terkejut aku masa fahmi cakap 'nanti tumbuh bulu'...aku risau dia ada nampak orang dewasa punya je.....ekekkekeke.....


Ini telah menjadi SEJARAH

22 November 2010

Minta maaf aku tak boleh selamatkan ko..wahai mahkluk Allah.

Pagi semalam anak2 sibuk cakap ada orang buang anak kucing kat taman depan rumah aku nie. Jumlahnya 2 ekor. Aku pun tak paham kenapa buang anak kucing tue kat taman kesian anak kucing tue takde sumber air & makanan sebab taman tue dikelilingi longkang macam mana anak2 kucing tue nak menyeberang.

Bila petang hari aku temankan aqil main kat taman tapi aku suruh azri bawak aqil pegi dulu. Bila aku sampai kat taman tue tengok aqil pegang anak kucing tue... alaaaaaaaaaa..aku dah geli geleman dah. Aku jerit2 kat aqil suruh dia lepaskan kucing tue. Selamba je dia bawak anak kucing tue naik tangga gelongsor..aku memang dah jerit2 dahtu je yg mampu aku buat sebab aku geli nak pegang kucing tue "aqil lepaskan kucing tue, sakit dia!"..banyak kali jugak aku jerit2. Bila dia dah ada kat atas gelongsor tue dia pegi campak anak kucing tue ke bawah...kesian gila anak kucing tue. "aqil tak baik buat kucing macam tue, kesian dia sakit!"... serangan jantung aku dibuatnya.

Kejadian ngeri tak abis kat situ. Tengah aku sedap2 main buai eh jangan report kat Majlis daerah tau. Anak kucing tue nak menggeleser kat kaki aku. Aku jeritlah suruh aqil ambik kucing tue..hahhahhaha..gila penakut aku nie. Terkedek-kedek budak kecik tue datang menyelamatkan ibunya yang kegelian kucing. Mula2 dia ambik kucing tue usap2 belakang kucing tue sambil cakap "ayang, ayang..". maksudnya sayanglah. Sekali dia ambik kucing tue dia letak kat buaian pastu dia hayun buaian tu..gedebuk anak kucing tue jatuh..aduhai..bertuah sungguh anak itu. Aku hanya mampu jerit2 kat aqil supaya kesiankan kucing tue....

Akhirnya kucing tue azam buang jauh sikit, tempat yg senang dia cari sumber makanan & air. Harap2 kucing tue baik2 saje.


Ini telah menjadi SEJARAH

19 November 2010

Hari ini aku rasa sangat bersalah

Macam biasa semalam sampai rumah dalam pukul 8 malam. Azam pulak sampai rumah dekat pukul 9 malam. Dalam pukul 9.30 malam aqil nak tido jadi aku tidokan dia kat bilik(kelon). Lepas tue bila aqil dah tido aku keluar balik kononnya nak tengok tv. Azam tanya kat aku ada benda nak dimakan mungkin dia lapar of coz laparkan sebab balik keje. Aku cakap apabenda yg nak dimakan malam2 nie. Dia cakap panaskanlah apa2 dalam peti ais tue raya haji kelmarin kak ida bawak macam2 makanan, bila tak abis semuanya sumbat masuk peti ais. Tapi aku buat muka sebab aku MALAS+ngantuklaki suruh je tiba2 mengantuk setan betul kan?. Pastu azam diam jelah. Aku pun buat tak reti.

Lepas tu Azam bangun ambik yassin pegi bilik belakang baca yassin, malam tadikan malam jumaat. Aku pulak dengar dia baca yassin aku pun diam2 masuk bilik tido. Aku tido dengan tanpa rasa bersalah sedangkan laki kelaparan...JAHATkan aku. Hari nie pegi keje hati tak tenang je..padan muka...

tadi sms azam

Malam tadi abg makan apa?

Maggie....

Kesian abg, sorry ye ngantuk sangat malam tadi..

takpe..abang kat masjid nie..

ok...

Ini telah menjadi SEJARAH

13 November 2010

Kakak nak cakap sikit nie...


Dulu masa kakak kawin adik masih dibangku sekolah. Terima kasihlah pada adik sebab bantu tenaga masa majlis kahwin kakak memang kakak ingat sampai bila2. Adik sudi teman kakak masa majlis bertandang pun akak ingat. Memang adik tak banyak songeh terima kasih banyak2. rasa nak nangis pulak

Masa kakak kahwin..semua kakak urus sendiri. Takde orang tanya apa yang tak cukup. Kad jemputan, kompang, makan beradab, andam, hantaran, baju nikah, macam-macam lagilah. Rezeki kakak tak murah macam adik ramai orang nak sponsor..masa akak takde orang yang nak sponsor apa2 pun.

Cari barang2 kahwin naik bas ke klang sendiri. Kadang2 bila sempat balik kerja terus singgah beli barang. Iya masa itu takde kenderaan sendiri hanya layak naik bas sahaja. Kiranya sekarang adik beruntung ada kenderaan sendiri boleh pegi mana adik nak pegi.

Masa tu kakak memang tak mengharapkan sesiapa pun dalam keluarga kita untuk bantu kakak. Memang takde.

Duit? memanglah tak mencukupi tapi buat termampu. Sampai sekarang kakak ingat ada sedara kita komplen tilam pengantin takde spring..nipis sangat sampai pinjam tilam adik bagi tinggi sikit tilam tue..bila malam adik ambik balik tilam tue. Kakak takde duit nak beli tilam yang berspring...jangan tanya macam mana malam pertama kakak, pengantin baru semuanya indah walaupun tilam takde spring..opppssss...

Kakak buat entry nie supaya adik tak terlalu tension bila tidak dapat bantuan sesiapa. Adik buat ikut termampu adiklah. Follow the flow. Bukanlah bermaksud kakak taknak tolong adik...insyaallah mana yang kakak boleh tolong kakak tolong.

Kakak tak ingatlah masa kakak kahwin dulu kakak ada tension2 macam adik ker tak sebab kakak terlalu gumbira nak kahwin.....yang penting dapat kahwin..YAHOOOOOOOO!!.. pedulik apa ada besen ker tak de besen ker?..ada makan beradab ker takde makan beradab ker....

Dah jangan tension2...senyum2..nanti orang salah pengantin nanti sebab kakak nie suka senyum seri naik kat kakak pulak nanti....susah hatilah kakak mcm nie kalau orang salah pengantin...dah nanti kakak sambung tolong tampal stiker kat cawan ye



Ini telah menjadi SEJARAH

12 November 2010

Pertama dalam bulan November nie.

Banyak nak citer tapi bila tangan mula kat keyboard...ting..semuanya hilang..hahahhahaha..macam magik pulak.

Hidup pun biasa2 je takde yang extra ordinary, jadinya malaslah nak karang n3 pasal hidup yang biasa2 je nie.

Cuti deepavali hari tue aku sefamily membawak diri ke I-City, orang dah berkurun pegi aku baru nak pegi, tue pun dengan bantuan GPS....hahahhahhaa.. Pegi Icity pun pakai GPS..batakkan?. Padahal tepi federal highway je pun. Jangan tak tau pakai GPS pun, balik boleh sesat kahkahakkah..aku cakap ngan azam "penat pompuan tue cakap degil taknak ikut". Pastu azam jawab"a'ahlah kan mesti dia cakap tak paham2 betul orang tue nie"...hahhahahhaha. Nasib baik ngaku dah tua...ekekekkeke..

Masa pegi sanakan boleh dikatakan ramai orang bawak kamera muncung itik tau...ada tue, siap bertanduk lagi..ehehhehehehehhe.. Aku mcm teringin nak beli tapi mesti leceh klu nak bawak kan?. Deepavali mood tapi yang peliknya boleh tak diorang pasang lagu raya..jadah apa ntah. Jomlah layan gambar dari kamera yang tak berapa nak muncung itik aku nie..wahahhahahaa.. Hazab betul nak bergambar..hahhahha..


Gambar yang ada memang menyakitkan mata jadi ada yang aku dah edit cikit2. Kenapa ada image bola halimunan tue ye?..tu kesan cahaya ke?..benci tau, gambo elok tapi bila ada bola halimunan tue..gambar jadi buruk..







*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

ini namanya pose 'berak sembelit"..kahkahkah....


Ini telah menjadi SEJARAH

30 Oktober 2010

Lagi 2 bulan nak masuk tahun baru kan?

mmmm.. ada apa2 azam yang belum lagi tercapai?..

Aku? tiap2 tahun takyah ada azam sebab azam sentiasa menemani aku sepanjang masa..wakakakkaka..

ok serius ckit..

ntahlah sebab aku tau kalau aku ber AZAM..takut tak dapat capai aku jugak yang kecewa..so aku lebih suka ikut flow je. Tapi bukanlah bermaksud aku nie takde cita2 atau impian. Demi Allah aku sangat bercita-cita nak jadi Surirumah sepenuh masa. Membesarkan anak dengan tangan aku sendiri aku asyik dengar orang komplen pasal anak aku je hari-hari, BOSAN+risau+sakit ati, tau.

Insyaallah tahun depan aku dah berkira2 membuat perancangan untuk kelangsungan hidup lebih baik. Sekarang tengah buat step by step. Tengah mencari maklumat nak buat proposal untuk di bentangkan kat 'bigboss'. Harap2 maklumat yang aku dapat nanti tak mengecewakan. Cehwah..mcm nak buat projek besar-besaran je...ekekkekkeke..silalah korang percaya ye.

Otak aku pun sekarang nie asyik terfokus pasal perancangan tu je..macam orang dilamun cinta plak...aishhhhhhh...

Ya Allah permudahkanlah segala urusan itu nanti .Amin.Amin.Amin.


Ini telah menjadi SEJARAH

26 Oktober 2010

Nak lagi?

Aqil tengah menggayakan sepupunya. Aku kalau nak pegang baby nie tak boleh nampak dia sebab nanti dia yang sibuk nak pangku. Baby nie anak abang aku yang kedua. Kakaknya baya Aqil. Produktif macam aku dulu..ekekekkekek..Nampak aqil macam sayang benar dengan baby nie asal masuk je rumah nenek dia cari baby nie dulu kasi cium sedas dua dapat pangku sekejap baru dia pegi main..ehehhehhe

Tapi bila aku tanye "aqil nak baby"..geleng2 kepalanya. Kalau aku acah nak nenenkan baby nie pun dia nangis2 marah..hahhahahhaha..apalah.

Aku citerlah ngan azam"Aqil tue suka sangat ngan baby, nampak mcm sayang sangat". azam cakap "macam tue terpaksalah bagi dia adik". Ek eleh...org tua nie..pastu aku jawab "beranak mengandung takdeh hal punya..masalahnya nak bayar orang jaga anak...3 org anak tu pun dah boleh bayar installment kete kat luar tue..cuma kena tambah ckit je lagi". terus diam azam..ekekkekkeke..

Betul tau suku gaji je bayar duit jaga anak2..belum lagi yang lain2. Apa? ingat mak yang jaga tak payah bayar. Kalau hari nie gaji mak dah tanye..hahhahahhah.. "duit dah ada?". So setiap kali gaji aku kena asing-asingkan duit bayar kakak pengasuh ngan duit mak. Nasib baik tu je yang tiap2 bulan aku kena bayar. Tu pun aku kadang2 terlewat ckit pegi cucuk hati dah tak tenang. Macam aku jugakkan kalau majikan lambat bayar gaji aku mesti aku risau.

Sebenarnya mesej yang aku nak sampaikan ..buat masa nie tak ada agenda nak tambah anak tapi tak taulah kalau Allah nak bagi jugak..aku terima je. Sekian, Harap maklum..




Ini telah menjadi SEJARAH

21 Oktober 2010

Perkara 13

Aku buat blog nie sebenarnya syarat je sebab nak baca blog2 yang aku suka sambil2 berkaryapoyo pasal diri aku tu sebab aku update blog ikut bila aku rasa perlu je. Aku nie suka membaca lagi2 kisah kehidupan orang akukan kepochi(kegemaran aku yg ke5). Rupa-rupanya dah 4 tahun usia blog aku nie. Kelakar baca n3 lama2 dulu. Skema siottttttt.

apa ntah aku merepek nie...

Ingat lagi citer n3 nie...akhirnya hilang sudah deritanya kat dunia. Hilang sudah tempat bermanja anak2 & tinggallah suami tersayang. Tewas dengan Kanser. Alfatihah. Sedih teringatkan anak2 yang masih kecil. Sedang mamanya dikapankan anaknya memanggil mama!mama!mama!. Aku tak dapat ziarah jenazah hanya dengar dari kak ida tapi rasa tersangat sayu.

2 3 menjak nie aku mengalami kejadian misteri.hmmm... Aku malas nak pikir. Biarkan jelah kot. Aku anggap hanya perasaan aku je. Lagipun bukan orang maksud aku penyamun yang nak masuk rumah aku..aku tak berapa nak takutlah. Uisshhhh bukan berlagak tapi kalau hantu tue takat manalah antu2 tu nak buatkan?..kalau penyamun mana kuat kudrat aku sebagai pompuan melayu terakhir nie lawan lagi2 klu bersenjata kan?. Ayat kursi tak bleh miss lah nampaknya sebelum tido. Selalu ter....skip.

Sibuk citer pasal budget 2011. Aku?...mmm..so so je sebab semuanya mcm tak ada kena mengena ngan aku. Apa?..cukai handbag, baju anak2, spender, apalagi? dah takdeh. Aku pedulik apa..hahahhaha..Aku selama nie pun memang pakai handbag pasar malam 20 inggit je, tahan setahun..hahahhahha..koyak buang terus. Aku nie bukan jenis branded punya org..apa yang selesa+ murah aku rembat je. Lagipun kena ukur ngan diri sendiri gaji pun paras kemiskinan takkan nak pakai LV kan?...kuang kuang kuang...mengenang nasib diri yang tak mampu nie. Cuti bersalin 90 hari pun takdeh kena mengena gak...boleh tahan sangap jugak tue kat rumah klu cuti sampai 90 hari...yang 60 hari pun..mcm boleh kena meroyan..hahahhaha..Tapi kalau dah dibagi tue syok jugaklah agaknya. Bilalah nak implement masuk dalam akta kerja supaya kami2 nie yg keje swasta boleh tertakluk sekali ntah2 bila dah tertakluk masa tu aku dah pencen nak bersalin..hahahaha..hampeh jerlah.

Baru baca blog kak Pnut pasal cabaran cikgu zaman sekarang (klik sini) aduhai ngeri plak aku. Ya Allah engkau Lindungilah anak-anak ku dari hasutan syaitan. Peliharalah rasa Hormatnya pada orang tua, guru2 dan ibubapanya. AMIN.AMIN.AMIN.

Melompat-lompat blog pastu terbaca pulak seorang ibu meluahkan rasa yang anak2 nya asyik sakit je bergilir2. Bukan nak cakap apalah, aku dulu ada anak kecik yang umurnya selang setahun je memang macam tulah. Kalau dapat demam boleh bergilir2 kadang2 tue sorang belum sempat baik dah kena plak yang sorang lagi..Macam anak kembar je. Stress ok. Boleh dikatakan tiap2 bulan pulak tue berpanjangan sampai usia diorang 3 tahun jugaklah. Sampai masuk hospital, tu yang aku mcm taubat nasuha tue nak ada anak kecik. Aku siap cakap ngan azam anak 2 je dahlah... hahahhahhaha.. Aku ambik masa 5 tahun nak ada anak kecik balik tue pun kehadiran yg tak disangka-sangka(tapi sangat gembira). Bila ada anak kecik nie kena sedia dari segi mental & fizikal. Kesabaran kena tahap paling masterlah. Harap ibu tadi bersabarlah. Semoga anak2nya cepat sembuh.

Tajuk perkara 13 tue memang takde kena mengena ngan n3 nie pun..saje je aku letak..muahahahha.. ntah kenapa aku suka perkataan tue.

Ini telah menjadi SEJARAH

14 Oktober 2010

Jiwaku terbuai-buai....


Sebab dah banyak kali wah belagak siottttttt dapat takdelah terkejut sangat tapi masih lagi terujalah. Terus sms azam.

Bunga dah sampai. terima kasih bang..

Sama2, Happy birthday sayang, semoga panjang umor, dimurahkan rezeki....Semoga cinta kita berkekalan hingga akhir hayat....muaah muaah..

Seluruh jiwaku jadi jiwang..ekekekkekke....


Tapi takdeh hadiah yang lebih bermakna lagi daripada hadiah nie. Hadiah terhebat!

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*
Kain baju yang dah berminggu-minggu memenuhi sofa nie yang boleh diterjemahkan mcm gunung kinabalu telah dilipat dengan jayanya oleh azam..ekkekekke...walaupun dia tinggalkan sehelai cadar tak berlipat sebab dia tak pandai nak lipat aku tetap happy..hahahhahha..
Kain baju yang kat sofa depan pun dia dah settlekan...oh seronoknya.

Iya..Suamiku adalah hadiah terhebat.

aku memang pemalas lipat kain..TAK SUKA!.

Ini telah menjadi SEJARAH

05 Oktober 2010

Dari telok PG ke nilai 3 dengan kasih sayang.

Sesekali nak jiwang bleh lah ye....kihkihkih..

Sabtu lepas aku, atih, mak, kak ida & ain pergi nilai 3 nak beli barang2 untuk majlis 5/12/2010 nanti.

Mula-mula plan nya atih tak ikut sebab dia cakap nak pegi ganu uruskan dokumen kahwin dia tapi last minit cancel atas sebab tertentu. Aku pulak malas nak angkut anak2 klu bawak diorang konpem aku sakit kepala ngan laki jadi aku tinggalkan aqil ngan kakak pengasuh kakak pengasuh tak tau aku cuti korang jgn bagitau dia tau.. Azri ngan Fahmi tinggal ngan Azam(keje malam) kat rumah. Lagipun kalau bawak anak2 ngan laki full pack pulak kete nanti mana nak letak barang2 semua.

Tapi sebelum aku tinggalkan hero2 pujaan hati tue kat rumah, aku dah siap masak nasi goreng 1 kuali, goreng ayam ngan goreng pisang tanduk bekalan 1 hari kena tinggal orang pompuan biasalah klu tinggalkan laki ngan anak2 konpem tak kebulur punya, cuba klu aku kena tinggal..pandai2 kolah nak cari lauk celah mana..huahuahuahua..

Pukul 9 aku dah hantar aqil kat rumah kakak pengasuh pastu terus pegi rumah mak. Sekali sampai rumah mak, atih baru bangun tido..hampeh betul tapi aku janji sebenarnya pukul 10 ekekkekeke. sementara tunggu dia bersiap tipon kak ida suruh datang umah mak sebab aku taknak ambik dia kat rumah sebab rumah dia becak(baru lepas hujan)..hahahhaha..abis kete aku kotor nanti..hahhahahha..keji gila.

Mak dengan atih tak sarapan lagi terpaksalah singgah kedai dulu tapi kesian, kebetulan kedai full house jadi roti canai yang diorder tak sampai2. Malas nak tunggu, keluar kedai atih masuk 711 beli roti ngan gula2 dequardin (ala gula yang sakit tekak tue). Bila masuk kete, atih bagi aku gula2 dequardin tue sebijik. Aku pun masuk mulut pastu terus..arggggggggghhhhhhhhh..!!!!! jerit sekuat hati. Mak terkejut melopong tengok aku jerit pastu dia tanye "ko nape?". "saje test suara kan dah makan gula2 tue, suara mesti power". kahkahakhakah..berbahak2 kak ida ngan ain gelakkan aku...kene sewel ngan atih. mak cakap ngan ain "ntah apa-apa ntah acik jah ko nie, nenek ingat napelah dia jerit sampai melopong nenek tengok"....hahhahahhaa.. nasib baik mak aku takde sakit jantung..kahkahakahkah..

Lepas lawak budus tu kitaorang pun geraklah menuju puncak destinasi. Perjalanan sangat indah dengan layan lawak2 budus kat dalam kete. Bayangkanlah 5 pompuan cerita tanpa batasan..syokkkk. Dah layan sangat citer hampir2 terbabas jalan..ehhehehhe. Terus pegi kedai yang nak dituju sebab atih dah survey2 harga katanya kedai nie harganya reasonable. Nasib baik pegi lepas raya..sehlahmattttt..duit kalau tak?cuba bayangkan.....kihkihkihkih. Banyak betul barang2 english sytle. Nasib baik aku nie kurang minat tapi aku suka tengok deco english nie. Sehlahmatttt duit haku.


Tak ker gila diskaunnya. Takat pegang2 bolehlah. Nangis2 setan zalituun goda suruh beli..minta maaf zalituun i tak tergoda dengan u pegi cari orang lain..kahkahkah..

Tengah tunggu nak bayar. Gambar kat bawah tu korang bleh tengok berapa duwet yang dihabiskan. Nie baru permulaan je tau..banyak lagi kedai2 yang kitaorang singgah... aiiiyyyokkkkkkkk...zalituun nie lekat plak kat mak aku..




Banyaknya beli. Siap mintak tolong bangla bawak troli. Tapi semuanya barang2 keperluan masa kenduri nanti kitaorang pun beli yang murah2 jer lagi2 yang aku sponsor lagilah murah..hahhahahha




Pastu singgah beli tikar pulak. Kesian kak ida..kahkahakah..duduk menyenget kena bagi laluan kat tikar tu. Tue pun mak ada hati lagi nak beli karpet aku buat2 tak tau je..hahahhaha..jahat kan... Kaki aku dah tak larat sebenarnya kang aku jugak nak kena drive. Tu belum carik baju sedondon lagi...fuhhhhhh. Aku tengok mak shopping ngeri....aku cuma telan2 air liur je...




Tapi kat nilai 3 nie macam tak banyak kainlah kan? nasib baik lalu kat nilai 1 singgah sanalah banyak sikit pilihan ker aku yang tak pandai carik. Paling susah nak cari baju sedondon. Menguji kesabaran betul bila aku suka kak ida tak suka, bila kak ida suka aku pulak tak suka , bila dua2 suka kain takde stok pulak..hampeh betul. Mak aku sampai cirit birit..hahahhahaha..Last2 kitaorang ceritakan ciri2 kain yang kitaorang nak kat bangla kedai kain tue pastu mintak dia carikkan..kiranya main tunjuk2 jelah..kesian bangla tue kena dera ngan kitaorang....

Pisang pun mak nak rembat..kahkahkahkah...aduhai. Lastlah nie...kete aku macam larat tak larat je nak naik bukit..hahahhaha...

Aku dah terlambat nak ambik aqil nie, selalu sabtu paling lewat aku ambik dia pukul 3..nie sampai 5.30 ko, nasib baik kakak pengasuh tak bising. Sampai rumah azam dah nak pegi keje.mmmm..

Penat tapi berbaloi2...bukan sebab shoppingmcm nak mati tapi sebab gelak2 tak mati2. Sampai mak cakap nie "nie kalau jalan jauh macam nie seronok ye tak ngantuk" Pastu aku jawab "iyalah tu baru pegi nilai pun dah nak terbabas jalan sebab gelak2...kang klu jauh lagilah ...tau2 nanti sampai thailand...hahahhahha"..

Aku tak beli apa2 pun cuma tikar 10 inggit je..buat lapik anak2 makan atas karpet mahal aku yang dah berbelak2 sebab mcm2 tumpah kat atas tue.....mahallah sangattttttt...ekekkekek..

Citer versi adik aku bleh baca kat sini. Gambar2 2 terakhir tue aku cilok dari blog dia jugak..


Ini telah menjadi SEJARAH

04 Oktober 2010

Cobaan budak 1 tahun 8 bulan ++ membuat PEACE

Lama dah tak citer pasal budak tecit nie. Sekarang nie dah macam-macam dah dia pandai seiringlah dengan usianya. Dah pandai cakap. Mula2 nak pandai cakap dia demam. Masih lagi nenen aku & suka tido atas perut aku mengambil tempat azam..oppppssss.. kahkahkahkah . Baran pun boleh tahan tapi mamat leleh....ehehehehehe..



"aqil, aqil buat peace macam nie".. Tengok gigih dia nak meniru..sampai berkerut-kerut kening...hahhahahha.




Peace versi aqil..hahhahhaha.. Tengoklah mukanya tak bleh blah betul.
Sampai nak tertido buat peace..ekekekkeke..

Bangku putih tue adalah benda yang paling dia sukajimat duit makbapak ko qil... Kemana-mana aje diangkutnya bangku tue. Kalau nak makan dia duduk kat bangku tue pastu pinggan kat lantai, bayangkanlah rupa apa dia makan..hahahhahha.. Kadang2 dia buat stunt pakai bangku tue bila tergolek nangis "atit!, atit!." minta tolong..ehhehehe..

Kalau 20 hari hantar rumah kakak pengasuh sebanyak 15 hari mesti menangis. Hati kena kering kalau tak aku yang nangis..muahahahhaha..Kakak pengasuh cakap kalau aqil nie dah tak menyusu badan mesti dia mesra ngan orang lain sampai taknak balik rumah..huahuahua. Sebenarnya itulah tujuan aku masih menyusukan aqil sebab aku taknak anak aku sampai taknak balik rumah disebabkan mak orang lain lagi best. Setiap petang bila aku datang je nak ambik dia mesti dia dah hulurkan tangan sambil seret beg baju dia..ehehhehehe..

Paling geram bila tiba aku nak mandi..susah gila doh.. Dia punya menangis kalah budak kena dera. Azam pun bengang je tengok dak tecit nie melalak2 depan pintu bilik air mesti azam cakap "pegi masuk perut ibu balik"..hahahhahha..


Ini telah menjadi SEJARAH

28 September 2010

eh, dia terperasan plak...


ntah kenapa aku rasa gambar nie unik. Sebab otak aku nie terlalu seni ..... kononnya.... kahkahkah.. jadilah gambar nie serupa ini.

Masa tengah bual2 kosong ngan azam ntah macam mana Azam cakap

"macam gambar kat pokok tue"

"gambar pokok apa nie?"

"gambar kat pokok yang kita pegi melaka tulah"

"hahahhahhahahhaha"

"selamba je kutuk aku kan?"

"hahhahahhahhaa".. agaknya dah rupa pontianak mengilai dah aku ketawa..

Azam baru perasan gambar tue.. Aku takdeh niatlah nak kutuk dia cuma aku membayangkan bila tiba 35 tahun akan datang aqil akan seperti azam sebab diakan banyak ikut gen bapaknya....

Ini telah menjadi SEJARAH

27 September 2010

Sapa suruh usik aku!..rasain..

Aku tengah elok2 buat kerja ye ker kerja..hahahhah.. pegi kacau aku buat apa...ehehehhee..


Hai bz ker?B-)


Apahal plak nie?


Hehehehhe, rindulh...


Eleh poyo..tak tido lagi ker?


Tengah nak tidolh nie....sedapnya bntal nie, empuknya tilam nie..aah..mengantuk pulak..:-)


lempang nak?..hahahhahha..


hahahha nikmatnya baring diatas katil yg empuk, selamat tido


dah sidai kain..singki dah bersih?..rumah dah kemas..


Blum datin jap lagi datin..


hahahha..bagus...balik nanti saya tau semua musti(nie bajet dialog dulu2) siap..hahahahaa..


muahahhaha.....sapa yang kena. Bini tengah berkerja dengan penuh dedikasi pegi kacau. Modal aku memang sekarang nie nak lempang orang je..hahahhaha..tapi klu korang percaya aku buat betul2 memang ah...gila ker nak lempang laki ..derhaka namanya..aku memang taknak spender emas tapi neraka jahaman pun aku tak nak jugak...






Ini telah menjadi SEJARAH

24 September 2010

Kanser payudara..Sapa yang mahu?...Lawatan syawal ketiga 2010

Tahun nie aku tak balik perak tiada episod mempacking kain baju yang boleh buat aku tak tidor 7 hari 7 malam sebab mak mentua aku turun KL hebatkan.Lagipun raya ke4 azam sudah kerja. Aku pun sebenarnya tak tau pun tahun nie raya tak balik perak sebab azam tak cakap apa2 pun. Ntah macam mana mak aku tanye kat azam bila balik perak sekali azam cakap 'tak balik kot'. Terkejuzztt aku.tapi dalam hati yahooooo..iyalah aku memang menantu hantu..hahahhahaha. . Kitaorang jumpa MIL kat rumah makcik azam je.

Bila tak balik perak jadual kat sini semuanya dapat dipenuhi takdeh pun yang tertangguh. Raya ketiga nie kitorang melawat bibik ibut, makcik kepada kak ida jugak. Bibik ibut nie mengidap breast cancer stage 4. Tahap dah kritikal. Dah 2 tahun penyakit nie bersarang kat badan dia.

Bibik ibut nie ada anak 4 orang yang sulung tingkatan 2 dan yang paling kecik 4 ker 5 tahun camtu. Masa bibik kena tu anaknya yang bongsu masih lagi menyusu badan. Kanser bibik ibut nie menunjukkan sifat2 luaran. Selalu kita dengar breast cancer nie terdapat benjolan kat dalam breast tapi yang bibik ibut punya nie terdapat banyak bisul kat area breast dia. Bayangkan bisul kat breast. Masa mula2 dia kena doktor tak buang breast(mcm klu terdapat benjolan) doktor cuma korek bisul tu. Aku kira lubangnya sedalam ibu jari tangan. Air bisa sentiasa meleleh perlu dicuci setiap hari. Lepas tu mulanya episod dia kena kimoterapi. Operation demi operation dijalankan.

Selama 2 tahun kesihatan dia on off. Keluar masuk hospital klang & HKL. Masa raya nie kitaorang dapat khabar dia semakin 'lain'. Kali nie saraf dia yang kat tangan kanan telah rosak. Air berkumpul kat tangan. Bayangkan tangan kanannya 5 kali lebih besar dari tangan kirinya. Tu pun pihak fisioterapi hospital bagi sarung(grip) supaya tangannya tak terus membesar. Cepat letih. Lebih selesa berbaring saje. Tak boleh minum air banyak. Mulut penuh dengan mata ikan, bibir pecah2. Tersangat kurus & cengkung. Tapi yang baiknya sel kanser dah tak aktif. Banyak bisul dah kering.

Sepanjang kali aku melawat(dah beberapa kali) aku tak pernah tengok bibik ibut menangisi nasibnya. Sentiasa bercerita pasal sakitnya dengan tersenyum walaupun diduga ngan dugaan berat cam nie.orang yang datang melawat pulak nangis, apada semangatnya untuk sembuh sangat kuat.

Mintak kawan2 doakan semoga bibik ibut nie diberi kesembuhan.

Ini adalah pengalaman kedua aku melihat sendiri macam mana breast cancer tue. Pengalaman pertama aku masa aku berumur 17 tahun(klu aku tak silap). Hamba Allah nie taknak melakukan apa2 operation untuk buang breastnya..dia cakap macam mana allah hidupkan dia sempurna bila mati dia pun nak nampak sempurna. Hampir sama ngan kanser bibik ibut. Banyak bisul disekitar breast. Setiap hari secawan nanah terpaksa dikeluarkan dari breast yang sakit tu. Hamba Allah tu cakap sakitnya tak tertanggung. payudaranya keras umpama batu, hitam macam tempurung kelapa kena bakar. Puting tertarik ke dalam. Sampai sekarang aku masih terbayang2 lagi. Dan sampai sekarang jugak aku tak penah buat 'pemeriksaan sendiri dirumah' pada breast aku. Betul aku takut menghadapi apa2 kemungkinan.


Ini telah menjadi SEJARAH

23 September 2010

Syawal kedua 2010

Hari kedua nie perjalanan yang panjang sekali. Sebelum bergerak ke destinasi aku suruh diorang semua sarapan dulu kat rumah aku. Aku goreng mihun je pun..ahaks. Janji pukul 9 sekali datang dekat pukul 10 da. Rupanya kak ida, atih ngan along diserang penyakit raya (cirit birit)...hahhahahha.. kesian. Aku pun 2 kali gak pegi jamban pagi tue nasib baik lepas tu terus stop...klu tak lagi haru. Masing2 tertanya2 makan apa agaknya... hahhahahhaha...

Bawak 2 kete. Atih bawak budak2 kitaorang bawak orang2 dewasa. Rumah pertama rumah cikjah(adik mak). Kat sini kejap je pun sebab makcik aku pun dah nak keluar. Rumah cikjah nie kat kundang berdekatan ngan tanjung sepat (yang dah glamour sebab kes pembunuhan kejam Datuk sosilawati dengan yang lain2). Tembam betul budak yang atih pegang kan? baru 4 ker 5 bulan budak tue. Anak sepupu aku, cucu cikjah.




Dah nak balik dah. Lepas nie nak pegi rumah wak non(kakak arwah abah) kat bukit pelanduk negeri sembilan tempat yang terkenal ngan ternakan vavi dulu. Lalu kat bagan lalang. Teringin plak nak tengok bagan lalang. Kesian duduk kat daerah nie belum penah pegi bagan lalang..hhahahah..sadis sungguh. Abang majid yang jadi GPS.



Masa kat bagan lalang tue kak ida sakit perut lagi.. habis pusing cari toilet takdeh. Bila nak keluar ke jalan besar abang majid nampak surau apalagi..berenti!...

Sementara tunggu pelaburan berharga kak ida, sibuk pulak tengok biawak tersepit...hahhahahha.. memang takdeh keje.



Akhirnya setelah pelbagai rintangan jamban sampai jugak rumah wak non. Kat rumah wak non makan nasi lauk kampung2 sedapppppppp..ada ikan masin tenggiri. Selalu ada pucuk ubi..kali nie takdeh sebab wak cakap pokok ubi dah kena tebas. Lepas sembahyang zohor kitaorang calibut..hehehhehe.. Atih melawat kawasan sekitar. Jumpa plak pokok buah nona nie tapi sayang tak boleh petik lagi sebab masih muda.

Destinasi seterusnya diputuskan bila dah kat dalam kete. Dah ada kat area2 tue singgahlah rumah paman jebeng (pakcik kak ida). Korang jangan tanye kalau pakcik kak ida bukan pakcik aku jugak ker?... sebab hubungan keluarga aku nie complicated kang klu aku citer 4 hari 4 malam korang pening hehhehehe

Abang majid talipon paman tapi paman pegi beraya gak jadi paman cakap tunggu lebih kurang 45 minit baru paman boleh sampai rumah. Rupanya dari rumah wak non cuma lebih kurang 20 minit je + sesat ckit. Sampai2 rumah paman, paman takdeh lagi..kak ida nak ke jamban pulak keluar balik cari petronas... hahahhaha.. Habis urusan jamban talipon paman tak berjawab lepak kejap kat area kedai2 kat situ pastu redah jelah lagi sekali..klu paman takde jugak kita balik lah. Nasib baik paman dah sampai. Tak lama lepak adik beradik paman pun datang...meriah adalah 4 kete..fuhhhh..Tudung kelabu ngan merah makcik-makcik ku yang happening..



Fahmi dahlah pakai sandal atih pastu buat pulak posing camtu..walawei...mcm dotdotterdot je..nauzubillah. aqil maintain nangis ..hahhaha.. kejenya nak naik tangga turun tangga letih aku..



Dah jom balik jom...salam2. Tu suara biasa bila nak mintak diri...ekekekkek. Abang majid tengah tunjuk peace kat acik adang..ntah apa ntah yang dia cerita..


Bila balik abg majid naik kete atih sebab masing2 plannya nak pulang ke sarang. Berdesup abg majid dah hilang yang kitaorang nie terhegeh2 lah baru nak keluar sekali tengok dah tak dapat dikesan dah. Aku pun lalulah jalan masa mula2 sampai. Sekali kak ida talipon bagitau jalan yang aku lalu tu jalan jauh...hampehdotcom betul.. kak ida suruh patah balik tapi kitaorang terus jerlah malas nak patah balik sebab rasanya kitaorang dah jauh. Jadi terpisah sudah kitorang.


Azam ajak singgah rumah pakcik dia kat banting tapi rumahnya berkunci. Pegi pulak rumah bekas pengasuh Fahmi. Pastu terus balik rumah mak kes taknak kena serbu ngan budak2...hahhahaha... Dah malam baru balik rumah sendiri.


Esoknya ada agenda lagi..nantikannnnnnnnnnn...



Ini telah menjadi SEJARAH