02 April 2009

Rutin Harian yang SUPERB

Dah masuk minggu ke2 aku keje lepas habis cuti bersalin, sekarang nie tengah sesuaikan diri dengan rutin yang sangat memenatkan.

Bangun pagi pukul 6, panaskan air untuk budak2 mandi kat umah takdeh water heater, air dah panas kejutkan budak2 suruh mandi (nie pun azab gak nak bangun kan diorang, tapi kalau abah ade semuanya sangat pantas bergerak). Masukkan Aqil dalam buaian (kes senang kalau aku nak mandi, Fahmi atau Azri boleh tolong buai kalau Aqil menangis). Sambil tunggu diorang bersiap aku kemas bilik dulu. Fahmi & Azri siap pakai baju jer, turn aku plak mandi & terus bersiap. Buatkan Azri air milo secawan( tu jer sarapan yang sempat dibuat), pastu kene tukar pampers & baju Aqil. Buka pintu, start enjin kete, angkat Aqil bawa masuk kete & suruh budak2 masuk sekali. Off semua suiz lampu yang on, tutup pintu & pintu pagar. Dalam kete pasang aircond kuat ckit sebab aku dah berpeluh-peluh dah, sebab semuanya kene buat dengan cepat & cermat . Paling lewat pun aku kene keluar 7.15pg kalau tak takut Azri lambat.

Hantar Azri dulu. Sampai jer sekolah, aku lintaskan Azri(aku tak berani nak biarkan dia melintas jalan sendiri sebab jalan sekolah tu sibuk sangat). Lepas tu aku hantar Aqil plak kat umah pengasuh dia, turun sekejap kasi dia nenen dulu, dalam pukul 7.40 aku gerak plak nak hantar fahmi kat PASTI, lepas hantar Fahmi pegi plak rumah mak hantar beg sekolah Azri untuk sekolah petang nanti.

Lepas tu baru aku bleh pegi keje. OTW pegi keje baru aku bleh tarik nafas.

Lepas habis keje, pukul 5 tepat aku dah cau..hahahhahhahahahha..sangat tak sabar nak jumpa si tembam kecik tu + breast dah bengkak. Bila ambik Aqil terus pegi rumah mak, sampai umah mak aku susukan Aqil sambil tunggu Azri balik sekolah pukul 6.30ptg. Kat umah mak jugaklah aku & anak2 makan malam( kalau nak aku gak yang masak kat umah tak sempat, agak2 anak pun dah tido nak tunggu aku siap masak). Lepas maghrib baru aku balik rumah, sampai rumah lebih kurang pukul 8 ker 8.30 malam. Tidur kan Aqil dulu kalau mood baik masuk buai jer terus tido, kalau tak sejam jugaklah nak bagi dia tido. Kalau Aqil lambat tidur timing aku dah lari dah. Bila aqil tidur jer, aku kene gosok baju untuk esok plak, kemas beg Aqil & Azri( kalau masa otw balik rumah Azri tak tido dalam kete, selalunya beg sekolah dia sendiri yang susun). Sambil-sambil tu gaklah aku masukkan kain dalam mesin basuh, clear kan singki, sapu lantai (kadang2 mop lantai ckit, kalau tak penat sangat) pastu beg2 semua terus bawak masuk kete siap2, besok pagi tak dehlah aku kelam kabut. Lepas tu baru aku mandi (tak bleh elak tak mandi malam atau dibaca sebagai "bang, bolehlah beli water heater yang abang cakap tu"). Rehat sekejap terus masuk tido, tapi sebelum tido tu kene make sure pintu semua berkunci..baru bleh tido. Agak2 pukul berapa aku tido?.

Rutin tu akan berulang-ulang sepanjang minggu dan akan berubah ckit bila hubby cuti atau anak2 cuti sekolah. Kalau ikut plan semuanya mcm smooth jer kan............tapi akan jadi kacau bilau bila........

Anak2 cari pasal.....

Kadang-kadang susah dikejutkan, bergaduh sapa nak mandi dulu, sakat menyakat lama2 ade yang nangis. Aku plak kalau anak2 dah cari pasal cam tu aku pun naik angin sama, bila naik angin suara pun satu taman bleh dengar nie tipu jer. Azri atau Fahmi bila kene marah tau plak merajuk...pastu semua benda yang dibuat jadi lambat, bila diorang lambat aku pun lambat sama. Lagilah aku cam charlie chaplin, tu yang kadang2 ade barang yang tertinggal, penah aku pegi keje tanpa bawa handbag..so sepanjang hari tu aku jadi PATI dan penah jugak beg sekolah petang Azri aku terbawak pegi keje kes lupa nak bawa turun bila sampai rumah mak. Berasap rasanya telinga aku. Nasib baik si tembam Aqil belum pandai cari pasal..kalau tak bukan telinga jer yang berasap dengan badan sekali agaknya.

Bila ade yang buat spoil masing-masing pegi sekolah & keje dengan perasaan yang geram. Azri kalau merajuk pegi sekolah tak nak bawa duit belanja selamat duit aku , kalau Fahmi plak tak nak turun kereta dan kalau aku yang merajuk aku nangis kat kete bila otw nak pegi keje ...waaaaaaaaaaaaaaa...sabar jerlah.

Oh lupa plak benda nie jugak boleh buat aku berasap. Habit si Azri, sangat slow buat sesuatu benda, kalau pakai baju boleh plak dia termenung mengenang nasib kene marah baru nak gerak, nanti pakai stokin sebelah termenung lagi..kang aku jerit lagi baru pakai yang sebelah lagi..sabo jerlah aku budak nie. dah banyak kali aku cakap kat dia, ingatlah dia sehari dua pastu jadi balik.


Tapi bagi aku nielah cabarannya bila orang pompuan bekerja. Kene plak dapat laki kene keje shift lagilah kesian bukan je tak deh orang nak tolong sama-sama uruskan anak2 nak jumpa pun susah. Nie kalau hubby masuk keje malam,4 hari aku & anak2 tak jumpa hubby sebab hubby pegi keje pukul 6.30ptg aku plak sampai umah pkl 8, bila aku pegi keje pukul 7.00pg hubby belum balik keje. Talipon jerlah yang jadi penghubung. Bila hubby cuti jer (cuti tak tentu) tu yang aku buat2 malas tu, gosok baju anak pun aku minta tolong dia gosokkan..hehehhehehhe...paling best ade orang yang bangun kalau Aqil nangis malam...



3 ulasan:

Nomee berkata...

Uiii... tabahnya. Sabar yek.

Ijah @ Fariza berkata...

Nomee: hehehehehe.....:).

NONIE AZIZ berkata...

hahaha...ijahh..Azri sebijik macam nurin..termenung kejenye...