09 Disember 2008

Kedekut? - cerita sehari sebelum Hari Raya Qurban

Tengah aku melayan syahdu petang-petang hari, tiba-tiba hubby dtg bagi hp dia kat aku..oh rupanya mak tipon...

Aku: Hello, nape mak?
Mak: kau tengah buat ape?
Aku: Tengok tv
Mak: Kau dah masak ker? (masak untuk raya esok)
Aku: Mana ade tak masak ape2 pun
Mak: Habis tu kau makan ape?
Aku: Pagi tadi aku goreng mee hoon jer..lagi pun aku nak masak ape lauk pun tak beli
Mak: ya Allah kau tak beli lauk, kau kok kedekut betul..hahahhahahhah
Aku: hahahhhahhahha...sabo jerlah.
Mak: Mak dah siap masak dah nie, mak rebus nasi impit, tumis sayur,buat kuah kacang ngan ayam kicap..
Aku: Ha, tu mak dah masak banyak nanti aku datang tinggal makan jer lah..
Mak: Datanglah...sini, tu nanti anak-anak kau mesti suka makan nasi impit ngan kuah kacang.
Aku: Yelah tengoklah nanti.

Lepas mak tipon aku bagi balik Hp kat hubby..

Hubby: mak nak ape?
Aku: Mak tanye kita masak ape?
Hubby: Uisshhh..banyak kita masak sampai tak muat meja...(wakakakkaka dia perli aku)
Aku: Hahhahahhahhaa..mak dah siap masak..mak suruh datang umah, makan..
Hubby: Ah, malulah..

Wakakakakka...akulah anak yang paling bertuah..aku sebenarnya tak laratlah nak masak mcm2..kene pulak pagi tu masa nak sarapan aku rasa cam nak pitam, langsung cancel nak keluar cari lauk.

Tapi malam tu aku keluar gak pegi tesco ingat nak cari jugaklah ayam ckit, plan plak nak masak nasi ayam jer kononnya..bila dah sampai tesco cam malas plak nak beli...yang dibeli barang2 baby jer...hubby berbulu jer. Bila hubby tanye nak makan kat mana, laju jer aku cakap makan kat umah mak..dah terbayang..kuah kacang mak, tapi hubby mcm tak nak dia cakap seganlah..dahlah tak bawak ape2 datang nak makan jer..tapi aku peduli ape rumah mak aku.....hehehehhehe...nak hilangkan rasa segan tu hubby belikan lemang kat tepi jalan satu untuk mak satu untuk kitaorang. Balik siap tapau makanan lagi (mak yang bagi)..selamat pagi raya aku..takyah masak.

2 ulasan:

sya berkata...

Nasib baik mak yg masak bukan adik beradik .. kak sya punya adik pi piknik lagik and balik join makan aje bukan laki bini aje tapi anak 5 orang.. menangis kak sya.. tapi tak tau le laki dia segan ke tidak

Ijah @ Fariza berkata...

Kak sya : Kalau saya ngn adik beradik sendiri segan gak sebab ade iparkan..kalau mak kuranglah ckit segannya....