22 November 2008

Nak senang bersalin?

Macam biasa kalau aku ambik anak kat umah mak, aku duduk sekejap sambil2 tu aku sembang-sembang ngan mak. Satu petang tu mak tanya aku.

Mak: Kau tak @%%^%^^%*&%$#@@#*^ ker?
Aku: ape tu?
Mak: Patutnya kau buat masa 3 bulan ari tu.
Aku: Nak buat cam maner?
Mak: Kau pegi rumah kakak dgn rumah wak..ngemis beras segengam.Pastu kau masak buat bancaan(nie lebih mcm bagi org makan2 secara kecil-kecilan)ckit.

...Dalam hati aku ape2 ajelah mak nie. Kalau ikutkan mak aku nie banyak sungguh petua2 & pantang larang dia.

Masa rumah mak banjir ari tu, aku sembang-sembang lagi ngan mak dan kebetulan kak ida ada sekali masa tu.

Aku: Mak ari tu mak cakap ape, pasal nak kene ngemis beras tu?
Mak: mendekeng...(bahasa jawa nie sebut senang nak eja susah plak)
Aku: Pelik lah...ape-ape lah mak nie. kenapa kene buat mendekeng nie?
Mak: Ntah orang tua-tua dulu cakap biar senang bersalin lagi pun kau kan meteng(ngandung) ganjilkan (maksud ganjil tu sebab aku mengandung anak ke3).Dulu masa mak mengandung nenek yang buatkan tau-tau jer nenek dah bawak balik beras di gembol( baju tu angkat ckit mcm kita angkat baju nak duduk kat kerusi) kat baju, pastu suruh mak masak jer.
Aku: Mak nak suruh aku ngemis kat rumah kak ida,pastu gembol kat baju aku...belum sampai rumah habis berasnya berterabur kat kete. hahahhahahha...
Mak: Kalau kau nak suruh mak pun mcm mana, mak naik motor..nye susah...nak gembol.
Aku: tau tak peh....

Aku selagi tak memudaratkan & tersimpang akidah aku ikutkan jer petua-petua mak aku nie..pada aku kata-kata mak tu bila cakap nanti senang bersalin kan satu doa...so bila kita buat allah makbulkan kata-kata mak. Dulu masa mengandung sulung mak suruh buat kenduri( orang panggil lenggang perut) aku buat gak. Tapi takdeh lah aku panggil bidan kene cari tujuh warna kainlah, telurlah...nak dilenggangkan kat perut...Aku cuma buat kenduri biasa jer. Tapi yang special nya kenduri nie segala mcm ubi ade, keledek, ubi kayu & keladi, pastu ade jajan-jajan, kene buat ketupat & lepet (aku tak tau melayu panggil ape kuih nie)..

Kali nie turn abang aku plak...bini dia pun mengandung gak, abang cakap dia nak buat hujung bulan 12 nanti...mak aku pun dah tempah daun kelapa nak buat ketupat, so nanti mak suruh aku tumpang jer kenduri abang maksudnya buat sekalilah...jimat.

Hasilnya nak kata senang sangat bersalin tu tipulahkan. Aku dalam labour room 4 jam gak nak keluarkan Azri... jangan cakap tak sakit..mcm nak patah pinggang dibuatnya cuma tak dehlah aku lama sangat kat labour room tu. Alhamdulillah.

5 ulasan:

IdzaRis berkata...

huhuhu..
mak mentua i org jawa gak..tp tak penah ckp papa pasai pantang larang..
yg tau cuma kna buat bubur merah pitih...

KV berkata...

hadoi..org kata bersalin ni nyawa mcm telur kat hujung tanduk kan? Takut dan mcm2.
Insyaallah, selamat semuanya.

NONIE AZIZ berkata...

Hehehehe....org tua dulu-dulu mmg macam2 petua & pantang larang...tapi betul kata ijah selagi tak langgar akidah ok...

Ijah @ Fariza berkata...

Idzaris: yang tang bubur nasi merah, memang selalulah jugak buat. Sebenarnya pantang larang & petua-petua nie akan hilang sedikit demi sedikit ikut peredaran masa...sebabnya kadang2 kita malas nak buat & ikut.

Kak KV: Betul lah kak, lagi dah dekat nie..terbayang-bayang plak..kesakitannya huhuhuh..

Kak Nonie: yelah kak....hati orang tua pun nak kene jaga gak kan?...

NONIE AZIZ berkata...

Ijah kena tag ye...sila jawab yeee