15 September 2008

Akhirnya penantian selama 13 ramadhan......

Mula Ramadhan aku ingat nak latih Azri puasa, lagi-lagi bila baca blog kakluna, ummi, kak nonie anak-anak diorang dah dapat puasa 1 hari penuh. Masa 1 ramadhan, aku masih berkira-kira nak suruh Azri puasa kesian plak rasanya. 2 ramadhan aku tak sampai hati nak kejut dia sahur takut mengantuk pegi sekolah nanti akhirnya aku suruh dia sahur pukul 7 pagi muhahahahaha. dia berjaya puasa sampai pukul 12 aje, balik sekolah mak cakap dia dah mengelupur cari air. 6 hari dia bertahan puasa 1/2 hari. Bila sampai 7 ramadhan aku suruh Azri cuba puasa penuh masuk jer pukul 12 dia dah start merengek-rengek nak makan, aku suruh dia tahan ckit, aku plak layan mata, tau-tau Azri dah makan mamee..marah betul aku, dia buka aku yang nangis sebab tak berjaya nak suruh dia puasa..hahahahhaaha..frust gila aku....aku saje boikot tak nak cakap ngan dia beberapa jam, sebab dia buka tak bagitau aku.

8 Ramadhan aku dah start malas nak latih dia kira-kiranya aku mcm putus asa lah,tapi aku selalu cakap kat Azri minta dia puasa & kene puasa. Hubby plak kasi tazkirah ckit kat azri masa nak tunggu buka puasa.

Hubby : abang lapar tak?
Azri angguk-angguk
Hubby: Haus tak?
Azri angguk jugak
Hubby : abang tau tak kenapa kita kene puasa?
Azri geleng-geleng kepala
Hubby: Bila puasa kita rasa lapar & dahaga kan, macam tulah orang susah tak deh makanan, tu sebab Allah suruh kita puasa supaya kita ingat kat orang-orang yang susah.
Azri diam jer.

13 Ramadhan, aku kejutkan dia sahur pkl 5.30 pagi, aku suapkan dia makan. Pagi aku hantar dia kat umah mak, siap pesan nanti kalau nak buka talipon abah dulu.Azri angguk-angguk. Dia buka pukul 1.00 petang. Aku cakap kat azri kalau dia puasa penuh nanti ramai org kasi duit raya merah, pastu boleh beli basikal. Azri senyum-senyum jer.

14 Ramadhan aku suruh dia puasa gak, sahur aku suapkan. Bila masuk pkl 9 pagi dia merengek nak makan, aku suruh dia sabar. aku cakap kat dia

Aku: Abang tau tak kalau kita puasa perut kita dpt rehat
Azri diam sambil pandang muka aku
Aku: Ok, cuba abang tengok Hp ibu nie, abang suka main game kat Hp ibu sampai Hp panaskan, pastu abang main je game kat Hp ibu nie lama-lama. Pastu lama-lama dia rosaklah sebab abang guna tak berenti kan?, pastu Hp ibu pun rosaklah. Mcm tu jugak perut kita, kita makan tak berenti-henti, perut tu asyik proses makanan jer lama-lama perut kita sakitlah.
Azri : oh perut kita boleh rosak yer bu?
Aku : iyalah, jadi sakit nanti perutnya.
Azri : abang nak minum ckit jer bu, abang haus nie
Aku : Habis tu ibu nie tak haus, baby dlm perut ibu nie tak haus...abang kene tahan ckit pukul 7.30 nanti baru bleh makan
Azri: iyalah...

Azri leka main. Bila tengah hari dia nak mandi, lepas mandi aku suruh dia tido dulu, Azri tido dari pukul 2.00 petang sampai 4.30 petang, bangun merengek-rengek lagi dia nak makan, aku cakap kat umah tak deh makanan kene tunggu abah balik, Aku suruh dia pegi taman main-main dulu. Lepas tu dia minta nak main kat umah jiran aku, aku bagi tapi aku pesan jgn minum air. Bukan ape aku takut jiran aku tu kesian kat dia kang dia bagi jer air kat azri rugilah lagi pun dah pukul 5 petang. Pukul 5.30 hubby balik terus ajak pegi pasar ramadhan. Bila kat pasar ramadhan azri mengelupur nampak air, dia tak nak makan dia nak air jer. Bila tengok kesian pun ade kat azri, zalim ker aku nie yer?...

Akhirnya dia berjaya puasa 1 hari penuh, jadilah walaupun baru dpt satu hari ...

7 ulasan:

DYLA berkata...

ija,
mmg tak sampai hati kan.. tpi mcm tu la gaknya nak latih anak puasa. kalau tak.. tak tau bile...

tnya dia, ok tak puasa 1 hari tue..? kalau taklarat hari2 cume selang2 k..

NONIE AZIZ berkata...

hahaha...alhamdulillah jadilah Ijah..akak pun selalu saiko Nurin bila dia merengek nak buka puasa jer mcm2 gak lah helah akak buat..Kawan akak ada bagi tips..kalau nak ajar budak2 puasa jgn biasakan dia puasa setengah hari nnt dia susah nak penuhkan puasa dia..akak try utk Nurin. Alhamdulillah menjadi..pasal tahun lepas akak buat halfday bila nak penuhkan sehari macam2 alasan dia..tahun ni ok plak... trylah...Apapun pelan-pelan ijah...Tak payah paksa sangat...Budak perempuan biasanya diaorg lembut skit kiranya makan le jugak auta2 kita buat tu...budak laki lain sket rasanya...btw cuba buat cerita kat dia yang kengkonon Ijah ceritakan kawan opis Ijah yg Azri puasa cakap kat dia semua orang puji bagusnya Azri..cari le sesapa kawan/sedara dia yg puasa buat2 perbandingan...hahaha dalam hal ni pastikan dia bagus pasal dapat puasa penuh...Anak dara akak kalau puji kaw-kaw mau dia..kihkihkih

sya berkata...

Alhamdullilah.. cuba petua kak sya. Masa suapkan sahur utk Azri sekali suap 3 kali Al Ikhlas .. dpt 3 kali suapan mencukupi.. InsyaAllah bertahan sampai petang

KV berkata...

ok lah tu. Syabas utk azri.

kakLuna berkata...

Luqman setakat ni pecah 4 hari saja. Aku pun x sangka dia boleh puasa banyak hari. x mcm aku dulu dapat 6 hari je masa 6thn.

mcm Luqman tu faktor sekolah jugak kot, ustazah selalu mengingatkan kebaikan dan pahala puasa. lgpun mmg x disediakan makan di sekolah.Alhamdulillah ustazah dia ckp batch kali ni mmg kebanyakannya berpuasa.

Ijah @ Fariza berkata...

Dyla : kalau tanyer dia, esoknya dia tak nak puasa. nampak gayanya mcm serik jer..hihihiihi

kak Nonie : saya selalu puji dia dah kurus ckit sejak puasa...suka dia..muhahahahhaha...dia sekarang tengah gigih konon-kononnya nak kuruskan badan...

kak klu saya nie sampai ati je nak bagi dia puasa, masalahnya bila kat umah neneklah, nenek tak sampai hati, azri merengek-rengek jer terus suruh buka...hancussssss..

Kak sya: saya dah cuba petua kak sya...alhamdulillah dia dpt lagi satu hari puasa penuh semalam..

Kak KV : terima kasih auntie.

Kakluna : kat sekolah memang tak deh makanan masa bulan puasa masalahnya bila balik sekolah tu......cayalah Luqman.

Ummibatrisya berkata...

salam,

masa batrisya enam tahun pun dia tak puasa macam skrg.

skrg ini sbb dia takut Allah marah, lagipun dia takut kena ganti puasa. :)

ummi senyum aje bila dia cakap dia kena ganti puasa kalau dia ponteng.

lagipun dia sekolah petang, sibuk di sekolah, balik dah lewat petang tunggu berbuka aje.

azri dapat satu hari tu pun dah kira ok...

lekakan dia dengan sesuatu yang dia suka... lama-lama dia ok le :)