28 Ogos 2008

Dunia semakin maju, nilai duit semakin susut.......

Telinga menangkap bunyi motor, aku jengah oh posmen, aku pun keluar ambik surat-surat itu ade tiga keping surat & semuanya atas nama En.Hubby bin Bapa mentua. Aku duduk pastu aku buka satu-satu surat tu.
Surat pertama no. pin, kad mana plak nie (dlm hati saje)...ah biarkan lah.
Surat kedua dari bank rumah..eh apasal ade tunggakan nie, mesti tak bayar nie (dlm hati juga)...nanti tanyer hubby.
Surat ketiga dari bank rumah jugak..oh start 15/10/2008 bayaran rumah nak jadi 600.++...mmmm dah lima tahun aku(hubby) bayar utang umah nie rupanya.
Letak surat-surat tu, aku sambung baca novel...........

Tiba-tiba mengantuk plak, tido kejaplah...baru nak feeling-feeling tido, hubby keluar bilik..
Hubby : eh bu, nape balik awal ari nie? (sambil gegar-gegarkan badan aku, tensi aku..baru nak tido)
Aku : nape?
Hubby : kenapa ibu balik awal?
Aku : Kan ari nie ade check-up (mata still pejam lagi nie)
Hubby : ya Allah, abang lupa lah.
Aku : eleh cakap banyak kali pun tak ingat..
Hubby : Ape bu?
Aku : Tu apasal hutang rumah ade tunggakan (saje tukar tajuk)
Hubby : mana?, a'ah lah, tulah ibu, abang dah cakap bulan 8 kene bayar...
Aku: eh, ibu cakap jer yang abang tak check dengan bank tu kenapa?
Hubby : besok bayarlah, bu pinjam duit ibu?
Aku : Ape plak?

Aku nampak hubby kira perbelanjaan untuk bulan nie pakai calculator kat HP duit rumah 1000.+++ bla..bla..bla..

Hubby : bulan nie belanja kita tinggal 500 jer. cukup tak bu?pinjamlah duit ibu 500, nanti bonus abang bayar balik
Aku : lah bagi ibu 500, nak minta balik, belum sempat nak beli ape2 lagi..(muka dah cebik dah nie)
Hubby : lah ungkit ker, abang pinjam jer nanti abang bayar baliklah...
Aku : bukan ungkitlah
Hubby : Oklah klu cam tu bulan nie tak yah pegi mana2.
Aku : tak peh tak kisah lagi pun kan puasa, nak pegi mana?

Bengang jer hubby, aku bukanlah zalim pun nanti klu agak2 belanja tak cukup aku top up lah mana yang patutkan...pasal hutang rumah tu, pandai-pandailah dia settle...


Malam tadi, mak mentua aku tipon...borak ngan anak-anak pastu ngan hubby plak....
Lepas dah letak tu...hubby pandang aku
Hubby: mak nak pegi haji.
Aku: iya ker?
Hubby: mak pegi dengan uteh, uteh yang bayar semua, mak tak sangka kene pegi tahun nie sebab bagitau saat akhir, jadi mak nak pegi ambik injection, tapi hospital kerajaan dah tak nak terima, pastu mak kene ambik kat swasta..klu swasta kene bayar 100. pastu plak mak kene bayar dam 800. dam nie kenapa kene bayar yer bu?
Aku : ntahlah tak pasti sangat, tapi klu tak silap niat haji kot..ader yang awal ade yang akhir...tu yang kene dam..kotlah, ibu pun tak ingat sangat pasal haji nie...
Hubby : pinjam duit anak2 lah..

waaaaa..suka-suka jer nak ambik duit anak-anak aku, penat aku kumpul dari diorang lahir lagi...pastu tiap-tiap bulan aku potong gaji aku, masuk akaun tabung haji diorang...nak kata banyak tu tak lah tapi...bolehlah untuk simpanan diorang...

Aku: tu lah abang ibu cakap simpan ckit duit gaji abang tak nak, nak tunggu duit habis baru nak simpan...sekarang nie klu nak berak baru nak gali lubang memanglah tak sempat....
Hubby : dah nak membebel plak, abang pinjam jer nanti abang bayar baliklah...

Aku diam jer masa nie, pastu aku masuk bilik aku tengok buku akaun anak2, alamak sayang yerlah, tengok plak buku akaun aku, alahai aku dah keluarkan masa nak bayar duit tanah kat mak...yang ader pun serdak-serdak jer...wah tekanan betul, tapi walau ape pun aku akan cuba usahakan, sebab yelah mak nak pegi haji kan..lagi pun bukan selalu diorang minta tolong. Lagi pun kan itu tanggungjawab hubby, dia anak lelaki memang wajib bantu mak bapak dia. Aku sebagai isteri kene tolong mana yang patut.

Masa nak tido....masing-masing layan feeling..
Aku : Berapa abang nak bagi kat mak..
Hubby: 1000 kot, tapi yang 100 tu mak nak cepat.
Aku: nak bagi bila?
Hubby: bulan 11 lah kot, yang untuk bayar dam tu abang kongsi ngan adik nanti (hubby nie 2 beradik jer).
Aku: sempat lagi nie klu nak kumpul, 2 bulan bleh kumpul 1000.
Hubby: ibulah kumpul abang tak bleh gaji habis bayar utang, nie lagi ibu nak bersalin nak kene duit jugak kan, bila ibu bersalin?
Aku: bulan satu. alah bersalin jer kat kerajaan, klu tak deh masalah 30 inggit jer,hihihihiihi...
Hubby: boleh masuk tak?
Aku: klu kat banting bolehlah klu kat klang tak leh rasanya...
Hubby: rasanya klu bulan satu boleh kot sebab kan abang dapat bonus, berapa klu nak bersalin kat Razif? seribu lebih kan?
Aku: iya kot, tapi abang jgn lupa Azri nak masuk darjah satu tahun depan..mesti nak pakai duit banyak kan
Hubby: iyalah, duit bonus abang tu cukup...

Pening kan klu cakap pasal duit,...oh duit, kemana kau duit....lupa plak hari raya dah nak dekat, aku cakap kat hubby "boleh tak klu kita jgn pikir, klu raya jer mesti nak kene belanja besar, kita belanja cam biasa jer, tak yah beli baju raya pun tak peh"...........BOLEH KER?

Dunia dah semakin maju, nilai duit semakin susut...gaji tak naik-naik cam mano?

Perasan tak, hubby semua dia nak bayar pakai duit bonus dia, wah..banyak nyer bonus En Hubby yer? dapat 5 bulan ker?...klu dapat 5 bulan, bleh aku ikut sekali pegi haji ngan mak mentua aku...hahahhahhaha...mimpilah!

5 ulasan:

kakLuna berkata...

masalah yg sama..perbualan yang sama..nasib yg sama (korek duit anak)

aku pon x dpt menyimpan kecuali takaful je.

dpt gaji..langsai utang...beli brg dapur...minyak kete

tp sboleh2nya aku x nak gaduh dgn suami psl duit..duit boleh dicari..tp kasih syg tak ternilai..

NONIE AZIZ berkata...

hehehehe...Akak pun pening gak ni..sejak abg. Mir berhenti keje..nak rolling duit bayar keta, bayar credit card, nursery anak sib baik rumah akak baru keluarkan EPF...Biasa semua guna duit Abg Amir jer...kali ni terasalah jugak sesak dia...sib baik ada saving skit2 dulu...

tunfrida berkata...

saya juga perlu beringat untuk diri sendiri dan keluarga... orang bekerja, bolehla juga menabung. yang cuma harap Mr. Hubby sorang,...issskk..

Hijrah1429 berkata...

salam, dari blog Luna...setuju dgn cakap Luna tu, masalah duit ni buat sesak da da jer...

salam perkenalan

Ijah @ Fariza berkata...

Kakluna: Saya bukanlah gaduh ngan suami, lebih kepada perbincangan sebenarnya..dan perbualan nie pun bukan 100% mcm yang berlaku....hihihihi.....kitaorang ok jer kakluna...

Kaknonie: akak taulah keje kat GUP** nie cam mana, 20 tahun tak deh bonus & increment..muhahahaha.., tapi sebabkan saya just top up ckit-ckit jer pendapatan umah..so saya stay jerlah kak sini buat masa sekarang kalau tak dah lama saya blah mcm abang amir...hihihihihi..

Tunfrida : salam perkenalan, awak tak deh blog yer?

yelah nasib baik saya keje kan :)

hijrah1429: salam perkenalan dari saya terima kasih sudi singgah blog nie

memanglah bila cakap pasal duit jer otak jadi blank...hehehhehehe..