30 Ogos 2007

Kering

Sekarang nie hubby aku tengah kemaruk ber chatting...huhu, menyesal aku ajar dia dulu (4 tahun lepas), yang buat aku geram bila dia keje pagi, balik sibuk lapar nak makan, pastu bila aku dah hidangkan dia pun makan, abis makan, tengok TV kejap pastu terus ber chatting. Aku nie terpaksa layan anak2 buat keje sekolah, kemas dapur, basuh pinggan, siram pokok bunga, & lain2 keje lah, bila anak2 abis buat keje sekolah, layan dia orang tengok tv plak, biasalah budak2 lelaki nie klu tak gaduh memang tak sah terjerit-jerit lah aku nie, klu tarzan tengok aku pun nangis tau. Masa dia ngan anak2 terlalu kurang aku rasa. Bila budak nie bergaduh pandai plak dia nak marah2. Hari isnin lepas dia cerita ngan aku pasal kawan chatting dia.

Hubby: ader kawan abang nie kan dia keje jadi seksitari CEO, dia nie kesian mak bapak tak hiraukan dia, klu dia nak balik malam2 ker tak balik langsung ker? abang selalu bagi nasihat kat dia (dah tentu pompuan kan)
Aku: Chatting jujur ker, chatting tipu?
Hubby: hehehe...masa mula2 jer tipu...
Aku: mesti ngaku bujangkan?
Hubby: Eleh, dia pun belum tau lagi, ntah2 dia pun tipu gak, dia cakap kan pekerja bapak dia selalu datang kat umah dia, dia nie bertudung, susahlah bila org lain dtg nak kene pakai tudung, pastu abang pun nasihatkan lah dia..
Aku: Eleh, mcm tak deh, org lain nak bagi nasihat, pegilah nasihatkan mat2 rempit kat luar tu.
Hubby: iyalah, diakan pompuan, nanti klu jadi ape2 kat dia cam maner. lagi pun mana mat rempit tau tengok Komputer.
Aku: Eh, jgan cakap mat2 rempit tu sebenarnyer ader yang pelajar2 U tau, abang tu keje kilang pandai plak tengok komputer...
Hubby: hehehe, alah abang kawan2 cam tu jer,lagi pun abang bukan penah nampak dia pun..
Aku: Tak boleh ker cari kawan chatting lelaki, kenapa mesti pompuan?
Hubby: kita hidupkan kene berpasang-pasangan, lelaki ngan pompuan (hampeh tul ayat dia nie tau)
Aku: Lepas nie, ibu pun nak chatting lah, cari kawan lelaki...
Hubby: Chattinglah, abang tak kisah, takat kawan2 jer..
Aku: tapi ibu taklah ngaku bujang, ape barang, ibu nak letak isteri kegersangan...hahahahaha..baru gempak
Hubby: amboi2 lebih nampak?
Aku: betul ape, sebab laki keje shift, so selalu gersang...kah kah kah (suka aku dpt kenekan dia)
Hubby: abang pun nak letak suami gersang gak..
Aku: mana boleh tiru..
Hubby: biarlah..hehehehe..

Aku bukanlah cemburu, tapi aku berwaspada, sebelum parah...heheheheh....ngaku jerlah yang sebenarnyer memang cemburu...hehehehehe...dan semasa sessi dialog nie berjalan kitaorang gelak2 jer. ntah ape2 ntah.

Kuatkan Semangat

Semalam mak talifon bagitau selipar ayie putus, so balik keje aku kene beli yang baru untuk dia sebab selipar dia ada satu jer. Sampai rumah mak, aku suruh dia cuba selipar tu, memang muat kat kaki dia, tapi dia kata sakit pulak kat celah jari kaki tu. Aku cakap kat dia pakai jer dulu, esok kalau sakit beli lain sebab harga aku dah tanggal kan, klu tak buleh tukar. Masa dalam perjalanan balik rumah, aku cuba berbual dengan dia cam maner selipar dia boleh putus.

ibu : Macam mana abang bersenam?
ayie: mula-mula tak putus lagi, bila abang lompat tinggi2, pastu dia putuslah...
ibu : Habis tu cam mana abang bersenam?
ayie: Mualimah(cikgu dia) cakap boleh lagi pakai, pastu abang senam
jerlah...

pastu masing2 pun diam, tiba-tiba ayie cakap balik

ayie: ibu, klu selipar yang baru nie tak boleh pakai, kene kuatkan semangat nyer bu? sampai boleh pakai....
ibu: Kah..kah 10x. (aku rasa lawak lak dia cakap kene kuatkan semangat,manalah dia dengar yer)
ayie: iyer ker bu?
ibu: iya, betullah tu....hahahaha..

aku perasan anak2 aku suka meniru cara cakap aku & hubby...

16 Ogos 2007

aku terlupa.......

sekarang nie jam 4.00 petang 15/8/2007
Aku check kalender aku, eh betul ker hari nie 15hb, confirm ngan Kak H, betul hari nie 15hb...alamak!! tolong!!!...aku lupa nak bayar EPF, hari nie dah 15hb hari terakhir bayaran. UWAAA.....masak aku nanti kene penalti + dividen, aku tak nak kene potong gaji, banyak tu...
Kak H telefon KWSP Shah Alam, tanyer tutup pukul berapa, 4.45 petang dia dah tutup dah, mintak ckp ngan person in charge untuk bayaran KWSP nie, dpt bercakap ngan Pn. A bahagian kewangan, dia cakap dia boleh tunggu sampai 5.15 ptg. Alhamdullilah.

Jam 4.30 ptg
Mintak tolong kawan aku pegi sebab aku tak tahu jln kat shah alam tu, lagipun dia naik motor senang ckit, tapi aku risau sempat ker dia sampai sebelum 5.15ptg.

20 minit kemudian...
aku call kawan aku dia dah sampai pun, terima kasihlah kat kawan aku, sebab ari nie dia terpaksa jadi mat rempit...ahaks..
macam manalah aku boleh lupa yer?
padahal aku dah tanda kat kalender aku...
dah tua aku nie agak nyer, benda penting pun aku lupa
sabar jo lah...

02 Ogos 2007

ibu cam harimau...abah cam singa......

semasa dlm perjalanan pegi ke pasaraya...

hubby : ibu, tadi lauk tu tinggal cam tu jer ker? nanti lipas merayap pulak kat atas lauk tu..
Aku: eh, ibu dah tutuplah..masa nak pegi tadi!!!! . masa nie aku ckp dengan suara yang sedikit tinggi..

tiba-tiba

ayie: abah, ibu nie garang kan?, cam harimau ckit2 nak marah.

aku tersenyum simpul gitu sebab tak sangka anak aku ckp cam tu....

Hubby: a ' ah kan, sian abah asyik kene marah jer? tanyer elok2 pun kene marah....
ayie: tapi kan, abah pun garang cam singa jugak? asyik nak marah jer...

abah muka blurr jer, aku apalagi bantai gelak lah....
sabar jer lah anak aku nie...
abah cuba betulkan tanggapan abang pada dia...

Hubby: abang, selalu bila abah marah kat abang, tandanyer abah sayang kat abang, sebab abah nak abang jadi budak baik, budak pandai...sebenarnyer abah sayang kat abang, cuma kadang kadang perbuatan abang buat abah marah, faham tak?

ayie: Faham. sambil angguk2.

lepas tu ayie diam jer...mungkin tengah pikir ape yang abah cakap...
adik relaks jer sambil hisap botol...