19 September 2007

Makan Dadu

Melayan anak-anak bercakap...kadang-kadang mengelikan hati.
Selepas berbuka aku duduk kat meja makan, datang pulak Ayie.

Ayie: ibu, mualimah(cikgu) cakapkan kalau tak deh keje sekolah, kat rumah pun kene belajar.(ayat dia kadang-kadang tonggang terbalik)
Aku: memang lah.(sambil angguk-angguk)
Ayie:Pastukan bu, mualimah cakap klu nak pandai makan dadu.
Aku: Ape?!, makan dadu?!kenapa pulak nak makan dadu?
Ayie: eh, ape yer, ape tu bu yang untuk tebuan?
Aku: Madulah. (sambil gelak tertunduk-tunduk). dia tak tau nak cakap lebah...adakeh tebuan...muahahaaha..
Ayie: Ha, madu. kalau makan madu nanti jadi pandai, ibu belikah bu...ye..
Aku: pegi cakap ngan abah.
Ayie:Abah, nanti belikan abang.......ape bu?
Aku: Madu
Ayie: Ha, madu....nanti boleh jadi pandai
hubby: Iyalah nanti abah, belikan...

aku taip entry nie pun aku senyum2 teringat cara dia cakap kat aku...

Tiada ulasan: